Manel Quirós : «La moto elèctrica gasta 60 cèntims cada 100 km»

Entrevista a Manel Quirós, gerent de Futur-Moto

Carles Batalla
20 d'agost del 2012
Actualitzat el 08 de febrer del 2021 a les 10:54h
ss
ss
Manel Quirós, sobre una moto elèctrica a la seva botiga Foto: C.B.

Implicat en en sector des de 2008, Manel Quirós (53 anys) és el gerent de Futur-Moto. L'empresa comercialitza vehicles elèctrics (motos i bicicletes, que tenen un sistema d'assistència al pedaleig) urbans a tot l'Estat. A Terrassa hi ha un sol punt de recàrrega (plaça del Progrés), un símptoma que el negoci i la conscienciació encara són incipients. Res a veure amb Alemanya, on hi ha 2.000 unitats circulant-hi diàriament "i això que el clima no els acompanya".

Per què neix Futur-Moto?
Per implantar la mobilitat sostenible. La situació econòmica i el desenvolupament del sector ens han fet evolucionar. Inicialment els productes venien de la Xina però a mesura que han anat sortint coses de qualitat hem agafat el compromís de distribuir grans marques elèctriques (ElMoto, Brammo i Etricks) i hem donat un salt qualitatiu important.

Quins productes ofereixen?
Tenim l'híbrid que serveix de pont per a qui vol un vehicle elèctric però el preu, l'autonomia i els punts de recàrrega el tiren enrere. L'autonomia està solucionada perquè té sis litres de benzina addicionals i la recàrrega també perquè té una bateria extraïble i es pot recarregar en qualsevol lloc. Hem creat una plataforma de lloguer, 'eco-rent', tenim 80 unitats llogades a Mallorca. Tenim les flotes de lloguer, sobretot al sector turístic, les tendes pròpies Batery, la distribució de marques en exclusiva i els punts de recàrrega. Els punts són molt innovadors, estem esperant que arribin per distribuir-los a nivell internacional; els importarem a Itàlia, Anglaterra i Alemanya.

Hi ha un prototipus de client?
És minoritari en la compra, no ens enganyem. És una persona de nivell cultural mitjà-alt, conscienciat amb el medi ambient, i amb un nivell adquisitiu alt. L'administració és un client clau: a Terrassa tenim cinc unitats funcionant en la policia municipal i ara se n'han quedat una per als tècnics.

Té avantatges la moto elèctrica?
Té un 10% de les peces que pot tenir una moto de benzina: motor, centraleta, regulador de dotze voltis per regular la llum i bateria. Tampoc té elements de fricció (cadena o engranatge), s'assembla més a un electrodomèstic.

I més senzill a l'hora de reparar.
Indubtablement. I en consum, gasten 60 o 70 cèntims d'euro cada 100 quilòmetres. Et pots estalviar molts diners, però l'amortització és a llarg termini, a uns tres anys. Ara la gent prefereix gastar-se 2.000 euros en una moto de benzina que 4.000 en una elèctrica.

A l'hora de conduir té alguna particularitat?
La sensació de no sentir soroll, quan t'hi acostumes fins i tot et molesta conduir amb una moto convencional al costat.

I no tem que la bateria es pugui acabar en qualsevol moment?
Tens un marcador, és acostumar-t'hi. És igual que el mòbil, surts de casa al matí amb ell i quan tornes a la nit l'endolles. No et deixarà tirat però no te'n pots anar a Madrid perquè és una moto urbana. Hi ha unitats amb autonomia de fins a 100 quilòmetres, si vas més ràpid consumeixes més. No et quedaràs sense bateria excepte si la deixes quatre dies sense endollar.

El sector es troba en un bon moment?
A Catalunya estem al clúster de la moto, una associació de més de 50 empreses dedicades a la moto i als seus components; aquí hi ha totes les grans marques de motos elèctriques: Rieju, Gas Gas, Chispa, Volta... Les institucions ens donen suport perquè Catalunya recuperi aquest punt que ha tingut en les dues rodes perquè han marxat Derbi, Piaggio, Yamaha... El sector era molt potent i s'ha anat perdent. Ara amb el tema elèctric s'intenta recuperar-lo.

Ens hem de conscienciar que aquest és el vehicle del futur?
El ciutadà cada cop està més conscienciat que la benzina s'esgota i que cal buscar un mitjà de transport alternatiu. El client veu que ja és el moment de circular sense soroll i a un preu més assequible a llarg termini. I hi ha una subvenció estatal del 25% per la compra d'aquests vehicles, però no se sap si es mantindrà. Tot depèn de la implicació de l'administració de seguir apostant per subvencionar el vehicle elèctric.

L'economia i la sostenibilitat poden anar juntes?
Ara no, a mitjà termini sí. S'està evolucionant molt en recàrregues i bateries, quan tinguin més capacitat de càrrega els preus baixaran perquè farà falta menys bateria per cobrir aquesta distància.

El vehicle elèctric és una metàfora de canvi cap a un món alternatiu més just i sostenible?
Sí, la millora en la qualitat de vida és considerable. Quan es comencin a veure massivament aquests vehicles la ciutat canviarà i el salt serà molt important.

Pensen en alguna data concreta en què es pugui fer el canvi cap als vehicles elèctrics?
Tot depèn de la situació econòmica, les possibilitats de finançament, la tecnologia, els ajuts...

A Terrassa hi ha complicitats?
Ens hem reunit amb l'Ajuntament i volem que la ciutat en sigui pionera. A Circutor estan desenvolupant motos de recàrrega; Ficosa té una branca dedicada a bateries... Podem fer quelcom que sigui referent però cal el suport d'empreses i administracions. Per nombre d'habitants, Terrassa pot apostar molt per aquest tema i tenim els mitjans, només cal l'esforç de les parts implicades.

Què es plantegen en el futur?
Punts de recàrrega amb pantalla de led; la idea és agafar una empresa de publicitat que compri el led, l'exploti a través de la publicitat que genera la pantalla i que l'Ajuntament se'n beneficiï perquè en sigui d'alguna manera el propietari i quan algú compri un vehicle elèctric a la ciutat sàpiga que té aquest punt. I estem treballant amb concessionaris de cotxes perquè posin a la venda la nostra gamma de vehicles.