Ple de l'Ajuntament de Girona

L’Ajuntament de Girona aprova per unanimitat lluitar contra la desigualtat a les escoles

El pacte de ciutat per a combatre la segregació escolar concreta les accions que es duran a terme per a millorar l’escolarització i l'equitat en l'accés a l’educació dels infants i joves

per NacióGirona , Girona, 28 de juliol de 2020 a les 10:33 |
El ple s'ha celebrat al Centre Cívic de l'Esquerra del Ter. | @esquerragirona.
L’Ajuntament de Girona ha aprovat per unanimitat aquest dilluns al ple municipal ordinari del mes de juliol –que s'ha celebrat al Centre Cívic de l'Esquerra del Ter– el “Pacte de Ciutat per combatre la Segregació Escolar”, que pretén lluitar contra la desigualtat a les escoles de Girona. L’acord s’ha pres amb el vot a favor de tots els grups municipals: JxCat Girona, Guanyem Girona, PSC, ERC i Ciutadans.
 

El mes d’octubre del 2016, el consistori gironí i el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya van iniciar el projecte “Procés deliberatiu entorn de la planificació educativa a la ciutat” per reflexionar conjuntament el model d'escolarització a Girona. Per donar continuïtat al projecte, l’any 2018 ambdós organismes van crear una comissió de ciutat que, durant dos cursos, treballés per identificar i concretar quines accions permetrien combatre les desigualtats educatives que es donen entre els centres de la ciutat.
 

El “Pacte de Ciutat per combatre la Segregació Escolar” aprovat avui és el resultat d’aquest encàrrec. El document detalla les accions que es duran a terme en els propers anys per millorar l’escolarització i l'equitat en l'accés a l’educació dels infants i joves de Girona a través de la corresponsabilitat de centres, entitats, comunitat educativa, famílies i institucions.
 

Concretament, el Pacte fixa els eixos a partir del quals es concretaran les polítiques educatives per desenvolupar els propers anys i les accions que està previst desplegar a la ciutat. Les mesures s’han agrupat en tres eixos: el primer gira entorn a la planificació i la gestió de l’oferta de places escolars, el segon tracta sobre el projecte de centre educatiu, organització i funcionament, i el tercer eix estudia les oportunitats educatives i d’aprenentatge més enllà de l’horari lectiu.
 
En aquest sentit, algunes de les accions que es pretenen desenvolupar en l’àmbit educatiu a la ciutat són l’elaboració d’una planificació de línies i de gestió de places escolars d’infantil, primària i secundària a mig termini; la revisió del mapa de zones escolars i les adscripcions de centres com a eines per afavorir l’equilibri dels centres i grups en relació a la composició social de l’alumnat; el foment de projectes d’innovació que afavoreixin la cohesió social, l’èxit educatiu i la igualtat d’oportunitats dels infants; l’assignació de la dotació econòmica necessària als centres escolars perquè desenvolupin l’exercici de les funcions pedagògiques, així com dels recursos extraordinaris als centres amb més necessitats; l’elaboració d’un mapa d’activitats de ciutat fora de l’horari lectiu, o l’impuls de la participació d’infants i joves per compensar les desigualtats en les activitats no lectives, entre d’altres iniciatives.
 

 

Participació