Els Comuns demanen que es retiri el projecte de la variant de les Preses

El diputat David Cid, en coordinació amb Salvem les Valls i el Centre per la Sostenibilitat Territorial (CST), insta el Govern a fer una pla de mobilitat amb l’objectiu de reduir el trànsit de vehicles particulars i regular el pas de camions

Pla de la Vall d'en Bas per on passaria la variant projectada per Territori.
Pla de la Vall d'en Bas per on passaria la variant projectada per Territori. | Foto: Martí Albesa.
NacióGarrotxa
24 de febrer del 2020
El grup parlamentari Catalunya En Comú Podem (catECP) ha presentat una Proposta de resolució (PR) on insta al Govern a aturar i descartar definitivament el projecte de la variant de les Preses. El diputat David Cid ha coordinat la iniciativa amb la plataforma ecologista garrotxina Salvem les Valls i el Centre per la Sostenibilitat Territorial (CST), que en el darrer mes s’han mobilitzat i han presentat al·legacions al projecte, posant de manifest la innecessària execució d’aquesta infraestructura.

Recordem que el 15 de gener passat, el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat va fer públic l’estudi informatiu i d’impacte ambiental Millora general. Nova carretera C-37 de Vic a Olot. Variant de les Preses. del PK 171+600 de la carretera C-37 fins a l’inici de la futura variant d’Olot. Tram: la Vall d’en Bas-les Preses, tot obrint-ne el període d’al·legacions.

Per la seva part, els Comuns demanen que s’apliqui estrictament la restricció vigent al túnel de Bracons (C-37) del pas de vehicles de més de 7.500 kg de MMA (massa màxima autoritzada), transports especials o mercaderies perilloses amb origen i destí que no siguin la Garrotxa i Osona segons la resolució INT/593/2019, de 7 de març, per la qual s'estableixen les restriccions a la circulació durant l'any 2019.
 

El diputat de Catalunya en Comú Podem David Cid Foto: Sara González.


A la PR presentada per Cid, s’insta igualment a elaborar una Pla de mobilitat comarcal amb l’objectiu de reduir el trànsit dels vehicles particulars i regular el pas de camions per aquestes vies, tal com aconsella la Llei 16/2017, de 1r d'agost, del canvi climàtic.

A l’estudi fet públic pel Departament de Territori i Sostenibilitat es preveu un augment del trànsit que contradiu el contingut d’aquesta llei, que obliga a una reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle. Segons comparteixen els Comuns amb Salvem les Valls i el CST, “una obra d’aquestes característiques fa evident que promociona el transport motoritzat i fa impossible aconseguir els objectius proposats pel govern de Catalunya en matèria d’emissions a la Declaració d’emergència climàtica”.

Un percentatge molt ampli del trànsit que hi ha a la zona de les Preses és comarcal, entre poblacions properes. Per tant, el que cal és “ordenar i reduir la circulació en l’àmbit, amb l’objectiu de situar la mobilitat sostenible com a prioritat a l’àrea afectada”, situen els Comuns en la seva PR. Destaquen a més que cal “preservar el territori, el paisatge i els sòls de gran valor agrícola”.

El diputat David Cid, portaveu de CatECP a la Comissió de Territori, conclou que “implementant un seguit de mesures de reducció del trànsit ja no faria necessària ni justificable una infraestructura com aquesta variant, que tindria una gran afectació a la biodiversitat i el paisatge de la Vall d’en Bas”, catalogada com a paisatge únic a Catalunya i a Europa com a exponent d’un dels millors estanys de resclosa volcànica de tot el continent.