Ús de cookies
Nació La Flama utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies. Accepto
Notícia en PDF
Notícia en PDF

Els bisbes i Montserrat es mostren ofesos per la «Moreneta caganera»

La cúpula eclesiàstica critica durament la comercialització del caganer de la Mare de Déu de Montserrat

"Fereix els sentiments de tota persona amb educació", sostenen

| Actualitzat el 26/11/2013 a les 16:35h
La figura de la Mare de Déu de Montserrat, la Moreneta, convertida ara en caganer ha ofès els bisbes catalans. En un comunicat oficial, la secretaria de la Conferència Episcopal Tarraconense assegura que la figura és una "falta de respecte" que "no té cap justificació possible", i que fins i tot "fereix els sentiments de tota persona amb educació". La comunitat benedictina de Montserrat també s'ha sumat a les crítiques.

Segons els deu bisbes catalans, la Moreneta és "un símbol religiós molt estimat per tots els fidels catòlics del nostre país", motiu pel qual lamenta "profundament" que se la reconverteixi en un "element grotesc de les figures del pessebre". Veure la Moreneta defecant és, per a la cúpula eclesiàstica catalana, "una falta de respecte que  no té cap justificació possible", que no només "fereix els sentiments dels cristians i de tota persona amb sensibilitat religiosa", sinó també a tothom que tingui "educació".

La figura, ideada per l'empresa de Torroella de Montgrí (el Baix Empordà) caganer.com, també és vista negativament des de Montserrat. El prior del monestir, el pare Ignasi M. Fossas, recorda que el pessebre és "una representació popular del Naixement de Jesús, el Fill de Déu fet home", i que la figura del caganer "és una derivació de mal gust".

Fossas lamenta que ara es vulgui fer passar com a "típica" una figura com és la del caganer que, en realitat, creu que és "signe de decadència". En aquest context, "evidentment", quan hi posen "la imatge de la Mare de Déu de Montserrat", sembla a més un "signe de poca sensibilitat i falta de respecte envers moltes persones que es poden sentir ferides en les seves conviccions", critica.

Cada any, l'empresa caganer.com treu al mercat diversos caganers amb la imatge de personatges públics. Enguany, la figura del papa Francesc en la mateixa posició ja va generar un notable interès en diversos mitjans de comunicació d'arreu del món.
Notícia en PDF
Notícia en PDF

COMENTARIS

+6
-7
Kitsch
Duc de Montmorency, 26/11/2013 a les 17:01
No sé qui deia l'altre dia que no hi ha kitsch català, i que la xaroneria i el mal gust estan monopolitzats a Catalunya pels medis espanyols. Doncs aquí tenim la millor mostra del kitsch català: el caganer. Veritablement lamentable. Que els medis catalans parlin cada any d'aquesta mostra suprema de mal gust escatológic í en facin publicitat és penós.
+8
-6
Ja no fa gràcia
XX, 26/11/2013 a les 17:15
Que treguin un Mahoma cagant aviam si s'acaba la brometa fàcil d'una vegada. Quan jo era petit, a tots ens feia gràcia la figureta del pastoret caganer. Aquest any no el posarem; ja cansa la cosa.
+7
-6
Quin mal de ventre
Antoni Serra, 26/11/2013 a les 17:17
I dons! Es que la Mare de Deu no Cagaba? Vinga vinga una mica mes d'alegria coi.
+4
-1
Escatalunya!
Anònim, 26/11/2013 a les 17:44
Jo de petit creia que quan les nenes feien pipí, era colònia.
Afortunadament, vaig créixer i vaig poder gaudir de la "nova" realitat amb naturalitat. A Catalunya tenim un gust especial per a l'escatologia, d'aquesta "tradició" no se'n escapa ni déu. Paciència i conformitat ens recomanava el rector, ara li toca a ell.
+3
-3
Mal gust
Rabos, 26/11/2013 a les 17:53
També ho trobo de mal gust.
+3
-2
Estic d'acord
Riusec d'osona, 26/11/2013 a les 18:02
En aquesta ocasió estic totalment d'acord amb els bisbes i la comunitat religiosa de Montserrat. Es horrorós que els catalans tinguem com a mostra catalana una figura de tan mal gust. Siguem una mica més seriosos i eliminem d'una vegada aquesta figura i treiem-la del pessebre.
+1
-2
No cal ser monjo de Montserrat...
Carles Viñals Casado, 26/11/2013 a les 18:27
...per rebutjar aquesta bretolada; només una mica d'autorrespecte, que no ens vindría gens malament.
+3
-0
Caganer sempre
Anònim, 27/11/2013 a les 09:55
Jo no entenc aquesta mania ara de que la moreneta no pot ser caganer, s'ha convertit en una tradició ben catalana de ridiculitzar personatges amb aquesta figura.És que pot ser l'església és suprema i no pot rebre crítiques??!!

Com diuen al país veí, ajo y agua!!
+1
-0
cagar o no cagar...
Jennie Uées, 27/11/2013 a les 12:12
Mira jo crec que no ho han fet de mal gust. Han ajuntat dues coses ben nostres. El caganer en el pessebre mai ha faltat a cada casa. Doncs si tant catalans ens sentim podem veure l'humor a tot això. Aqui tothom demanant llibertat d'expressió i amb poca cosa ja crean tabús!! I no crec que sigui una cosa tant greu que ja volem tornar a la manera de pensar de fa uns anys amb l'església?? Creia que tothom podia tenir la seva manera de pensar propia que no teniem que anar com xais altre cop... Poder que ens preucupem en quina butxaca van a parar els nostres diners i no de si una verge caga o no caga.
+0
-1
Contra els catòlics val tot
Anònim, 27/11/2013 a les 12:57
No si val a recòrrer ni a modernitats ni a tradicions gracioses. El caganer de tota la vida éra un pastor; on caguen els pastors? a les muntanyes. I així el representaven al pessebre, cagant en un raconet. Per què en un raconet? Per la meteixa raó que no caga ningú al mig del carrer, només els gossos.
Estic profundament convençut, i els repto, que no tindràn mai suficients pebrots per fer un Buda caganer. Au, que ja trigueu a demostrar la vostra valentia per les tradicions catalanes.
Amb els sentiments del poble no s'hi juga, si més no, per respecta. La Mare de Déu de Montserrat representa a uns catòlics, però com patrona de Catalunya, també a TOTS els catalans.

+3
-0
e-Cristians
Anònim, 28/11/2013 a les 23:43
Es la extrema dreta catòlica catalana. Aqui també n'hi ha! I no entendran mai que la humanització del caganer del pessebre va paral-lela a la humanització del Crist i dels seus pare i mare humans! E-Cristians son divins només! ...Però van als jutjats humans!
+0
-0
A la merda
GMX, 23/12/2013 a les 22:00
Jo com que em cago en els nadals i la mare que els va parir, faig un pessebre només de caganers. Ara mateix encarrego aquesta nova peça!!! La posaré al costat de Darth Vader, que trobo que fan bona parella: la tirania de l'imperi i la de la religió.
+0
-0
A la merda
GMX, 23/12/2013 a les 22:05
Jo com que em cago en els nadals i la mare que els va parir, faig un pessebre només de caganers. Ara mateix encarrego aquesta nova peça!!! La posaré al costat de Darth Vader, que trobo que fan bona parella: la tirania de l'imperi i la de la religió.