Ple de l'Ajuntament de Girona

El ple de Girona acorda prohibir anar amb patinet per la vorera amb els vots de JxCat, ERC i Cs

També, aprova una moció de les JERC que insta el Congrés espanyol a investigar "l'origen de la fortuna dels Borbó"

per NacióGirona , Girona, 9 de juny de 2020 a les 11:29 |
El ple de l'Ajuntament de Girona s'ha tornat a celebrar de forma telemàtica. | @girona_cat.
Girona fa un primer pas per regular la circulació de patinets, patinets elèctrics i els anomenats vehicles de mobilitat personal (VMP). El ple de l'Ajuntament de Girona ha aprovat inicialment aquest dilluns la modificació de l'Ordenança de Circulació que prohibeix anar amb patinet per la vorera, diu que l'ús ha de ser individual i que és obligatori dur casc. JxCat, ERC i Cs hi han votat a favor.

El PSC s'ha abstingut, perquè creu que abans caldria redactar el nou Pla de Mobilitat, i Guanyem s'hi ha oposat frontalment. Entre d'altres, creuen que les prohibicions són "un pas enrere" i faran que molta gent "no pugui sortir" amb patinet. D'altra banda, el ple ha aprovat una moció de les JERC que insta el Congrés a crear una comissió per investigar "l'origen de la fortuna dels Borbó".

 
La modificació de l'Ordenança Municipal de Circulació que s'ha portat avui a ple fixa per on i com poden circular els patinets i la resta de vehicles de mobilitat personal. Ara, el document se sotmetrà a informació pública durant 30 dies i, un cop superi l'aprovació definitiva, ja entrarà en vigor.

La normativa estableix que els VMP -dins els quals també s'hi inclouen els segways– només podran circular pels carrils bici, per carrers on la vorera i la calçada estan al mateix nivell (com el carrer Nou o la Rambla) o per aquelles calçades de carrers on el vianant té preferència i el límit de velocitat no supera, en cap cas, els 30 quilòmetres per hora (com el Barri Vell o carrers del Mercadal).


Segons els canvis en l'ordenança, els patinets i VMP no podran superar els 20 quilòmetres per hora, seran d'ús individual i caldrà portar casc per conduir-los. D'altra banda, pel que fa a les bicicletes, es manté la prohibició que circulin per la vorera. Sí que se'ls permet anar, però, pels parcs i per totes aquelles vies autoritzades als patinets i VMP.

La nova normativa també modifica la velocitat màxima a les vies ciclistes, que es redueix dels 30 als 20 quilòmetres per hora (per motius de seguretat). Tant les bicicletes com els patinets elèctrics hauran de respectar aquesta limitació.


Els més petits, per la vorera

D’altra banda, els monopatins i patinets propulsats amb el peu podran circular només pel carril bici i les plataformes úniques (carrer amb calçada i vorera al mateix nivell). En canvi, els més petits podran circular amb les seves bicicletes, patins o joguines per les voreres, parcs, vies ciclistes i plataformes úniques, sempre que no superin els 6 quilòmetres per hora.

Una altra de les novetats del text és que les bicicletes podran portar remolcs o altres elements degudament homologats, sempre que la persona sigui major de 16 anys. Als remolcs s'hi podran transportar animals, mercaderies o persones (que hauran de portar cinturó de seguretat i casc en cas que siguin menors de 16 anys).

Per àmplia majoria

La normativa sobre els patinets s'ha aprovat amb els quinze vots a favor que sumen JxCat, ERC i Cs. El portaveu del partit taronja, Daniel Pamplona, ha dit que era "imprescindible" modificar l'ordenança per ajustar-la als nous dispositius de mobilitat. I la regidora d'ERC Anabel Moya ja ha avançat que, ara, insistiran perquè es redacti el nou Pla de Mobilitat i es faci "una gran campanya de sensibilització" i un pla de seguretat viària que identifiqui "els punts negres" que hi ha a la ciutat.

Els socialistes, precisament, han preferit abstenir-se perquè, al seu entendre, abans d'aprovar la normativa, calia tenir el nou Pla de Mobilitat damunt la taula. "Primer cal definir els objectius i després regular", ha dit el regidor Joan Antoni Balbín.

Guanyem Girona han estat els més crítics amb la nova ordenança. La regidora Laia Pèlach ha criticat que, apart de regular, també cal "adaptar la via pública" i ha dit que, amb la normativa, allò que fa JxCat és "crear un nou problema", perquè prohibeix que els patinets i els segways puguin moure's per molts llocs de la ciutat. "Es pensen que desapareixeran? Avui fem un pas enrere en mobilitat sostenible", ha dit.

La regidora de Mobilitat, Marta Sureda, ha volgut destacar que allò que ha guiat la normativa és, precisament, "la seguretat viària". I ha dit que la modificació de l'ordenança és, precisament, un "acte de responsabilitat". "Si ara arran d'això es fa evident que no hi ha prou carrils per a aquest tipus de vehicles, haurem de treballar perquè n'hi hagi més", ha destacat.

"La fortuna dels Borbó"

D'altra banda el ple també ha aprovat per àmplia majoria una moció de les JERC que demana al Congrés crear una comissió per investigar "l'origen de la fortuna dels Borbó". L'escrit rebutja el sistema monàrquic espanyol "corrupte i hereu del franquisme" i reclama aclarir "les presumptes irregularitats" que hauria comès el rei emèrit (en referència al compte bancari suís on hi hauria milions de dòlars procedents de l'Aràbia Saudita).

L'escrit també critica, a més, que Felip VI renunciés a part de l'herència del seu pare "amb nocturnitat i traïdoria". Perquè el dia en què va fer-ho públic, s'acabava de declarar l'estat d'alarma per la covid-19.

La moció ha tirat endavant per àmplia majoria: la que sumen JxCat, ERC i Guanyem Girona. El portaveu de JxCat, Carles Ribas, sí que ha demanat però "fer un pas més" i proposar al Congrés que, directament, faci un referèndum per escollir monarquia o república a Espanya.

El regidor d'ERC Adam Bertran ha qualificat el rei emèrit com a "símbol d'un estat retrògrad" i el portaveu de Guanyem, Lluc Salellas, després de dir que la monarquia és "hereva del franquisme i corrupta", ha demanat a ERC que, a l'hora de negociar amb Pedro Sánchez, fixi la creació d'aquesta comissió d'investigació com una "línia vermella".

Cs ha votat en contra de la moció. I el PSC s'ha abstingut. El regidor Joaquim Ruhí ha dit que, si bé coincideixen amb les JERC amb el desig "de justícia i transparència", no creuen que l'Ajuntament sigui el lloc on debatre aquests temes.

Agissa, a la comissió jurídica assessora

D'altra banda, el ple també ha aprovat –en aquest cas, per unanimitat- una suspensió tècnica del procés per resoldre el contracte a Aigües de Girona, Salt i Sarrià de Ter S.A. (Agissa). El motiu d'aquest parèntesi és merament administratiu: després de rebre les al·legacions del soci privat (Girona S.A.) el consistori ha demanat a la Comissió Jurídica Assessora que emeti l'informe pertinent. I mentre aquest tràmit no estigui -es calcula que pot trigar entre dos i tres mesos- el procés s'atura.

Tot i votar-hi a favor, però, l'oposició ha carregat contra l'equip de govern. Els diferents grups creuen que es va just, o fins i tot tard, amb la municipalització de l'aigua. El més crític ha estat, novament, Guanyem Girona. El seu portaveu, Lluc Salellas, ha lamentat que JxCat hagi gestionat el procés de manera "opaca" i en la "foscor dels despatxos" i ha criticat que, fins al setembre, no s'haurà enllestit l'estudi sobre models de gestió de l'aigua a la ciutat.

El regidor de Sostenibilitat, Martí Terés, ha dit que tot i estar "condicionats pel procés judicial", el consistori continua fent camí cap a la municipalització. "Estem fent els passos que pertoquen, alguns de manera simultània", ha dit Terés. El regidor també ha recordat que, actualment, Girona ja és qui gestiona el servei d'aigües per encàrrec del jutjat, i que això també els permetrà "tenir-ho tot a punt" per tirar endavant la municipalització quan a finals del 2020 s'acabi la concessió a Agissa.

Per últim, el ple també ha aprovat inicialment una modificació puntual del Pla general d’ordenació urbana (PGOU) que permetrà reordenar l’entorn del futur institut Ermessenda a l’antiga fàbrica Simon. L’objectiu d’aquesta variació és ampliar i regularitzar la parcel·la destinada al centre educatiu perquè, principalment, pugui tenir més espai pel pati. També permetrà situar una plaça i integrar l’equipament amb la nova projecció del carrer de Barcelona. El text ha comptat amb els vots a favor de JxCat, PSC, ERC i Cs, i l’abstenció del grup Guanyem Girona.

 

Participació