ampliació del prat

L'ampliació del Prat implicarà connectar-lo amb AVE a Girona

L'obra suposarà una inversió de 1.700 milions d'euros i es farà afectant "el mínim possible" l'espai protegit de La Ricarda

per Lluís Girona, Barcelona, Catalunya | 2 d'agost de 2021 a les 19:53 |
Puigneró i Rodríguez durant la trobada de la comissió bilateral | ACN

La Generalitat i el govern espanyol han acordat ampliar l'aeroport de Barcelona. L'acord s'ha tancat en una reunió no oficialitzada entre el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, i la ministra espanyola de Transports, Raquel Sánchez. L'obra suposa una inversió de 1.700 milions d'euros amb l'objectiu de convertir la infraestructura en un "hub internacional".

L'acord preveu que AENA redacti la proposta d'ampliació, la qual ha d'afectar "el mínim possible" l'espai protegit de La Ricarda, i que haurà d'acceptar posteriorment la Comissió Europea. En aquest punt, el govern central aprovarà un nou pla d'actuacions aeroportuàries pel període del 2022-2026 -abans del 30 de setembre- que regularà les tarifes dels aeroports d’acord amb el pla d'inversions previst. L'Estat redactarà llavors el nou pla director on es definirà concretament la proposta d'ampliació i inversions, que inclouen la construcció d'estacions d'AVE a l'aeroport de Girona i Reus que connectaran amb el Prat en 30 minuts.



La consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha comparegut en roda de premsa després de la reunió bilateral per defensar l'acord per a l'ampliació de l'aeroport. Vilagrà ha destacat "l'equilibri" del projecte. "Té possibilitats tècniques per esdevenir un hub", ha dit. La consellera també ha assegurat que l'acord obre la possibilitat a la gestió aeroportuària des de Catalunya i ha celebrat que el projecte tingui en compte la connexió del Prat amb Girona i Reus.

Jordi Puigneró, ha reconegut que l'ampliació del Prat no era un dels punts a tractar en la bilateral Estat-Generalitat. El vicepresident ha dit que l'ampliació converteix Catalunya en un país "competitiu i de progrés" perquè el dota d'un aeroport "intercontinental". Puigneró també ha definit el projecte com a "respectuós mediambientalment" i ha dit que "l'ampliació busca crear un aeroport molt més sostenible que l'actual".


En la trobada també hi han estat presents la secretaria d'Estat de Transports, Isabel Pardo de Vera, i el president d'Aena, Maurici Lucena. Puigneró com Sánchez s'han dirigit després de la trobada a la reunió de la comissió bilateral entre l'Estat i la Generalitat, que havia començat a les 16 hores.

L'ampliació de les instal·lacions passa per l'allargament de 500 metres de la pista curta, la més propera al mar, i la construcció d'una terminal satèl·lit. L'allargament de la pista hauria de permetre que els avions de més envergadura hi poguessin operar, però implica la invasió La Ricarda, una zona de la Xarxa Natura 2000. Aena ha ofert traslladar aquesta zona mentre que els detractors de l'obra insten les autoritats a buscar alternatives, com és potenciar els altres dos aeroports comercials: Reus i Girona.


Lucena havia demanat a la Generalitat que prengués una decisió aquest estiu perquè la inversió, de 1.700 milions d'euros, pugui ser inclosa en el DORA 2022-26, que el Consell de Ministres hauria d'aprovar, com a màxim, a finals de setembre. Altrament, adverteix, aquesta actuació no seria una realitat fins a aproximadament el 2035.

En una entrevista a La Vanguardia aquest diumenge, la ministra Sánchez considerava que no es podia renunciar a l'ampliació perquè suposaria "un motor de desenvolupament econòmic" i es comprometia a ser "garant" d'una reforma exemplar. A més, va garantir que es tindria una "cura exquisida" amb les qüestions mediambientals


 

Participació