Ús de cookies
Nació La Flama utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies. Accepto
Notícia en PDF
Notícia en PDF

«És fastigós, una bogeria!», diuen tot d'estrangers en descobrir què és el tió

Angle Editorial i Cossetània expliquen la tradició a una sèrie de nouvinguts, que primer la reben amb simpatia

Quan coneixen tota la litúrgia, no saben si els estan prenent el pèl

| Actualitzat el 18/12/2014 a les 18:15h
La tradició del tió, explicada a estrangers, a la nadala 2014 d'Angle Edicions i Cossetània.

Catalunya és un país ric en folklore, tradicions i cultura popular. I la gran majoria d'aquestes manifestacions festives tenen lloc al carrer, possibilitant que els nouvinguts al país les puguin descobrir. Però també hi ha elements de la cultura popular d'allò més íntims, com el tió, que fins i tot poden passar totalment desapercebuts per als forans que faci anys que estiguin instal·lats al país.

Partint d'aquesta premissa, Angle Editorial i Cossetània Edicions han realitzat "un experiment sociològic sense base científica" per a la seva nadala d'enguany, explicant a tot un seguit d'estrangers residents a Catalunya què és el tió. I el resultat és d'allò més suggeridor.

Tots es mostren sorpresos pel fet que un tronc arribi caminant a les llars catalanes. "Com menja, si és de fusta?", pregunta Jimmy Dom, originari del Camerun. A Noah Levin, dels EUA, li sembla "molt bufó", i Susanna Erola, de Finlàndia, coincideix en dir que li sembla "molt simpàtic".

Ara bé, un cop coneixen tota la litúrgia que envolta el tió, l'opinió acaba sent totalment diferent. La pròpia Erola veu totalment fora de lloc que la tradició tingui "violència inclosa". La nord-americana Rebecca Milner s'exclama: "Què? És fastigós!" I el camerunès Dom rebla: "És una bogeria!"
Notícia en PDF
Notícia en PDF

COMENTARIS

Interessant
+56
-6
Si no els plau fer cagar el tió, que no se'l mirin i llestos. Són una de les nostres tradicions més cares.
Anònim, 18/12/2014 a les 18:28
Catalunya mai no serà Espanya.
+42
-4
Ni rioja ni oli andalus
Anònim, 18/12/2014 a les 18:34
Doncs als nens italians els regals els hi porta un bruixa. Encara com no els hi porta Llucifer en persona.
+50
-4
El tio gracies a les escoles a sigut recuperat d`oblit, que el Franquisma va imposar a tot lo català.
Cartanya, 18/12/2014 a les 18:40
No enteneu res, però vosaltres ens voleu fer creure que els rens volen!!! HAHAHAHAHA Deixeu-nos als catalans amb les nostres tradicions que son mes que mil·lenàries, però sobre tot, es que son les nostres!!!!!
+49
-4
bon cop de pal
bastó remenador, 18/12/2014 a les 18:44
Vaja, és que és molt cruel donar cops de bastó a un tros de fusta... Serà que prefereixen els toros, que almenys es mouen i semblen dolentots contra els pobres toreros que només actuen en defensa pròpia...
+29
-10
No era el franquisme, que en volia l'oblit; eren els mateixos catalans
Tarragonina, 18/12/2014 a les 18:51
Molts, que volien semblar "moderns" hi expressaven menyspreu perquè "feia pagès" i era una tradició de poc prestigi
+16
-3
Joan
Anònim, 18/12/2014 a les 19:05
jajaj boníssim, violencia incluida.. caga tio!
+32
-1
Cada terra fa sa guerra
Anònim, 18/12/2014 a les 19:15
Folklore, costums i actes estranys
n'hi ha arreu i per molts anys !!.
Interessant
+53
-2
El tió
19cat, 18/12/2014 a les 19:26
El tió és una tradició de respecte a la natura, i en particular a la llenya que ens proporciona escalfor a l'hivern.

I l'aŀlegoria de fer-lo picar i que doni confits, vol representar el fet d'atiar el tió dins el foc, perquè doni escalfor.

Però l'important és tota la litúrgia d'alimentar-lo abans de Nadal, que fa referència a cuidar el bosc (la natura en general) perquè quan arribi l'hivern (èpoques difícils) ens proporcionarà l'escalfor (els recursos) necessària.


Però no! Expliquem-li als nens i estrangers, que el tió representa una persona o animal que el maltractem perquè ens doni regals...
+16
-41
una mica fora d'època
Anònim, 18/12/2014 a les 19:40
El tió era tradició en zones de l'interior, però la més comuna i estesa han estat els reis. Com que el tió és només català, en les darreres dècades se l'ha volgut identificar com la tradició autènticament catalana, i s'ha estès a llocs on mai ha estat tradició. A casa (Viladecans) eren pagesos de tota la vida i no havien ni sentit a parlar del tió.
I és veritat, és violent, barroer i subliminalment horrorós, tampoc no passa res per reconèixer-ho. Com el caganer, que al 90% de la humanitat li sembla fastigós, i els creients estrangers ho troben a més un insult.

Però això sí, en aquests moments crítics pel país, tots units, tots amb el president, jo també estic disposat a sacrificar els meus interesos particulars i fer pinya amb tots vosaltres i aquest any posaré tió i caganer!
Bon cop de pal i endavant!
+31
-1
Anònim, 18/12/2014 a les 19:40
Anònim, 18/12/2014 a les 19:45

No sé què entens per interior, però nosaltres som de la costa i sempre l´hem celebrat, i així seguirà, com tot el que és nostrat.
+16
-1
A QUI HA DE FER IL·LUSIÓ . .
Narcís1, 18/12/2014 a les 20:01
.. n'és als nens, a les criatures àdhuc menys criatures i . . els hi fa un munt, els hi fa d'allò més, els hi fa fora mida! PD: què nassos hi saben adults i, damunt, forans! Nota: renoi, quina mena de gent ens hi ve .. si no tenen ni aquesta mínima empatia vers la infància! Anotació al marge: i, en canvi, poden permetre's el luxe de qualificar-ho amb aquests mots .. vinga, aire que vol dir vent!
+25
-23
Els estrangers són estrangers, i se´ls hi ha d´anar recordant.
33, 18/12/2014 a les 20:05

Perquè més d´un s´acaba confonent i pensant-se que és d´aquí, dels nostres. Tant ens és si són nascuts aquí i parlen català millor que en Pompeu, mentre no s´alineïn amb l´esperit de la Terra aquests segueixen sent estrangers, i això, aquest grau d´integració no l´assoleixen gaires forasters, i menys en pocs anys.
Les nacions es formen amb segles sencers, i un que porta aquí 800 anys, o la majoria dels seus ascendents, sempre tindrà dret sobre un que porta 8 anys.


És aleshores, quan es creuen d´aquí, sovint animats per altres estrangers que s´han confós i per algunes rates traidores de sempre, quan comencen a fotre els nassos en els nostres assumptes creient-se amb tota la legitimitat de canviar lliurement la nostra manera de ser i fer i de influenciar en el nostre futur a Catalunya estant, fins i tot creient que nosaltres no tinguem dret a l´autodefensa com a Amos i Senyors de la Nostra PÀTRIA.


Afincar-se en un país que no és el teu, en el que no t´hi han convidat, en el que t´hi has colat fins i tot il·legalment en un moment de màxima debilitat política com és una colonització, pais que a sobre pretens tunejar fins a fer-te´l teu en detriment dels autòctons, ELS CATALANS, se´n diu colonització, tant és, vingui d´on vingui, tota imposició estrangera és un ATAC, una AGRESSIÓ A LA NACIÓ CATALANA. Ja poden ser castellans, africans, sudamericans o d´on vulgueu.


CATALUNYA PERTANY ALS CATALANS. I ho defensarem tants cops com calgui, anant a totes quan sigui necessari, que els intrusos aprofitin que encara som colònia, perquè aquesta té els dies comptats, com la seva ocupació i aquesta convivència forçada en la que ens trobem per no gaire més, com qui se´t cola al dormitori i l´has de compartir.


Recomano Max Weber i la seva definició d´Estat. Doncs això, millor respectar als autòctons i no confondre´s, i si no són convidats, repatriar-se abans que els ajudin a fer-ho.




Monopoly_on_violence



CATALUNYA CATALANA!!!!

+21
-4
A la americana li diria
Anònim, 18/12/2014 a les 20:48
que el que és realment fastigós es el seu halloween i la tonteria del Dia d'Acció de Gràcies.
+15
-1
les coses ben explicades s'entenen be
Anònim, 18/12/2014 a les 20:55
La meva avia, m'explicava, que la vigília de Nadal, abans d'anar a Missa del gall, deixaven en brases, el foc a terra que tenien. Deixaven un tió al costat perquè estés calent amb un bocí de pa perquè se'l mengés mentre eren fora. En tornar de Missa el pa ja no hi era, i la mainada picaven ben fort perquè el tió els cagués llaminadures "pots contar" (deia). Això no és ni fastigós ni bogeria
+24
-15
33 MENTALITAT PLANA
Eusebi de Terol, 18/12/2014 a les 21:01
Benvolgut 33 de les 20:05. Et suggereixo prendre alguna infusió sedant per tal que el teu patriotisme abrandat no t'encegui. Tu no se, però d'autòctons n'hi ben pocs, aquí.
Qui són autòctons? Els qui varen venir quan la gran migració occitana desfermada per la croada contra els albigesos? El romans? Els castellonencs que van repoblar els masos aïllats de la Catalunya Nova a finals del XIX? O els murcians que van fer el Gran Metro?

Potser tu ets descendent de Guifré el Pilós, però el 80% dels catalans o els seus avantpassats van ser forasters. Els forasters d'avui són els pares dels catalans de demà, llevat que persones massa radicals els ho treguin del cap dent-los sentir foraster a perpetuïtat.
Un Bon Nadal.
+12
-1
De tota la vida
Anònim, 18/12/2014 a les 21:12
Les persona han de celebra el que els vingui de gust ,sense fer mal a ningú ,no ya res ridícul ni fastigós i menys el tio , reuní a la família la nit de Nadal per fer disfruta al petit es molt maco .es cer que públicament es de uns anys ençà però a las casas de tota la vida , tinc 63 anys i apa que no habia picat igual que els meu fills i nets
+14
-0
tió i autòctons
Anònim, 18/12/2014 a les 21:24
Les tradicions mal explicades ben cert que poden ser pitjor enteses. Això és responsabilitat nostra, fer respectar i fer-nos entendre. I qui no vol entendre realment té un problema. Jo sóc de costa i el tió s,ha fet sempre.
+9
-14
Al 33 de las 20:05
Anònim, 18/12/2014 a les 21:30
"Cuantas menos razones tiene un hombre para enorgullecerse de sí mismo, más suele enorgullecerse de pertenecer a una nación".
+4
-19
Al anonim de las 19:40
Anònim, 18/12/2014 a les 21:41
El tió no es solo catalán, en varias zonas de Aragón ( y no son la Franja, eh) tb es tradición, pero alli se le llama La Tronca.

En estsos enlaces hay informacion.







Tronca_de_Nadal

Es que algunos os creeis el ombligo del mundo.
+18
-2
Al 33 de las 20:05 Anònim, 18/12/2014 a les 21:30
Anònim, 18/12/2014 a les 21:45


Jo estic orgullós de moltes coses, entre d´altres de parlar més d´un idioma. ¿Entiendes?

+5
-0
supertió
Anònim, 18/12/2014 a les 21:48
És cert que ara tenim un supertió, que caga de tot i força, coses inversemblants,... Reivondico el tió que caga tonterietes, que els Reis ja porten lo gros!
+16
-0
Coses estranyes
Anònim, 18/12/2014 a les 21:57
Home, suposo que deuen considerar més normal que els regals els porti un paio amb obesitat mòrbida i tendència a l'alcoholisme que es fica per les xemeneies després d'haver fet treballar una colla de nans en règim d'esclavatge durant tot l'any en uns juguets que reparteix amb uns rens als que obliga a volar. Tot són punts de vista.
+12
-4
33 MENTALITAT PLANA Eusebi de Terol, 18/12/2014 a les 21:01
Anònim, 18/12/2014 a les 22:07


T´ho repeteixo;

"mentre no s´alineïn amb l´esperit de la Terra aquests segueixen sent estrangers"


Més clar? Qui no vol ESTAT CATALÀ ja sap d´on no és.
Ningú renega de sa mare, ni aquí ni enlloc. Només la genteta.













+15
-1
Al anonim de las 19:40 Anònim, 18/12/2014 a les 21:41
Anònim, 18/12/2014 a les 22:24


El TRONC DE NADAL és una tradició catalana, entre d´altres com ser practicada pels CA-TA-LANS, perquè té origen a CA-TA-LU-NYA.




Marca_Hisp%C3%A0nica


(Principat de Catalunya, de Salses fins al riu Cinca. Constitucions Catalanes 1704)


Per cert, t´has fixat en el PORRÓ (símbol nacional català) que hi ha damunt la taula de la imatge del primer enllaç que has donat. T´ho empasses tot noi!


Aquelles terres eren i seran de Catalunya, mal que us pesi, vassalls de castilla.














+1
-0
COMTATS CATALANS
Anònim, 18/12/2014 a les 22:30

Marca hispànica wiki mapa de la versió en català



Marca_Hisp%C3%A0nica


Del 1 al 10. A Jaca, (antigament el condado de Aragón) ja hi diu Aragón.



+7
-0
Festes i festetes
El Nan Roig, 19/12/2014 a les 00:07
Dir que el tio és fastigos és un comentari realment infantil i digne d'estudi, probablement també posarien el crit al cel per certes obres d'art ... Bé ja se sap que diu la dita de la ignorància... premi per a tots aquells q a més d'ignorants parlen i les diuen ben grosses
+2
-7
Al anonim de las 10:24
Anònim, 19/12/2014 a les 01:26
En primer lugar pon bien los enlaces, espabilado.



Marca_Hispanica

Después ya que citas un artículo de la wikipedia en catalán, leetelo antes de escribir tonterias.

"Demostrada de manera concloent i definitiva pels historiadors medievalistes la inexistència de cap Marca Hispanica durant l'edat mitjana, més enllà d'un simple recurs literari usat puntualment en els Annales regni Francorum, l'historiador Pierre Vilar conclogué sentenciant que «hom s'adonà fins i tot, finalment, que la "marca hispànica" no havia existit mai!»;[5] així mateix l'historiador català Ramon d'Abadal determinà que hom podia usar la locució marca Hispanica sempre que fos per denominar una zona territorial de l'imperi carolingi que, segles després, donaria lloc a Catalunya, sempre que el seu ús no depassés el segle IX i citant com a punt de trencament l'extinció de la dinastia carolíngia en tant quant a partir d'aleshores aquells territoris deixaren d'ésser part del regne franc."

Y en tercer lugar :
¿Desde cuado el porrón es simbolo nacionall de Catalunya? Yo he visto beber en porrón hassta en las Alpujarras ¿eso tb era Catalunya?

Me parece que vas a ser tú quien se traga todo lo que le cuentan.
+1
-1
com sou
Anònim, 19/12/2014 a les 02:09
com sou !!! a tots els parleu en el seu idioma i al navarrès en comptes de deixar-lo parlar en Euskera ha de parlar en castellà perquè li entengueu, però vosaltres trencant l'exemple dels altres, li parleu en català. tractament desigual o directament hispanofòbia
+0
-1
Als alemanys els hi fa molta gràcia
Anònim, 19/12/2014 a les 09:41
Ahir, aprofitant la última classe amb la meva professora particular d'alemany abans de les vacances vam parlar una mica de tradicions i li vaig explicar la del tió... de com els nens catalans reben els regals i que és diferent de com els reben els nens espanyols i li va fer moltíssima gràcia! Em va dir que el tió ( li vaig ensenyar fotos pq s'ho pugués imaginar) era molt i molt bonic, que feia molta gràcia amb aquella barretina i la carona! Tota la tradició li va fer molta gràcia i va riure molt quan li vaig explicar que el tió cagava els regals!

La seva cara de sorpresa encara va augmentar més quan li vaig afegir a les tradicions catalanes la figura del caganer i li vaig explicar que podia tenir cares de famosos etc! haha!

I es va fixar en el detall de que tot tingui a veure amb el fet de cagar i que sempre portin aquest "gorro vermell" ;-)
+3
-0
costums diferents
Anònim, 19/12/2014 a les 11:46
D’entrada crec que està mal explicat. Ja que cal fer també una explicació del que representa o no es pot entendre be.
I costa d’entendre que les persones a qui ho expliquen no tinguin gens de fantasia, que a la fi és el que val en totes les tradicions nadalenques. Nosaltres a casa varem tenir convidats de Donosti, tenien dues nenes, van viure tota la “representació” i es van quedar encantats, tan que a partir d’aquell any els també ho fan a casa seva.
Com molt be han dit altres lectors…algú (adult) creu que el Pare Noel entra per les xemeneies? O que els rens volin? Fins i tot els Reis Mags…o el pessebre amb neu…o la historia de l’arbre de Nadal tot guarnit de llums i boles.
D’altre banda segur que a cada país tenen algun altre tradició de qualsevol època del any que a nosaltres ens pot semblar ”estranya”
+0
-0
costums diferents
Anònim, 19/12/2014 a les 12:24
D’entrada crec que està mal explicat. Ja que cal fer també una explicació del que representa o no es pot entendre be.
I costa d’entendre que les persones a qui ho expliquen no tinguin gens de fantasia, que a la fi és el que val en totes les tradicions nadalenques. Nosaltres a casa varem tenir convidats de Donosti, tenien dues nenes, van viure tota la “representació” i es van quedar encantats, tan que a partir d’aquell any els també ho fan a casa seva.
Com molt be han dit altres lectors…algú (adult) creu que el Pare Noel entra per les xemeneies? O que els rens volin? Fins i tot els Reis Mags…o el pessebre amb neu…o la historia de l’arbre de Nadal tot guarnit de llums i boles.
D’altre banda segur que a cada país tenen algun altre tradició de qualsevol època del any que a nosaltres ens pot semblar ”estranya”
+2
-0
tinc 83 anys
Anònim, 19/12/2014 a les 15:58
Soc de Palafrugell (Girona) i mai mai de petit vaig fer cagar el tio, i soc de pages de tota la vida, no ho havia sentit mai fins que vaig ser gran això del tio, a casa meva el dia de Nadal trobàvem els torrons i un grapat de mandarines a sota del arbre, i això era tot i encara gràcies.
+0
-0
spain is satan
Anònim, 19/12/2014 a les 16:40
Més fastigös és l etnocentrisme
+2
-0
Al anonim de las 10:24 Anònim, 19/12/2014 a les 01:26
Anònim, 19/12/2014 a les 17:46

Veig que saps llegir en català i que segueixes dubtant, per això et recomano llegir-te la Constitució Catalana del 1704, i així sabràs fins on arribava CATALUNYA, esclarint-te tu mateix els dubtes llegint un document oficial, i no el wiki que el pot escriure qualsevol, interpretant-lo cadascú de la manera que més li interessa. Això no passa amb una Constitució.


Hi ha terres amb gents que mai han tingut prou personalitat ni caràcter com a grup per a forjar-se una identitat pròpia, i per això mateix, van adoptant com a propi tot el que els agrada d´altris, sovint "tunejant-ho", com és la copia de la Senyera amb els quatre caps de moro que gasten alguns.


I aprèn a posar correctament les hores. Les 22 hores no són les 10 hores. "espavilado"





+0
-6
EL TIÓ, EL CAGANER, ¡QUE OBSESIÓN POR LOS EXCREMENTOS!.
Juan Pérez, 19/12/2014 a les 17:48
El caganer, el tió ... los que "inventaron" algunas tradiciones catalanas parece que tenían cierta fijación escatológica, o sea, de mal gusto. Si yo fuera catalán abominaría de ellas.
+0
-2
2014
Si molts no saben ni que és el Nadal, 19/12/2014 a les 18:56
Molts d´aquests extrangers,no saben ni que és Nadal.El que és fastigos és la manera com en els seus països tracten a les persones.
+0
-1
si clar
Anònim, 19/12/2014 a les 22:15
El tió ez fasþigos i violent diurn
I uns rens k volen o un senyor amb obesitat i k es cola a les cases per una xemeneia no es raro
I del fel fet k tingui follets esclaus no diuen res?
O de k aquet senyor nomes treballi un sol dia a l'any tampoc diuen res ?
Apa va vinga !!!!
+0
-0
Suar el tio
Anònim, 19/12/2014 a les 22:38
com comentava un sr. el que tradicionalment es feia era donar cops de basti rememorant el que es feia a la trons de la llar de foc. D'altre banda, originalment, el tio no cagaba, sino que suava, per l'escalfo del foc i al suar treiaels regals!
+0
-0
Molt ben fet
Anònim, 19/12/2014 a les 23:22
Cal fer una tesi doctoral per explicar en un video el què és el Tió per a gent que no el coneix? Quina pell més fina que tenim.
Hi ha gent que no té ni puta idea del que són les tradicions i critica, critica, critica. Molt bo el video




+0
-0
Entranyable tradició
Lino Guardia Serrano, 20/12/2014 a les 17:47
Un vídeo molt divertit que expressa la reacció d'estranyesa lògica al que no coneix aquesta entranyable tradició. Com a catalans hem d'aconseguir el nostre objectiu sense perdre el nord.
+1
-0
EH3CT Caga Tio
Jordi Tarrida EB3JT, 20/12/2014 a les 18:58
Sóc radioaficionat i fa uns anys vàrem treure un indicatiu especial per donar a conèixer el Tió arreu del món, es va crear una página on s'explicava la tradició en un munt d'idiomes inclòs el japonés, fins i tot hi han uns videos d'un parell de "cagades" de Tio reals que van ser penjades al YouTube... és molt bo de veure els comentaris positius com negatius que hi ha, realment hi ha gent que quan no enten una cosa per contes d'intentar comprèndela, es capaç fins i tot d'insultar...

La web en qüestió es:




+0
-0
EH3CT Caga Tio
Jordi Tarrida EB3JT, 20/12/2014 a les 19:09
Sóc radioaficionat i fa uns anys vàrem treure un indicatiu especial per donar a conèixer el Tió arreu del món, es va crear una página on s'explicava la tradició en un munt d'idiomes inclòs el japonés, fins i tot hi han uns videos d'un parell de "cagades" de Tio reals que van ser penjades al YouTube... és molt bo de veure els comentaris positius com negatius que hi ha, realment hi ha gent que quan no enten una cosa per contes d'intentar comprèndela, es capaç fins i tot d'insultar...

La web en qüestió es:




+0
-0
Molt bonic criticar.
Anònim, 20/12/2014 a les 19:25
Es que a cas en algun moment es diu que siguin residents?