Mobilitat

Pedalen d’Olot a Girona per a reivindicar un transport públic sostenible i de qualitat

Es la primera acció de la campanya "Movem-nos pel Transport Públic", amb el suport de més d'una trentena d'entitats socials i ecologistes

per NacióGirona, Olot, Catalunya | 9 de maig de 2022 a les 12:59 |
La pedalada al pas de Castellfollit de la Roca. | @TransportPublic.
Aquest dissabte, una cinquantena de persones ha participat de la pedalada per a reivindicar un “transport públic que connecti el territori, sigui assequible, accessible, sostenible, col·lectiu i de qualitat”. La pedalada, de caràcter reivindicatiu i organitzada per Girona pel Clima, Coordinadora d’ONG Solidàries, Justícia i Pau, entre d’altres, ha sortir matinera d’Olot i s’ha dirigit cap a Girona, on ha acabat amb un dinar popular i parlaments.

Pel camí, han fet un parell de parades d’avituallament, a Besalú i a Banyoles, on, mentre els participants recuperaven forces, han aprofitat per a fer parlaments, llegir el manifest de la campanya “Movem-nos pel Transport Públic” i acompanyar-ho d’algunes cites en homenatge a l’Arcadi Oliveres.


La pedalada, que s’ha fet per carretera i autovia, ha transcorregut amb total normalitat enmig d’un ambient reivindicatiu i festiu. Durant el trajecte, els participants han lluït pancartes i han cantat lemes en favor del transport públic, la reducció de cotxes, la lluita enfront l’emergència climàtica, la reducció de la contaminació, o per la salut i la vida.

A Sarrià de Ter, una vintena de persones més s’ha unit a la marxa i han arribat a Girona enmig dels visitants del Temps de Flors. Després de més de 60 km i 5 hores de trajecte, la gent ha pogut gaudir d’una arrossada popular a càrrec de l’Ateneu Salvadora Catà, que està d’aniversari, i la lectura del manifest.


Les entitats i col·lectius que han promogut la pedalada han donat a conèixer el manifest “Movem-nos pel Transport Públic”, tot explicant que la campanya té com a objectiu, “reivindicar el dret a la mobilitat sostenible i pressionar a les administracions perquè facin una aposta clara pel transport públic, del qual es beneficia tothom, en comptes de subvencionar i augmentar la dependència del vehicle privat de combustió”. A més, han fet una crida a considerar “la mobilitat com un bé públic, com ho són la salut i l’educació” i “a centrar les polítiques públiques a desenvolupar un servei de transport públic que la garanteixi des d’un pla d’igualtat i equitat”.

Han denunciat “l’infrafinançament i el desmantellament que ha patit, i pateix, el transport públic des de fa dècades a comarques gironines,  i l’insuficient servei actual que no és una alternativa real i efectiva al vehicle privat”. I han reblat que “enmig d’un context d’emergència climàtica, crisi energètica i de pujada de preus dels combustibles que farà cada vegada més urgent transicionar cap un model de mobilitat sostenible, col·lectiu, universal, assequible, accessible, i que interconnecti tot el territori.”


Per a no romandre només en la denúncia, des de la campanya han presentat un conjunt de 10 demandes que administracions i governs haurien d’incloure en les polítiques públiques els següents anys de forma prioritària i urgent. Entre elles destaca la necessitat de reduir els desplaçaments i promoure’ls a peu o amb bicicleta; abandonar projectes especulatius com els Jocs Olímpics d’Hivern o la construcció de noves variants o ampliacions de ports i aeroports, i invertir-ho en transport públic; millorar les freqüències de pas i horaris; recuperar els serveis externalitzats i privatitzats; subvencionar gran part del preu per a fer-lo més accessible i assequible; promocionar el transport públic transfronterer; o utilitzar la fiscalitat verda per finançar el transport públic.

Per a finalitzar la presentació els organitzadors han recordat que aquest problema no és només de comarques gironines sinó que és endèmic del Principat i a l’estat espanyol. Han mostrat el seu desig perquè aquesta campanya no es quedi a la demarcació i s’estengui per la resta de territori per a fer visible aquest problema i reivindicar la connexió de tot el territori en transport públic de forma integrada i assequible. A més, han deixat clar que això és l’inici i que exploraran totes les vies de pressió, podent presentar mocions a ajuntaments, a la Diputació, o a la Generalitat, sense descartar que, si no se'ls escolta, puguin començar a fer accions de desobediència o acció directa no violenta.

Les entitats que presenten aquesta campanya són: Rebel·lió o Extinció Girona (XRGirona), Girona Pel Clima, Mou-te En Bici, Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), IAEDEN - Salvem l’Empordà, Plataforma d’Emergència Climàtica Pla de l’Estany, Salvem Les Valls, Tren-Tram Costa Brava, Tren-Tram Olot-Banyoles-Girona, Tren-Tram Lloret-Blanes, Xarxa per la Justícia Climàtica (XJC), Xarxa d’Economia  Solidària (XES), Xarxa per la Sobirania Energètica (XSE), Associació Naturalistes de Girona (ANG), Coordinadora d’ONG Solidàries, ComuCleta, SOSCiclistes Banyoles, Enginyeria Sense Fronteres (ESF), Observatori del Deute en la Globalització (ODG), ZeroPort, Greenpeace, Bicicleta Club de Catalunya - BACC, Revo Prosperidad Sostenible, Ecologistes en Acció (EeA), Aigua És Vida Catalunya (AeV), La Sorellona, XES Garrotxa, XES Empordà, XES Ripollès, Revolta Escolar Girona.
 

 

Participació