Qualitat ambiental

Olot no supera els valors límits legislats pel que fa a contaminants a l’aire

És el resultat de l’avaluació realitzada per la Unitat Mòbil de vigilància de la contaminació atmosfèrica instal·lada aquest estiu a l’avinguda Sant Jordi que havia demanat la plataforma “No és un vial és un carrer”

per NacióGarrotxa , Olot, 3 de desembre de 2020 a les 14:35 |
Membres de «No és un vial» al costat de la UM4 de Medi Ambient a l'avinguda Sant Jordi. | @noesunvial.
Del 29 de juny fins al 31 d’agost del 2020, la Unitat Mòbil de Vigilància de la Contaminació Atmosfèrica del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya va realitzar mesuraments d’emissions de l’aire d’Olot. Durant dos mesos, la unitat es va instal·lar a la cruïlla del carrer Creu Roja amb l’avinguda Sant Jordi i avui, en seu municipal, el batlle, Pep Berga ha explicat que el Servei de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic determina que a Olot no se superen els valors límits legislats a la normativa vigent pel que fa a contaminants a l’aire.

En concret, segons els equips automàtics, els valors màxims diaris assolits són com segueixen:


    ▪    Pel que fa a diòxid de sofre, que s’origina principalment per la combustió de carburants, es va situar en els 8μg/m³, quan el màxim legislat en aquest cas és de 125.
    ▪    En el cas del diòxid de nitrogen, que prové principalment de la combustió dels cotxes i motocicletes, de mitjana es van detectar 16μg/m³ quan el valor segons la normativa vigent se situa a 40.

    ▪    Quant al monòxid de carboni es van detectar presències mitjanes del 0,6.
    ▪    El valor mesurat en relació al sulfur d’hidrogen és del 9 μg/m³ quan el valor màxim se situa en 100.

    ▪    En el cas de l’ozó el resultat obtingut és de 159 μg/m³ quan el legislat és de 180.
    ▪    Pel que fa a la presència de partícules en suspensió, tampoc no es va superar en cap cas el valor límit diari de 50, ja que s’han obtingut valors mesurats de 23.

S'instal·laran dues cabines i un radar mòbil a l'avinguda Sant Jordi

Des de l’Ajuntament d’Olot, Pep Berga ha anunciat que s’han fet arribar els resultats d’aquest informe al Consorci SIGMA, a la Unitat de Salut Mediambiental Pediàtrica de la
Garrotxa i a la plataforma “No és un vial és un carrer”, amb qui es va reunir ahir a migdia. El report sobre la contaminació de l'aire va ser un dels temes tractats amb els representants de la plataforma, amb qui també es va continuar treballant i impulsant noves mesures de pacificació del trànsit a l’avinguda Sant Jordi.

En aquest sentit, després del projecte d’ampliació de voreres i la creació de barreres verdes a l’avinguda Sant Jordi, l’Ajuntament d’Olot ha aprovat el plec de clàusules per a la contractació del subministrament i instal·lació de dues cabines i un radar mòbil a l’avinguda Sant Jordi i el projecte per a l’ampliació de les voreres del pont de l’avinguda Zamenhoff.  

Aquest radar mòbil costarà 79.000 euros, amb el radar pròpiament dit i dues caixes que s’instal·laran en el tram més poblat de l’avinguda: el que va de la carretera de Santa Pau fins al pont del Consum. El radar serà mòbil i es podrà anar canviant d’una caixa a una altra. La velocitat establerta serà de 30 km/h.

La campanya de vigilància a Olot

Aquesta campanya de vigilància de la contaminació atmosfèrica responia a la demanda que l’Ajuntament d’Olot va fer a la Generalitat, seguint els acords establerts a les trobades amb la lataforma "No és un vial…", amb la voluntat de pacificar el trànsit en aquest sector de la ciutat a l’espera de la construcció de la variant d’Olot.  
 
Les unitats de la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de Catalunya (XVPCA) disposen d’analitzadors automàtics i manuals que permeten recopilar informació sobre la qualitat de l’aire. La UM4 està equipada amb una estació meteorològica completa que mesura en continu i proporciona valors dels paràmetres de temperatura, pressió atmosfèrica, radiació solar, direcció i velocitat del vent, precipitació i humitat relativa.

En el temps que s’ha instal·lat a l’avinguda Sant Jordi s’han realitzat mesuraments en continu i durant 24 hores dels contaminants atmosfèrics següents: diòxid de sofre, sulfur d’hidrogen, monòxid de carboni, diòxid de nitrogen, ozó i benzè amb la voluntat de determinar la qualitat de l’aire.  
 
La unitat, un vehicle de tipus furgó, i els tècnics que van estar-hi treballant van recollir mostres tots els dies, cada deu minuts, compaginant-les amb altres paràmetres i condicions meteorològiques detectades com la temperatura, la pressió atmosfèrica o la humitat relativa. A través dels captadors de la unitat, els tècnics van poder comprovar que, en cap cas ni valor, els registres detectats superaven els valors límits marcats per les normatives vigents.  

 

 

Participació