Noves tecnologies

Com i quin és l’ús de les eines digitals entre la població de la Garrotxa?

L’Oficina per a la Reactivació Econòmica inicia una enquesta entre la població activa de la comarca per a descobrir-ne el grau de coneixement i formació

per NacióGirona, Olot | 25 de febrer de 2021 a les 12:17 |
L'objectiu de l'estudi és conèixer l'ús de les eines digitals. | Adrià Costa
Aquesta informació es va publicar originalment el 25 de febrer de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Després de la irrupció de la pandèmia a les vides dels ciutadans, la relació i vinculació amb les noves tecnologies ha canviat. Reunions, formació, tràmits diversos..., es presenten ara en modalitat en línia. A partir d'aquesta realitat, a la Garrotxa, DinàmiG i altres entitats del territori han engegat un estudi per a conèixer la situació de la ciutadania envers les noves tecnologies: quin és el seu coneixement, l'ús que en fan i la capacitat d'accés. Per a començar a treballar en aquest sentit, s'ha posat en marxa un enquesta perquè qualsevol persona de la comarca pugui exposar quina és la seva realitat en relació al món digital.

La desigualtat en l'accés i ús d'eines digitals és una realitat que ha emergit de manera molt visible arran del temps de confinament a causa de les imposicions decretades arran de la pandèmia. La necessitat, deguda a les restriccions establertes, de realitzar moltes activitats acadèmiques, laborals i personals de manera digital ha canviat les relacions que abans es desenvolupaven, majoritàriament, de manera presencial.  

 
En opinió de Luís Bernal, CEO de LafargeHolcim EMEA Digital center, al diari El Economista, es tracta d’un procés de transformació que no s’havia vist anteriorment, ja que en algunes empreses s’ha avançat la transformació digital en 8 mesos el que s’hauria d’haver avançat en vuit anys. A causa d'aquests canvis, les hores d’ús d’Internet també s’han disparat durant la pandèmia, segons un estudi de Nielsen Media –una empresa d'informació i dades de renom mundial–  i Dynata. La xifra a Espanya ha crescut en un 7% fins a ocupar les 79 h de mitjana a la setmana, és a dir un 47% del nostre temps. A més, un 80% de les escoles de negoci mundials han apostat per un model on la digitalització té un rol capital, segons l’estudi "Executive Academy Conversations. Preparing for the omnichannel fall 2020".

 
Estudi sobre l'ús de les eines digitals a la Garrotxa


DinàmiG (Agència d'Innovació i Desenvolupament de la Garrotxa), en col·laboració amb altres entitats del territori com l’Associació de Comerciants d’Olot, Turisme Garrotxa, l’Associació d’Hostalatge de la Garrotxa, l’Oficina de treball d’Olot, la FES (Fundació d’Estudis Superiors) i ADRINOC, entre d’altres, davant d’aquesta nova realitat, ha començat a treballar en l’impuls d’accions per contribuir a la millora de l’accés i la capacitació dels habitants de la Garrotxa en relació a l’ús de les noves tecnologies. La primera d’aquestes accions és la realització d’un estudi complet de la situació actual en relació a l’ús d’eines digitals per part dels habitants de la Garrotxa.  
 
L’estudi, dissenyat per DinàmiG i la resta d’àrees i entitats del territori abans mencionades, està dividit en dues fases: la realització d’una enquesta i diversos focus grups; i la posterior avaluació i anàlisi de les dades extretes. L’enquesta està dirigida a totes les persones en edat laboral i consisteix en una bateria de preguntes referents a l’accés i l’ús dels dispositius de connexió a internet, coneixement sobre eines digitals i aplicació de les tecnologies en l’àmbit laboral i formatiu. Una vegada s’obri el termini per respondre l’enquesta, es deixarà un marge de dues setmanes per recollir el màxim de respostes possibles.
 
Les respostes de l’enquesta aportaran una visió acurada i ajustada a les necessitats del territori que ajudarà a desenvolupar i gestionar les accions per reduir la fractura digital de la manera més encertada i adequada. Es tracta d’un formulari anònim i confidencial que es podrà omplir en cinc o deu minuts (en funció del perfil de la persona enquestada).  
Per aconseguir la màxima eficàcia de les accions de millora que es dissenyin un cop s’analitzin les enquestes rebudes, és important assolir una alta participació en l’enquesta. Des de Dinàmig es fa una crida a la participació, de la que dependrà, en part, l’èxit del projecte.  
 
Es pot participar en aquesta enquesta des d'aquest vincle i fer-ne seguiment en els perfils de xarxes socials de DinàmiG: Linkedin i Twitter i també al web. Es convida tothom a participar-hi per comptar amb totes les perspectives d’accés i ús a les eines digitals al territori. Si és necessari, es pot sol·licitar ajuda per a respondre-la a l’Oficina per a la Reactivació Econòmica, que a més d’aquest servei d’acompanyament personal, presta serveis a la ciutadania d’anàlisi, i identificació de necessitats, d'informació i suport sobre ajuts, subvencions i recursos del territori, creació de xarxa i formació. Actualment, ja compta amb més de 185 usuaris.  
 
Recordem que per a contactar amb aquest servei, es pot trucar al telèfon 972 260 152 (ext. 1), enviar un missatge de correu electrònic a reactivacio@dinamig.cat, a través de Whatsapp al 616 321 249 o, presencialment, a les oficines de DinàmiG (amb cita prèvia), de dilluns a dijous de 9 a 16 hores i divendres de 9 a 14 hores.

 

Participació