Aprovat l'inici de contactes pel traspàs dels regionals

ACN / Redacció
20 de maig del 2009

El text també estableix que el govern espanyol durà a terme una modernització de la línia Barcelona-Girona-Portbou i d'altres de regionals; quadruplicarà les vies de Rodalies a Barcelona; accelerarà els estudis sobre el corredor mediterrani i concretarà amb la Generalitat la participació en estacions com La Sagrera.

El text de CiU ha prosperat després d'assolir un acord amb el PSC. El diputat de la Federació Pere Macias ha recordat que l'objectiu és millorar unes línies de mitjana distància que es troben en un estat millorable i impulsar el traspàs a la Generalitat de tots els serveis de ferrocarril que transcorren íntegrament a Catalunya, tal com marca l'Estatut.

El text estableix que l'executiu espanyol 'prioritzarà' la millora dels ferrocarrils de mitjana distància 'd'acord amb la resta d'administracions competents' per 'accelerar' les inversions previstes en el protocol signat amb la Generalitat i en el Pla Rodalies 2008-2015.

En aquest marc, estipula que a partir d'aquest any s'incorporarà nou material mòbil d'última generació per substituir els trens més antics, i es posaran en marca mesures de modernització de la línia de ferrocarril Barcelna-Girona-Portbou.

En aquesta línia, el text insta el govern espanyol a fer possible la reducció dels temps del viatge; l'adaptació dels horaris a les hores punta d'entrada i sortida de la feina –especialment per als usuaris de Figueres-; la venda de bitllets de mitjana distància des de la web de Renfe; la creació d'un Comitè d'Usuaris de la línia per establir una relació estable i continuada amb Renfe.

També estableix que el govern espanyol durà a terme actuacions de 'planificació i execució' de les ampliacions i quadruplicacions de les vies d'accés a Barcelona i executarà 'tan aviat com sigui possible' les obres de les línies Mora-Falset-Reus; Lleida-Mollerussa-Tàrrega-Cervera-Manresa-Barcelona; Vic-Ripoll-Puigcerdà; Mataró-Maçanet, i Lleida-Les Borges-Valls-Barcelona.

Un altre punt de la moció estableix que s'escurçaran al màxim els tràmits i termini d'elaboració de l'estudi informatiu corresponent al corredor mediterrani entre Castelló i Tarragona amb l'objectiu d'accelerar les actuals previsions d'obres' i establir 'un calendari d'execució dels trams' seguint criteris de 'prioritat absoluta'.

L'acord també estableix que el govern espanyol planificarà les obres necessàries per a la creació d'una Xarxa Estatal Bàsica de transport de mercaderies, i abordarà de manera 'urgent' les primeres actuacions de condicionament al trànsit de mercaderies de les línies convencionals que es puguin dedicar preferentment al trànsit de mercaderies.

Per últim. L'acord insta el govern espanyol a concretar amb la Generalitat i els ajuntaments respectius un calendari d'execució i de participació de l'Estat en el finançament de les actuacions d'integració del ferrocarril a les estacions de La Sagrera, Vilanova i la Geltrú i Figueres, així com per a la construcció del baixador de Can Pou-Camp de Mar, a Premià de Mar, i l'avaluació de 'la possibilitat de participar en l'eliminació del viaducte de Girona'.