Festival de literatura Girona-Olot

Bernardo Atxaga, al MOT 2021: «No hi ha edat per a qui escriu»

El festival de literatura Girona-Olot s'ha clos aquest dissabte a la Garrotxa amb les converses d'Àngels Bassas, Eduard Escoffet, Jaume Coll Mariné, Mercè Ibarz, Anna Guitart, Maylis de Kerangal i Álvaro Colomer

per NacióGirona , Olot, 29 de març de 2021 a les 13:24 |
L'escriptor basc, Bernardo Atxaga, a la Sala El Torín d'Olot. | Foto: Martí Albesa.
El festival de literatura Girona-Olot, el MOT 2021 –amb la programació que no s’havia pogut dur a terme al MOT del 2020–, ha arribat al seu final aquest dissabte a Olot. Ho fa fet, amb les converses d'Àngels Bassas, Eduard Escoffet, Jaume Coll Mariné, Mercè Ibarz, Bernardo Atxaga, Anna Guitart, Maylis de Kerangal i Álvaro Colomer.

El dia començava amb el Ver-MOT a la plaça de braus, amb Àngels Bassas, Eduard Escoffet, Jaume Coll Mariné i Mercè Ibarz. “La literatura és oral. L’hem acabat escrivint perquè hem inventat un llenguatge, però la literatura és bàsicament un acte oral”, defensava Eduard Escoffet al ver-MOT.

 

El ver-MOT s'ha celebrat enguany a la plaça de braus d'Olot. Foto: Martí Albesa.


La importància de la part oral de la literatura, la té molt clara el poeta i baixista Jaume Coll Mariné, que explica que els diferents textos no es llegeixen de la mateixa manera: “Quan llegeixes un poema en veu alta, has d’intentar no posar-hi més coses de les que diu el poema. En canvi, quan escrius teatre has de pensar que l’actor que l’interpretarà sí que hi afegirà moltes altres coses. Són oficis diferents”.


Preguntats per d’on treuen les idees per escriure, Àngels Bassas té clar que la seva faceta d’actriu la marca considerablement: “Jo em sento molt influenciada pel món de les arts escèniques. Quan escric estic molt entrenada pels cinc sentits. El pensament és molt transversal i es nota tant en la riquesa de mitjans com en la de fonts d’on beure”.

Mercè Ibarz assegura que la literatura ho aprofita tot i beu de tot arreu. Ibarz té molt clar a qui es dirigeix quan es posa davant del paper: “No s’escriu per a tothom. S’escriu per a qui vol llegir. I qui vol llegir és una gent molt específica”.



A la tarda, Bernardo Atxaga omplia la Sala El Torín. “No hi ha edat en qui escriu. Quan escrius tens un paisatge d’ànim i, per exemple, un escriptor de setanta anys pot tenir una frescor que als vint anys no tenia. Quan t’asseus a escriure estàs a un altre lloc fora del temps”, apuntava Atxaga tot just començar el diàleg amb la periodista Anna Guitart.

L’autor basc va aprofitar l’escenari del MOT per reivindicar els contes i la poesia: “Hi ha una fòbia a la miniatura. Amb el compàs dels temps va molt millor el text breu que el text llarg”. De la poesia, a més, en va assegurar que és d’on sorgeixen tots els gèneres literaris.
 

L'entrada a la Sala El Torín d'Olot durant el MOT 2021. Foto: Martí Albesa.


L’última de les converses la va protagonitzar l’escriptora frances Maylis de Kerangal, que responia les preguntes d’Álvaro Colomer. De Kerangal va defensar la versemblança de la literatura que, si bé no pot reproduir en exactitud la realitat, sí que pot atrapar la veritat del món.

Per a l’autora francesa, quan escriu, és molt important la puntuació de les frases: “La puntuació és el cor de l’autor que es mou per la frase. La puntuació és la marca de l’autor. És com jo llegeixo el meu text, on m’accelero i on agafo aire. És una cosa molt personal”.
Amb les reflexions de Maylis de Kerangal es posava el punt i final al MOT 2021. Les converses es poden recuperar totes al canal de Youtube del festival.




Balanç del MOT 2021

El Festival MOT ha tancat la setena edició amb un públic més que consolidat. El format híbrid (presencial i en línia) d'enguany ha funcionat i ha donat una nova dimensió al festival amb un total de 7.000 visualitzacions de les diferents converses del MOT entre els espectadors que hi han assistit presencialment  i els que les han seguit en línia. 

Després d'ajornar l'edició de 2020 a portes de celebrar-la, la direcció del MOT es mostra satisfeta per la decisió de tirar endavant el festival tot i el context actual i les dificultats afegides que impliquen celebrar un esdeveniment d'aquestes característiques.

Les directores del MOT a Girona i Olot, Glòria Granell i Judit Badia valoren especialment "que s’hagi pogut complir el principal objectiu del festival, que és fomentar la lectura en general apropant els autors al públic, ja que en un format o un altre, tots els autors han estat presents fent possible que el programa es desenvolupés tal i com s'havia plantejat".

Durant la celebració d'aquesta edició del MOT, que ha estat dedicada als processos creatius de les diferents disciplines artístiques, explicats des de la literatura, s'ha fet palès entre el públic, autors i convidats del festival la necessitat de parlar de literatura.
 
La comissària d'enguany, la historiadora de l'art Glòria Bosch Mir, destaca l’elevat nivell dels continguts de la programació, l’alta complicitat que s’ha generat a sobre els diferents escenaris i la gran diversitat de mirades cap al fet creatiu que s’han pogut escoltar.
 
Per la seva part els ajuntaments de Girona i d’Olot valoren altament el treball conjunt que permet la creació de sinergies i afirmen que seguiran "treballant plegats per fer possible un MOT 2022 adaptat a la situació i amb l’esperança que pugui celebrar-se amb la màxima normalitat".

El Centre Cultural La Mercè de Girona i la sala El Torín d'Olot han acollit durant aquestes dues setmanes una quarantena d’escriptors i especialistes que han conversat sobre les seves experiències creatives i com aquestes conflueixen en la literatura. El públic ha pogut gaudir d’unes converses úniques, totes elles amb la creativitat de fons, però cada una amb la seva pròpia particularitat.Totes les converses del MOT 2021 es poden recuperar a través del canal de YouTube del MOT.

 

 

Participació