Territori i Sostenibilitat adjudica les obres de millora de la variant de Banyoles per un valor de 13,3 MEUR

Els treballs abastaran un tram de 8,5 quilòmetres i consistiran en la instal·lació d’un tercer carril i d’una separació central, el model 2+1, implantat amb bons resultats a Europa

Redacció
25 de novembre del 2019
Esquema de l'actuació que es portarà a terme durant el primer trimestre de l’any que ve.
Esquema de l'actuació que es portarà a terme durant el primer trimestre de l’any que ve. | @territoricat.
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha adjudicat, per un import de 13,3 MEUR, les obres de millora de la funcionalitat i la seguretat de la variant de Banyoles (C-66). Aquesta actuació, que abastarà una longitud de 8,5 quilòmetres entre els termes de Cornellà del Terri i Serinyà, consistirà en la implantació d’un tercer carril i d’un separador físic central. Es preveu que els treballs comencin durant el primer trimestre de l’any vinent, amb un termini d’execució de 16 mesos.
 
La C-66 és el corredor principal del Pla de l’Estany i creua la comarca de sud a nord. Al seu pas per aquesta comarca, es pot classificar en dos trams diferenciats: entre l’enllaç amb l’AP-7 i el sud de Banyoles la via té una intensitat de l’entorn dels 28.000 vehicles al dia i disposa de 2 carrils per sentit; entre el sud de Banyoles i l’enllaç amb l’N-260 / A-26 la via té una intensitat de l’entorn de 14.000 vehicles/dia i disposa d’un carril per sentit.
 
El model 2+1, implantat amb bons resultats a diversos països europeus capdavanters en seguretat viària, com Suècia, França o Irlanda, facilita els avançaments amb seguretat i, en incloure un separador central, redueix el risc de xocs frontals –que poden tenir conseqüències molt greus. L’obra també preveu la millora dels enllaços i les incorporacions i sortides a la carretera.

En concret, les obres inclouran els treballs següents:
  • Formació d’un tercer carril de circulació (secció 2+1): El tercer carril es construeix alternadament en un sentit o en un altre, per a facilitar els avançaments d’una manera equilibrada. En total, es preveuen dos trams de tercer carril en sentit Besalú que sumen 2,1 quilòmetres, i dos trams en sentit Girona que sumen 2,3 quilòmetres.
  • Col·locació d’un separador físic entre els dos sentits de circulació per reduir el risc de xocs frontals al llarg de l’actuació.
  • Millora dels enllaços: S’actuarà en quatre enllaços; enllaç amb la GI-513, enllaç amb la GIV-5132; Banyoles est i enllaç amb la GIP-5121. Es construiran noves rotondes, per a millorar la canalització dels moviments i s’allargaran els carrils d’incorporació i de sortida per a millorar la seguretat en aquestes maniobres.
  • Millora del ferm: Estesa d’una nova capa de paviment que proporcioni més adherència, millor drenatge i menys soroll.
  • Millora de les cunetes: S’adaptaran les cunetes perquè siguin trepitjables, fet que permetrà donar un sobreample a la carretera.