Variant d'Olot

Al setembre s'obrirà el termini d'al·legacions a la variant est d'Olot

Si els recursos econòmics no hi manquen, la licitació dels projectes constructius es podria fer l'estiu de 2021, segons ha anunciat Isidre Gavín, secretari d’Infraestructures i Mobilitat

per Xavier Borràs , Olot, 29 de juliol de 2020 a les 08:09 |
Un moment de la reunió al Saló de Sessions de l'Ajuntament d'Olot. | Foto: Martí Albesa.
Reunió profitosa aquest migdia a l'Ajuntament d'Olot encapçalada pel batlle, Pep Berga, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat del Departament de Territori i Sostenibilitat, Isidre Gavín, i el director generll, Xavier Flores, amb els membres de la comissió de seguiment de l’estudi informatiu de la variant est d'Olot, que ja han finalitzat i es posaran a informació pública per a les al·legacions pertinents a partir del mes de setembre, no sigui dit, com ha detallat Pep Berga, que "aprofitem l'agost per a amagar-ho quant tothom és de vacances".

La primera bona notícia ha vingut de bracet d'una segona que encara ho sembla més: totes les parts afectades –especialment el veïnat de l'Hostal del Sol, el Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa i el món socioeconòmic i polític de la ciutat– s'han posat d'acord que la millor alternativa és la número 2.

 

Plànol de l'alternativa 2, en què concorre el màxim consens pel que fa a la variant. Font: @territoricat.


L'alternativa 2, la més adequada i amb més consens


Aquesta alternativa –que tindrà, a més, un cost inferior d'aproximadament 70 milions d'euros (MEUR– té, segons el director general, Xavier Flores, una bona avaluació ambiental, ja que de les quatre proposades és el que evita al màxim el Parc Natural, la qual el voreja per la banda sud i el travessa tot fent servir el corredor de la N-260.

El primer tram de l'alternativa 2 coincideix amb l'alternativa 1 fins a la connexió amb l'Hostal del Sol. Posteriorment, el traçat de la variant se situa longitudinalment a la riera de Riudaura i, a partir d'un punt es comença a soterrar. AMb el traçat d'aquesta alternativa la variant allunya els vehicles del veïnat de l'Hostal del Sol en relació a la carretera actual. Es manté el pont actual d'accés des del casc d'Olot al veïnat de l'Hostal del Sol, s'incorpora una nova rotonda que enllaçarà amb un nou vial urbà i s'eixampla el tram de via posterior al pont al veïnat del Sol.

 

Gaví, Berga i Flores durant la conferència de premsa a la Sala Gussinyé. Foto: Xavier Borràs.


La variant es manté soterrada en trinxera, amb alguns dels trams del tot tapats tot coincidint amb els giravolts que donen accés a la trama urbana. La configuració, doncs, és la d'una ronda urbana semisoterrada i soterrada amb vials laterals, així com rotondes superiors amb ramals d'entrada i sortida d'accés a la trama viària urbana d'Olot.

Segons el batlle d'Olot, la idea sempre ha estat poder executar els tres trams de les variant –pressupostats en uns 270 MEUR– al mateix temps, amb què, si tot va bé i els recursos econòmics hi són –que Isidre Gavín ha assegurat– cap a l'estiu de l'any vinent, 2021, podria iniciar-se la licitació de les obres, tenint en compte que el tram central ja va a missa i el de les Preses-la Vall d'en bas resoldrà amb bona sintonia les al·legacions presentades aquest mes de setembre.

La variant entra dins el Pla de reactivació econòmica de Catalunya

Gavín, que ha afirmat que han vingut a Olot a retre comptes pels compromisos adquirits amb la ciutat el mes de febrer passat, ha destacat que malgrat la pandèmia s'han fet els deures i es presenta l'estudi informatiu en el temps ja establert d'antuvi. El secretari d'Infraestructures i Mobilitat ha destacat que no ha estat una tasca fàcil, encara menys en els temps actuals, en què tot s'alenteix per causa de la transparència administrativa, la participació i el diàleg per arribar a consensos, en comparació a èpoques anteriors en què l'autoritarisme i la jerarquia imposaven les decisions sense possibilitat de resposta.
 

Xavier Flores ha desplegat els diversos mapes per a detallar la proposta. Foto: Xavier Borràs.


Pel que fa als recursos econòmics, Gavín ha afirmat un sí rotund: "Els tindrem de forma immediata" per a començar la licitació d'obres als voltants de l'estiu de 2021. Hi ha, a més, el compromís de l'Estat, que el ministre Ávalos ha reiterat, per bé que cal enllestir les negociacions del quant i quan amb l'administració espanyola.

Gavín també ha destacat que el projecte d'aquesta variant la Generalitat l'ha introduït al Pla de reactivació econòmica de Catalunya. "L?agenda inversora del Departament va en consonància amb l'agenda versa", ha afegit Isidre Gavín, per a aconseguir una mobilitat més sostenibles i segura, amb infraestructures més resilients al canvi climàtic.

L'eix Vic-Olot per Bracons

Per a completar l’eix Vic-Olot per Bracons, el Departament de Territori i Sostenibilitat està treballant per a configurar les variants de les Preses – la Vall d’en Bas i d’Olot –que es divideix en dos trams: oest i est. Aquestes variants permetran millorar la mobilitat en aquest entorn i evitar el trànsit de pas pels nuclis urbans.

En el cas d’Olot, aquesta actuació permetrà millorar la mobilitat a l’entorn d’Olot, tot reduint el volum de trànsit que ha de travessar el nucli urbà venint des dels túnels de Bracons cap al nord. Més de 20.000 vehicles fan diàriament aquest recorregut. Estan en fase final d’elaboració els estudis corresponents, que inclouen els trams oest i est. Es preveu per aquests trams una inversió de 115 i 70 MEUR, respectivament. Se sotmetran a informació pública les quatre alternatives per al tram est, tot incloent un tram comú corresponent a la part oest de la variant.

Paral·lelament, els estudis de la variant de les Preses-la Vall d’en Bas es troben en fase d’estudi d’al·legacions i tramitació ambiental després de ser sotmesa a informació pública. Per aquesta actuació, s’estima una inversió de més de 85 MEUR.

1 hora i 1/2 amb la plataforma No és un Vial


Després de la trobada amb la comissió de seguiment al Saló de Sessions de l'Ajuntament i de la conferència de premsa a la Sala Gussinyé, Berga, Gavín Flores s'ha reunit amb la plataforma "No és un Vial, és un carrer" que ja fa més d'un any batallen per a pacificar l'avinguda Sant Jordi de la ciutat, per on passa la majoria del transit pesant provinent de la C-37 o de Girona.

Avui mateix, tal com ha avançat NacióGarrotxa, la plataforma ha anunciat que es mantindran ferms en les seves reivindicacions, no solament pel que fa a la variant, sinó de les solucions intermèdies abans no es construeixi.

Des de la mateixa plataforma han fet un fil de Twitter en què destaquen positivament "que ens hem trobat una Generalitat bastant conscienciada, que va pas a pas, però sembla que no amb la lentitud que s'ha viscut a la darrera dècada":

 

Participació