Olot acollira cent escoles en xarxa per a mesurar la qualitat de l'aire en temps real

Serà el 9 de maig en el si del Robolot 2020, amb el projecte Educacont i la participació d'escolars d'arreu del país

Toni Moreno, responsable del projecte, i Marc Bramon de Xartic Telecom, durant la presentació del projecte.
Toni Moreno, responsable del projecte, i Marc Bramon de Xartic Telecom, durant la presentació del projecte. | @olotuit.
NacióGarrotxa
11 de febrer del 2020
Us imagineu un mapa de Catalunya amb mes de 100 globus de geolocalització que després de clicar-los ens informin de la qualitat del aire de l'entorn? Us imagineu el potencial educatiu que això pot tenir si es fa implicant més de 100 escoles en totes les fases del projecte a partir d’un acompanyament de formadors experts? Us imagineu la difusió i la transferència de coneixement a què es pot arribar si tot plegat es comparteix entre tots centres educatius de Catalunya?

Doncs, tot això es el projecte que ha creat i impulsat l’entitat garrotxina sense ànim de lucre Robolot Team, al quan han anomenat EducaCont, que va encara més enllà. El resultats de tot plegat es podran veure i viure el dia 9 de maig, en la 19a edició de Robolot 2020, el RoboLiot, que enguany se centrarà de forma especial la Internet of Thinks (la internet de les coses, en català) ) i el big data, però amb propòsits de millora del medi ambient. La regidora d'Educació, Mariona Camps, va presentar la iniciativa junt amb Toni Moreno, responsable del projecte, i Marc Bramon de Xartic Telecom.

S’han iniciat ja la construcció d’unes 40 estacions de qualitat de l'aire per part d’uns 20 centres de Terres del Ebre i uns 20 centres a les comarques gironines. El dia 17 d’aquest més s’hi afegiran uns 20 centres més de BCN, i el pròxim mes de març es preveu fer el mateix a les terres de Lleida.

EducaCont és un projecte col·laboratiu entre centres d'educació de diferents nivells que tenen l'objectiu comú de mesurar la qualitat de l'aire, especialment (però no de forma exclusiva) en escoles, i compartir les dades entre els participants del projecte. L'accés al projecte és lliure i els materials que s'hi desenvolupin seran oberts a tothom qui hi vulgui participar.

Aquesta activitat es planteja com un projecte d'investigació dels alumnes en cada localització. Per això s'han seleccionat tres sensors específics de baix cost (partícules en suspensió de menys de 2.5 micres, diòxid de nitrogen-monòxid de carboni i temperatura-humitat) que tots els centres han de fer servir. A més, s'ha desenvolupat alguns recursos mínims (firmware, dissenys 3D, etc.) perquè puguin ser usats en plaques tipus Arduino, també de baix cost. A la web es poden trobar aquests recursos mínims.

La selecció de recursos s'ha realitzat de tal manera que puguin participar des centres amb pocs coneixements sobre programació, o pocs recursos econòmics i de personal (que recorreran a la configuració mínima), fins a centres amb més recursos, en els quals a més de la configuració mínima s'incorporin recursos addicionals (altres sensors, plaques de control, comunicacions, etc.

Cal destacar que es tracta d'un projecte educatiu de caràcter transversal, ja que el desenvolupament de l'activitat permetrà la formació dels alumnes en temes com la química i la física de la contaminació atmosfèrica, la fisicoquímica dels sensors de gasos, els efectes de la contaminació sobre els éssers vius, els sistemes sostenibles en la transició energètica, i la mobilitat sostenible.