estat d'alarma

Quatre mesos sense caixers a Tortellà i a Sant Jaume de Llierca per uns lladres

L'intent de robatori en tots dos va fracassar, però l'un no s'ha reparat i a l'altre no hi ha diners, mentre els ajuntaments reclamen que es resolgui el cas amb urgència

per NacióGarrotxa , Tortellà, 5 de juny de 2020 a les 13:16 |
El caixer de Tortellà ja ha estat reposat, però no es pot fer servir perquè no té diners. | ACN.
Aquesta informació es va publicar originalment el 5 de juny de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Tortellà i Sant Jaume de Llierca, a la Garrotxa, fa més de quatre mesos que no disposen de l'únic caixer automàtic de què disposen. Tots dos municipis van patir un intent de robatori per part d'uns lladres, que van intentar endur-se'ls encastant un vehicle a l'entrada de l'entitat bancària el 21 de gener i el 13 de febrer respectivament. No ho van aconseguir, però des de llavors que els veïns no poden fer-los servir perquè no s'han resolt la reparació: al de Tortellà, només li falta carregar-lo amb diners mentre que al de Sant Jaume de Llierca cal posar-hi el caixer nou.

La imposició de l'estat d'alarma arran de la Covid-19 i el confinament han endarrerit el procés, però els respectius batlles es queixen que és un servei bàsic, sobretot per a la gent gran, i que ja s'està avançant en la desescalada.


La matinada del 21 de gener, en ple temporal Gloria, uns lladres van encastar un vehicle a Tortellà (Garrotxa) per endur-se el caixer automàtic, però no ho van aconseguir. Els pispes van marxar sense botí però la població va romandre sense l'únic caixer automàtic que hi ha en tot el municipi.

Nou caixer, però sense diners


La sucursal, que pertany al banc Santander, va decidir canviar-lo per un de nou al cap d'un temps però, just quan faltava activar-lo i carregar-lo amb diners, va irrompre l'estat d'alarma i es va deixar aquest pas pendent. "El banc ens va dir que, per qüestions de seguretat i la falta de personal disponible no ho podien fer, però ni han posat encara els diners ni han obert l'oficina", detalla el batlle, Josep Reig, que lamenta que "tot va adquirint una certa normalitat" amb la desescalada, però que no han vist cap moviment ni ningú no els ha comunicat res. "Ja no sabem ni què dir als veïns", afegeix amb impotència.

Si bé comprenen que durant el confinament no era factible restablir el servei del caixer perquè la mobilitat no estava permesa, admeten que ara és un servei essencial que s'hauria de recuperar al més aviat possible. "Ens costa molt trobar un interlocutor vàlid de l'entitat; l'última conversa que vam tenir és que no trobaven la manera de fer venir un empleat per emplenar el caixer; hem anat sortint de fases i continuen sense venir", lamenta. I afegeix que és un "contrasentit" perquè "el caixer està engegat i només falta que vingui un treballador perquè hi posi els diners i pugui funcionar".


Aquesta situació és especialment difícil per a la gent gran o amb problemes de mobilitat del poble. Segons el batlle, aquest col·lectiu viu la situació amb "angoixa" perquè estan acostumats a anar al caixer a cobrar la pensió a final de mes i ara no poden. "Crec que alguns fins i tot es pensen que perdran els diners si no ho fan i pateixen; el banc hauria de pensar en ells, són d'una altra generació i no són només un número i un PIN", afegeix Josep Reig. "És un problema i t'adones del servei bàsic que és", afirma, i afegeix que els comerços també ho comprenen i els diuen que "ja ho trobaran" quan tornin a tenir diners en efectiu.

Com a solució temporal, familiars i amics han portat algunes persones grans a altres entitats bancàries de poblacions de la vora, com Besalú, per poder treure diners. Alguns clients, a més, no tenen ni targeta i només ho poden fer quan les oficines són obertes.

Des de l'Ajuntament, denuncien que ja abans havien mostrat poca preocupació pel servei. Hi havia dies que no obrien i ni tan sols informaven dels motius. "Ho sabíem perquè vèiem la gent que es concentrava a l'entrada esperant que obrís i després ens venien a l'Ajuntament a preguntar què passava", destaca el batlle.
 

L'entitat bancària de Sant Jaume de Llierca, amb els desperfectes ocasionats al febrer. Foto: ACN.


A Sant Jaume esperen un caixer nou

A Sant Jaume de Llierca, a sis quilòmetres escassos de Tortellà, també reclamen recuperar amb urgència l'únic caixer automàtic que hi ha a la població. Pertany al banc Sabadell i des de la matinada del 13 de febrer que roman en desús per l'intent de robatori d'uns lladres seguint el mateix sistema d'encastament de vehicle que a Tortellà.


Els espanyaportes tampoc no van poder-se endur cap botí però l'oficina va patir nombrosos danys. Segons explica el batlle, Jordi Cargol, l'entitat bancària ha fet les reformes però just en el moment de portar el caixer nou es va entrar en l'estat d'alarma. "Ens diuen que aviat ho faran, falta només el caixer i tornar-lo a instal·lar però no s'ha fet", detalla. El batlle admet que, quan hi va haver el robatori, van témer que l'entitat aprofités per tancar l'oficina, però el banc els va confirmar que apostaven per donar continuïtat al servei.

Han passat més de quatre mesos i la situació no ha canviat. No tenir un caixer en tot el poble és un problema, també per a la gent gran. Cargol explica que durant l'estat d'alarma s'ha tirat de la xarxa familiar per ajudar-los a retirar diners en efectiu amb desplaçaments a Olot o a Besalú. "A finals de mes esperen cobrar la pensió i anar a treure els diners per poder anar a la carnisseria i pagar amb metàl·lic; no poder-ho fer és un problema", afegeix.









 

Participació