Variant d'Olot

Salvem les Valls considera que la variant d’Olot va contra l’emergència climàtica

Segons els ecologistes, l’autovia afectarà negativament i de manera irreversible el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, hàbitats d’interès comunitari i sòls agrícoles

per Xavier Borràs , Olot, 30 d'octubre de 2020 a les 12:48 |
Salvem les Valls i el CST presentaran al·legacions als estudis informatiu i d'impactes ambiental | @les_valls.
Salvem les Valls, després d'analitzar l’estudi informatiu i d’impacte ambiental de la variant d’Olot, considera que les quatre alternatives plantejades no es corresponen a la infraestructura que la ciutat d’Olot i la comarca de la Garrotxa necessiten i exposa vuit motius de pes per a tornar a redefinir-la.

    1.    Que tant el projecte d’estudi informatiu i el d’estudi d’impacte ambiental es basen en un estudi de trànsit incorrecte. La previsió de creixements acumulatius de trànsit en 1'44 % es manifestament exagerada i no ajustada a la situació actual - a les noves directrius de mobilitat- i sobretot al trànsit real de l'actual carretera Vic-Olot i de moviments interns d’Olot.

    2.    L’elevat cost econòmic que suposa l’execució d’aquesta actuació, de 195,5 milions d’euros segons la previsió de pressupost de l’Estudi Informatiu, és del tot desorbitada pels temps que estem vivint. A més, a aquest import se li ha d’afegir el cost del tram de la Vall d’en Bas.
    3.    La proposta no s’ajusta al marc d’emergència climàtica en el que ens trobem i incompleix l’article 24 de la Llei de Canvi Climàtic.

    4.    L’autovia afectarà negativament i de manera irreversible el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa, a hàbitats d’interès comunitari i a sòls agrícoles.
    5.    La quantitat de vehicles que preveu acollir aquesta infraestructura empitjorarà la qualitat de l’aire, creen  contaminació acústica i lumínica i, de retruc, la salut de les persones a mitjà i llarg termini.

    6.    La proposta produiria greus conseqüències en el paisatge i afectarà la tranquil·litat a la zona del Pla de Dalt, Xiprer, les Planotes, Vivendes Garrotxa i l’Hostal del sol.
    7.    No és un projecte pensat per a la millora de la mobilitat de la població de la comarca, si no que afavoreix exponencialment el trànsit de vehicles pesants sense cap mena de restricció.
    8.    La solució del trànsit a la ciutat d’Olot i, per extensió, a la Comarca de la Garrotxa passa per dos factors importants previs a la construcció de la variant proposada: 1) la reducció dels desplaçaments amb mitjans motoritzats privats  i 2) la millora de la mobilitat col·lectiva, en bicicleta i a peu. Perquè això sigui possible, és imprescindible definir el model de futur que es vol per la comarca i la seva població.
 

Ortofotomapa de l'alternativa 2 de la variant d'Olot. Foto: @territoricat.


Salvem les Valls considera que cal, prèviament, promoure espais de diàleg adients per a poder elaborar un nou pla sectorial urbanístic comarcal de polígons industrials amb l’objectiu de millorar les condicions d’accessibilitat dels treballadors i el trànsit pesat i afavorir, sempre, els mitjans de mobilitat  més sostenibles i elaborar una pla de mobilitat comarcal participatiu on hi siguin representades les diverses veus i posicions.

L’objectiu és limitar la dependència del vehicle motoritzat privat per a reduir el trànsit de cotxes i regular el pas de camions per aquestes vies tal com aconsella el report del Grup Intergovernamental d'Experts en Canvi Climàtic del2018 i, per tant, la Llei 16/2017, de l'1 d'agost, del canvi climàtic.


Davant aquests motius la plataforma Salvem les Valls promourà al·legacions tant a l’estudi informatiu, com d’impacte ambiental d'Olot i la Vall d’en Bas.
 

La variant d'Olot passarà a la zona de l'Hostal del Sol. Foto: Martí Albesa.



 

 

 

Participació