Arquitectura

París col·loca el pont Seibert sobre el Sena dissenyat pels RCR Arquitectes d'Olot

És una estructura tipus "bowstring" de 150 m de llargada i un arc d'11 m d'alçada que té 13 m d'amplada al costat de Meudon i s'amplia a 26 m a l'illa Seguin

per Xavier Borràs, Olot, Catalunya | 23 de novembre de 2021 a les 08:44 |
El pont és una estructura tipus «bowstring» de 150 m de llargada. | RCRBunka.
El nou pont Seibert, una estructura d'enginyeria d'espectaculars dimensions dissenyada per AEI, els garrotxins de RCR Arquitectes i INGEROP, i construïda pel consorci Chantiers Modernes Construction/Terideal/Baudin Châteauneuf, proporcionarà un nou enllaç entre l'illa Seguin i Meudon, a la riba esquerra del Sena. El 19 de novembre es va celebrar la col·locació de l'arc "bowstring" sobre el Sena, fet que suposa un pas important per a aquest extraordinari projecte. Coincidint amb el seu viatge a París –per a signar un acord amb la UNESCO–, el president de la Generalitat de Catalunya, Pere Aragonès, va assistir a l'acte.

El pont original, construït el 1931 per l'empresa alemanya Seibert, responia a una necessitat d'accés específica a l'illa per a la producció de les fàbriques de Renault. Era l'enllaç privilegiat entre els magatzems de l'illa i el baix Meudon. Amb el tancament del polígon industrial de Renault, els nous projectes per al desenvolupament de l'illa, la reestructuració del RD7 i dels bancs del costat de Meudon, i la creació del Districte Ecològic de Trapèze, han sorgit nous usos: el desenvolupament de nodes de trànsit lleuger (vianants i ciclistes, autobusos, passejades, servei de bombers) a l'illa Seguin.


El pont està en reconstrucció des de 2020 per a oferir als usuaris i residents un balcó sobre el Sena. Prefigura una nova generació d'estructures d'enginyeria el propòsit de la qual no és només fer carreteres, sinó també proporcionar serveis als habitants en resposta als nous usos generats per al desenvolupament del lloc i el seu entorn. El pont Seibert és una construcció de gran valor estructural al paisatge de la regió de l'Alt-Sena i contribueix directament a l'atractiu de l'illa Seguin amb els seus futurs equipaments.

El 2018, AEI i Ingérop, amb la consultoria del prestigiós estudi RCR Arquitectes, guanyador del Premi Pritzker 2017 i dissenyadors de la fundació d'art contemporani Emerige, van començar a dissenyar el nou pont Seibert. Aquesta estructura metàl·lica de més de 2.000 tones d'acer es compon de dues obertures. El pont és una estructura tipus "bowstring" de 150 m de llargada i un arc de 11 m d'alçada que té 13 m d'amplada al costat de Meudon i s'amplia a 26 m d'amplada al costat d'illa Seguin. Compta amb un únic suport a l'alçada de les ribes del Meudon. L'estructura està tractada arquitectònicament com una esplanada i un mirador oberts al Sena, per a crear un ampli espai públic apte per a múltiples usos.


Els espais dedicats als vianants, els ciclistes i les persones amb mobilitat reduïda se situen a l'exterior del pont. Es beneficien d'una vista única del Sena i del paisatge en general. A distància dels carrils bus, les voreres de vianants permeten a tots els usuaris desplaçar-se amb total seguretat. Els carrils per a autobusos a banda i banda dels arcs del pont es tracten com a espais compartits.
 

Aquesta estructura metàl·lica pesa més de 2.000 tones d'acer . Foto: RCRBunka.


El punt fort del pont Seibert és la multiplicitat de connexions que ofereix als usuaris entre els diferents nivells. Al costat de Meudon, l'escala existent ha estat redissenyada com a prolongació dels espais urbans. L'ascensor a la plataforma superior serveix d'enllaç entre el pont i els bancs de la riba esquerra. L'escala situada entre els arcs completa les transicions entre els bancs alts i baixos del costat de Meudon i permet accedir al parc de la ribera des de l'illa.

El cost de la construcció puja a 41,5 milions d'euros (sense IVA). Està finançat per l'Ajuntament de Boulogne-Billancourt i Equipaments de la Vall del Sena SPL amb 29,5 milions d'euros (sense IVA) i pel Departament Alts del Sena amb 12 milions d'euros.
 
El disseny d’aquesta estructura s’ha guiat per diverses consideracions. Per tant, aquesta nova cruïlla del riu és:
  • un element essencial per a l'urbanisme de l'illa i els districtes circumdants, perquè combina múltiples qüestions relacionades amb la mobilitat i el seu paper com a espai públic principal. Més que un pas, el pont està concebut com una prolongació de les places i esplanades properes, reforçat per la ubicació sobre el Sena;
  • un vincle urbà, físic i directe entre l'illa Seguin i la ciutat de Meudon sense una clara jerarquia d'espais. Aquest sistema uniforme de plataformes convida l'usuari a recórrer l'estructura de manera aleatòria i mirar cap al Sena i el gran paisatge;
  • un espai vital per dret propi a la frontera entre l'illa Seguin i Meudon. La seva arquitectura recrea subtilment subespais que es poden destinar a diferents usos;
  • un lloc compartit amb espais generosos i oberts que busquen fomentar una gran varietat d‟usos;
  • un conjunt coherent gràcies a una elecció de materials que respon a una voluntat d'homogeneïtat global combinada amb una cerca de durabilitat i un treball fi de disseny i forma.
Està previst que el pont estigui acabat l'estiu de 2022 i obert al públic a finals de 2025.
 

 

Participació