Autopista Costa Brava

El territori s’oposa al projecte d’autopista Costa Brava que es promou amb la variant de Torroella de Montgrí

Unió de Pagesos i les entitats de defensa del territori demanemn que els ajuntaments de la zona es posicionin contra aquest projecte "que atempta contra el model de territori que s'impulsa des de l’Empordanet,"

per NacióGirona , Torroella de Montgrí, 20 d'octubre de 2020 a les 10:29 |
Unió de Pagesos i les entitats de defensa del territori van presentar les al·legacions als mitjans aquest dilluns. | @somnatus.
Unió de Pagesos i diverses entitats de defensa del territori (Gent del Ter, SOS Costa Brava, Associació de Naturalistes de Girona i IAEDEN-Salvem l’Empordà) volen mostrar la seva oposició al projecte d’autopista Costa Brava que es vol promoure amb el projecte de variant de Torroella de Montgrí (C-31) que roman a exposició pública.

Demanen que els ajuntaments de la zona es posicionin contra aquest projecte que atempta contra el model de territori que s’'impulsa des de l’Empordanet, basat en la defensa d’uns paisatges naturals i agrícoles, uns serveis i unes infraestructures amables, adequades per a uns pobles petis i mitjans.


#StopAutopistaCBTorroella

El passat 7 d’agost va sortir a informació pública l’estudi informatiu i l’estudi d’impacte ambiental del “Nou vial de la C-31 sobre el riu Ter, amb itinerari per a vianants i ciclistes, entre el PK 3+000 de la GI-643 i el PK 353+500 de la C-31. La Tallada d’Empordà – Ullà Fontanilles –Gualta (clau EI/IA –VC –05143 –A2)”. Consideren que aquesta infraestructura està pensada per a encaminar una futura autopista de la Costa Brava i no és una solució real als problemes de mobilitat (concentrats en els mesos d’estiu) de la zona de l’Empordanet.


El nou vial i viaducte sobre el riu Ter que proposa el projecte, en qualsevol de les dues alternatives estudiades, suposaria una afectació negativa directa i irreversible sobre la capacitat productiva de terrenys agrícoles d’alt valor agronòmic a la plana del Baix Ter. La infraestructura proposada no està pensada per a la mobilitat amb maquinària agrícola. La mitjana que separa els dos sentits de circulació impedeix que els vehicles agrícoles puguin ser avançats per la resta de mitjans de transport. Això generaria cues o, fins i tot, la prohibició d’accés de la maquinària agrícola en aquesta nova via.

D’acord amb les dades de l’estudi presentat, la mobilitat a la xarxa de carreteres locals resultaria notablement alterada, augmentant els fluxos de vehicles en algunes vies, com ara la GI-643, comunament emprades per a la circulació de maquinària agrícola de gran volum i baixa velocitat de desplaçament i no adequades per absorbir les intensitats de trànsit previstes. L’execució del projecte augmentaria encara més el risc de sinistralitat en aquestes vies.


La proposta del nou vial de la C-31 sobre el riu Ter, el nou intent de variant de Torroella de Montgrí, suposa un projecte que entra en contradicció amb el nostre model de territori, ja que afecta irremeiablement els nostres conreus, els nostres paisatges i entren en contradicció amb els objectius ambientals, de canvi climàtic i de sostenibilitat. A més, consideren el projecte inoportú i inadequat, ja que el propi projecte estima que disminuirien escassament prop d’un 10% el nombre de vehicles que es dirigeixen cap a Torroella i l’Estartit. Aquest projecte els sembla una perillosa primera passa cap a una autopista de la Costa Brava (la continuació de la C-32).

Des del territori, en canvi, consideren prioritari millorar l’entramat existent de carreteres que uneixen els nostres municipis. Restaurar, ampliant, amb vorals suficients i en alguns trams elevant, amb els drenatges adequats. Amb aquestes actuacions i millorant la fluïdesa a les entrades de Torroella com proposa el pla de mobilitat sostenible, aconseguiríem millorar l’espai urbà d’aquest municipi i un estalvi econòmic per tots els contribuents. A més, contribuiríem a un model de desenvolupament i turisme sostenible, que és el que estem impulsant des del territori.

Per tots aquests motius:

— S'oposen frontalment a aquest projecte, en qualsevol de les seves dues alternatives, ja que és una infraestructura sobredimensionada i que no respon a les necessitats del territori sinó a una futura autopista de la Costa Brava.
— Han elaborat unes al·legacions a la globalitat del projecte que van entrar a registre el 15 d’octubre. Podeu consultar íntegrament el contingut de les al·legacions en aquest vincle.

Unió de Pagesos, per la seva banda, va lliurar les seves al·legacions a aquest projecte el 9 d’octubre i anima a la població a informar-se i a firmar contra del projecte en aquest web.

Les entitats demanen als consistoris municipals dels ajuntaments de la zona que es posicionin contra el projecte i aprovin mocions en els seus plens municipals instant al Departament de Territori i Sostenibilitat a cancel·lar l’estudi informatiu del projecte.

En tot cas, no descarten mobilitzacions per a mostrar el seu rebuig a aquest primer pas per a construir l’autopista de la Costa Brava que xoca frontalment contra el seu model de territori.

 

Participació