L'Institut La Garrotxa d'Olot guanya un Premi Escoles Verdes 2020

En la categoria del treball en xarxa per "Acció Moixina", una activitat participativa de diversos centres educatius de la ciutat en aquest paratge

NacióGirona
11 de desembre del 2020
Actualitzat a les 11:18h
Els aiguamolls de la Moixina, escenari del treball de l'INS La Garrotxa.
Els aiguamolls de la Moixina, escenari del treball de l'INS La Garrotxa. | Arxiu NG.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el conseller d’Educació, Josep Bargalló, han lliurat aquest dijous el Premi Escoles Verdes 2020, que enguany s’ha repartit entre escoles i instituts de les comarques del Pla d’Urgell, el Vallès Oriental, la Garrotxa i la Selva. En el marc de la XVII trobada d’Escoles Verdes, que enguany ha estat virtual, el conseller Calvet ha agraït la feina dels centres per aconseguir i mantenir aquest distintiu, “que és constant, quotidià, i que implica molta gent”.

L'Institut La Garrotxa d'Olot ha guanyat el premi en la categoria de treball en xarxa Acció Moixina, un guardo que enguany també ha anat a parar a l’Institut Vinyes Velles i l’Escola Mogent de Montornès de Vallès. Per la seva banda, l’Institut de Santa Coloma de Farners s’ha emportat el premi a la millor trajectòria continuada en el procés d'ambientalització integral del centre.
 

Alumnes de l'INS La Garrotxa al paratge de la Moixina en plena acció de neteja. Foto: @EscolesXESC.


Acció Moixina

En el cas del centre educatiu olotí, Acció Moixina és una acció de millora de l’entorn on participen molts agents del territori, com centres educatius, la Institució Catalana d’Història Natural (ICHN), l’Institut Municipal d’Educació i Joventut (IME), o el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa. Entre els centres educatius que hi han col·laborat cal comptar-hi L'Escola Pia d'Olot, l'Institut Bosc de la Coma, l'Escola Volcà Bisaroques i l'Institut La Bòbila de les Preses.

El jurat ha valorat aquesta xarxa diversa, i la seva continuïtat, ja que es tracta d’una actuació consolidada. També, s'ha tingut en compte que s’ha pogut mesurar la millora real que ha suposat per a l’entorn aquesta actuació mantinguda en el temps.

En aquesta Acció Moixina s'han netejat diferents zones de la Moixina on hi ha un augment considerable de la planta anomenada créixens, que dificulta la circulació d’aigua en aquest indret tan emblemàtic. Gràcies a accions com aquesta, es poden tornar a veure espècies de libèl·lules que anys enrere estaven en regressió.

El conseller ha felicitat especialment les 65 noves escoles que s’han incorporat a aquest programa, que suma ja més de 850 escoles adherides. “El mapa cada dia és més verd” ha dit Damià Calvet.   

En la seva intervenció el conseller també ha destacat, en moments com la situació actual, la relació entre medi ambient i salut i ha encoratjat a les escoles a continuar apostant per la sostenibilitat. “L’escola és l’inici de tots els camins i si des de cada escola, des cada municipi treballem per què Catalunya tinguem un medi ambient més saludable, també estarem treballant per a què tinguem un planeta més saludable”, ha afirmat Calvet.  

Per la seva banda, el conseller Bargalló ha recordat l’excepcionalitat de l’acte d’enguany a causa de la pandèmia, i que “els moments que estem ens recorden més que mai la importància de la sostenibilitat, la proximitat, la natura i el fet de treballar pel futur nostre des de casa nostra”.

Bargalló també ha donat la benvinguda als 65 centres que entren a formar part del programa escoles verdes “perquè representeu la diversitat territorial, educativa, natural i de projecte de país. Felicitats als que ja hi sou fa temps i que avui es reconeix fets concrets de la vostra trajectòria. Perquè és fonamental l’arrelament al territori, la sostenibilitat, el pensament km 0, el pensament crític pel que fem i el positiu pel que tirem endavant”.

Millor actuació singular al Pla d’Urgell

Enguany, el premi a la millor actuació singular dins o fora del centre educatiu  ha estat per a l’Escola Minyons d’Urgell de Fondarella (Pla d’Urgell), per “Fondarella, Flora i Fauna”. El jurat ha destacat que es tracta “d’un projecte molt competencial i vinculat al currículum, on l’entorn és el context d'aprenentatge i l’alumnat és el protagonista”. També es valora molt positivament que l’actuació s’ha pogut mantenir i adaptar durant el confinament i que “el resultat comunicatiu d’aquest projecte és molt atractiu i de molta qualitat”.

D’altra banda, en la categoria d’un treball en xarxa realitzat conjuntament amb altres agents del territori (altres centres educatius o institucions o entitats), per a la millora ambiental dels diferents centres que participen en el projecte i del seu entorn, també s'ha atorgat el premi a l’Institut Vinyes Velles i l’Escola Mogent de Montornès de Vallès pel seu projecte “El tresor del camí fluvial”.

El jurat ha valorat que els alumnes han estat el vehicle del seu aprenentatge, la vinculació a l’entorn i el treball en xarxa entre els dos centres educatius. També, s'ha tingut en compte el vincle curricular i competencial del projecte, així com la proposta comunicativa.

Millora continuada en el procés d'ambientalització

Finalment, el Premi Escoles Verdes 2020 en la categoria de trajectòria de millora continuada en el procés d'ambientalització integral del centre ha estat per a l’Institut de Santa Coloma de Farners. El jurat destaca que la seva memòria és un recull molt divers d’actuacions realitzades al llarg del més de 12 anys que porta dins de la xarxa d’escoles verdes, i permet veure la consolidació del projecte d’educació per a la sostenibilitat  dins del centre. Així mateix, es destaca la implicació en la millora de l’entorn i, sobretot, el paper participatiu de l’alumnat en les actuacions dins i fora del centre, participant en trobades, intercanvis diversos.

65 nous centres s’afegeixen a la xarxa

Durant la celebració de la XVII trobada d’Escoles Verdes també s’ha lliurat el Distintiu d’escola verda a 65 nous centres educatius d’arreu de Catalunya. El distintiu inclou un compromís dels centres educatius que volen innovar i organitzar accions educatives que tinguin la finalitat d'afrontar, des de l'educació, els nous reptes i valors de la sostenibilitat.