coronavirus

L’Hospital d’Olot ha atès 419 persones amb símptomes compatibles amb la Covid-19 durant la pandèmia

D’aquestes, 121 han ingressat al centre amb una PCR positiva, 32 han traspassat i 89 han estat donades d’alta. A l’atenció primària, les visites virtuals s’han quadruplicat i les presencials han passat de 7.000 mensuals a 1.800

per Redacció , 27 d'abril de 2020 a les 11:36 |
L'Hospital d'Olot ha duplicat els quilos de roba diaris que s'hi renten diàriament. | Foto: Martí Albesa.
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 d'abril de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Fundació Hospital d’Olot i Comarcal de la Garrotxa ha atès fins ara un total de 419 pacients amb simptomatologia compatible amb la Covid-19, dels quals 121 han acabat ingressant a les unitats d’hospitalització. Durant aquestes setmanes s'ha atès un total d’11 pacients ingressats a la unitat de crítics habilitada, arribant a coincidir tres d’ells en una mateixa franja horària.

El centre havia habilitat 4 llits d’UCI per a fer front a la pandèmia i donar suport a l’hospital de referència de les comarques gironines, l’Hospital Universitari Dr. Josep Trueta de Girona. Cal destacar que l’últim pacient que va ingressar i que va necessitar ventilació mecànica va ser el 9 d’abril, fa més de quinze dies.   


El Servei d’Urgències ha atès 419 persones per Covid-19, ja siguin casos confirmats o sospitosos. Cal destacar que l’activitat a urgències s’ha reduït a més de la meitat de l’habitual aquests dies i que la majoria de consultes eren amb simptomatologia respiratòria. A dia d’avui hi ha 14 pacients positius ingressats al centre i cal de lamentar la pèrdua de 32 persones testades amb la Covid-19. També, s’han donat 89 altes hospitalàries, totes elles de medicina interna i atenció a la cronicitat.  

La Unitat de Salut Laboral ha adaptat aquestes setmanes el seu horari habitual per tal de donar cobertura i servei als professionals de la Fundació. Setanta-nou professionals han donat positiu a la infecció aquests dies –per bé que no han desenvolupat la malaltia–, dels quals 56 ja s’han pogut reincorporar al seu lloc de treball després d’haver donat negatiu a la prova PCR.


En total, la Unitat de Salut Laboral ha recollit 185 mostres de professionals amb símptomes respiratoris compatibles amb la Covid-19 i, posteriorment, han fet el seguiment de tots aquests casos detectats.  
 

Serveis de suport com la farmàcia o el laboratori clínic han hagut d’adaptar els seus equips i recursos. Foto: Martí Albesa.


Reorganització d’equips i serveis

La pandèmia ha obligat a reorganitzar l’Hospital, alguns equips de treball i les jornades laborals per adaptar-se a la nova situació. La majoria de visites i proves complementàries a consultes externes i diagnòstic per la imatge s’han fet, en la mesura del possible, virtualment o per telèfon. Només s’han mantingut algunes visites preferents i que no es podien ajornar. En total, s’han realitzat un 68% de les visites previstes aquestes últimes sis setmanes, de les quals un 85% s’han resolt per via no presencial –virtual o telefònicament.

El seguiment telefònic i la comunicació constant amb els pacients ha estat una de les eines més utilitzades aquests dies i que també han pogut desenvolupar des de rehabilitació. Fisioterapeutes i logopedes han adaptat les rutines diàries d’exercicis i tractaments en format digital per tal d’arribar a tots els usuaris del servei.  

A nivell d’infermeria s’han reubicat tant infermeres com tècniques d’auxiliar d’infermeria a les plantes d’hospitalització i a la unitat de crítics temporal, instal·lada a reanimació de quiròfan, per tal de reforçar aquestes àrees. També, el seguiment i tractament de pacients oncològics s’ha intentat fer a domicili, fent analítiques i cures de tècniques d’administració de medicaments per a evitar el desplaçament d’aquests pacients a un centre de risc ,com han estat considerats aquests dies els centres hospitalaris.  

Serveis de suport com la farmàcia o el laboratori clínic han hagut d’adaptar els seus equips i recursos per a donar resposta a les necessitats que la situació actual requeria. En el cas de la farmàcia han incorporat la compra de medicaments per la unitat de crítics, així com la validació, tramitació i emmagatzematge de tots els equips de protecció individual (EPI). Pel que fa el laboratori s’han adaptat, en un primer moment, per gestionar l’enviament de les PCR i, posteriorment, per una primera fase inicial de la manipulació de les proves.  

Cal tenir present que no tots els serveis han augmentat l’activitat, sinó que hi ha algunes especialitats que han vist com es reduïa. Això ha permès en alguns casos reorganitzar professionals i donar suport a altres àrees.  
 

Una de les sessions diàries i virtuals de logpèdia amb pacients de l'Hospital d'Olot. Foto: @hospiolot.


Increment de les visites telefòniques i virtuals a l’atenció primària

Els centres d’atenció primària de la Fundació han fet més de 3.700 visites telefòniques i virtuals des de l’inici de la pandèmia. És una xifra que pràcticament quadruplica l’activitat d’aquest tipus que es va fer en un període similar el 2019. Aquesta atenció a distància ha permès evitar la concentració de pacients als ambulatoris, seguint les recomanacions de les autoritats sanitàries de restar a casa enlloc de traslladar-se al centre de salut.
 
En aquest sentit, la població de les ABS de Sant Joan les Fonts i de la Vall d’en Bas-Les Planes Hostoles ha fet cas d’aquestes recomanacions, ja que l’activitat presencial als centres s’ha reduït un 74%. S’ha passat de les més de 7.000 visites presencials de 2019 a les 1.800 en un període similar d’aquest any i en situació de pandèmia per la Covid-19.  

Pel que fa a l’atenció d’aquestes visites, el personal mèdic ha gestionat un 85% de les visites virtuals i telefòniques, mentre que les visites a domicili les han assumides en un 80% els equips d’infermeria.  

En el marc de la reestructuració de l’atenció primària de la Fundació s’han tancat 5 consultoris locals per tal de concentrar els professionals i garantir-ne la seguretat. Com a l’Hospital, s’han reestructurat jornades laborals i es va decidir obrir els centres d’atenció primària en dies festius, com va ser en dos dels quatre dies de Setmana Santa, per tal de donar suport a les urgències hospitalàries.

Resposta dels serveis de suport  

La pandèmia ha canviat el dia a dia de tots els serveis de la Fundació, no només dels professionals que fan atenció directa als pacients. Molts serveis de suport han hagut de modificar la seva activitat i adaptar-se a la nova situació. Així, la neteja ha estat un servei imprescindible per a fer front al virus i s'ha incrementat extraordinàriament l’activitat per tal de garantir la correcta desinfecció i neteja de totes les àrees. Aquest també ha estat el cas de la bugaderia, que ha duplicat els quilos de roba diaris que es renten, tant pel que fa a uniformes i pijames com tovalloles.  

En total, s’han ampliat 30 jornades laborals i s’han fet 12 contractes nous, la majoria d’ells per a cobrir llocs de treball d’infermeria, tècnics auxiliars d’infermeria i neteja. Paral·lelament, durant aquest període també s’han incorporat dos estudiants de disciplines científiques com a voluntaris per a donar suport telefònic a la unitat d’atenció al ciutadà, admissions i farmàcia.  










 

 

Participació