Obra pública

Territori i Sostenibilitat licita treballs de millora del ferm per valor de 23,5 milions a les comarques gironines

Les actuacions s’emmarquen en el nou model per a la gestió del manteniment i conservació dels 6.000 quilòmetres de carreteres de la Generalitat

per NacióGirona, Garrotxa, 29 de juliol de 2019 a les 12:00 |
Desdoblament de la N-260 a Bianya. | Martí Albesa
El Departament de Territori i Sostenibilitat ha iniciat la licitació de deu nous contractes per a la millora del ferm a les carreteres de titularitat de la Generalitat durant els pròxims quatre anys, per un valor de 101,6 MEUR. Aquests contractes s’emmarquen en la inversió de prop de 430 MEUR que el conseller Damià Calvet va anunciar recentment per a desenvolupar un model innovador en la gestió del manteniment i conservació dels 6.000 quilòmetres de carreteres de la seva titularitat.
 
En aquest sentit, cal remarcar que aquest és el primer cop que el Departament impulsa uns contractes de conservació específics per a la millora continuada dels ferms; fins ara, el paviment estava inclòs en els contractes genèrics de conservació. Aquests deu contractes abasten les carreteres adscrites als 17 àmbits de conservació en què està dividit el territori.

Per àmbits territorials, aquesta inversió de 101,6 MEUR està distribuïda tenint en compte les característiques i longitud de la seva xarxa viària i del territori per on transcorre:

 
— Comarques Gironines: 23,5 MEUR
— Comarques de Lleida: 29 MEUR
— Comarques de Barcelona: 25 MEUR
— Camp de Tarragona: 12,7 MEUR
— Terres de l’Ebre: 11,2 MEUR
 
Aquests són els 10 contractes que s’impulsen
 
  Àmbits
Import (MEUR)
Esterri d’Àneu i Tremp
7,6
Ponts i Solsona
11,6
Lleida
9,8
Vic i Berga
10,4
Viladecans i Igualada
8,3
Argentona i Sabadell
6,4
Girona, Vidreres i Bianya
23,5
Montblanc
6,5
Reus
6,2
Tortosa
11,2
TOTAL
101,6
 
Inversió a tot Catalunya
 
A més dels contractes que ara s’han impulsat per un valor de 101,6 MEUR, el Departament té en licitació 17 contractes per valor de 137 MEUR i licitarà fins a finals d’any les actuacions restants fins a sumar els 430 MEUR en millora continuada de la xarxa viària. Corresponen als 25 contractes següents:
 
- Sis contractes de conservació d’estructures, per un valor de 29,5 MEUR
- Sis contractes de conservació d’actius geotècnics, amb una inversió prevista de 29,7 MEUR
- Tres contractes de conservació integral: als túnels que gestiona la Generalitat (per exemple: Amadeu Torner, Parpers, Bracons, Oliana...), a les carreteres de la zona de Barcelona est (C-17 i vialitat annexa) i de la zona Barcelona oest (C-58 i vialitat externa). El pressupost és de 108,3 MEUR
- Cinc contractes de conservació de senyalització horitzontal a les demarcacions de Barcelona, Tarragona, Terres de l’Ebre, Lleida i Girona, per un valor de 14,3 MEUR.
- Cinc contractes de conservació d’enllumenat i instal·lacions semafòriques a les demarcacions de Barcelona, Tarragona, Terres de l’Ebre, Lleida i Girona, amb una inversió de 8 MEUR.
 
El doble d’inversió anual i un nou model
 
El nou model de conservació de carreteres pretén incrementar els nivells d’inversió dels 55 milions d’euros anuals dels contractes existents als 107 previstos. Així, pràcticament es dobla la dotació pressupostària anual. A més, s’han introduït nous tipus de contractes per alguns elements funcionals específics que requereixen un tractament especial (conservació d’estructures, d’actius geotècnics i, com el que ara s’ha impulsat, de ferms).
 
En aquesta línia, els concursos que ara s’impulsen s’han enfocat perquè es valori més que en licitacions anteriors la part tècnica de les ofertes (70%) respecte de la part econòmica (30%). Així, aquest nou model vol potenciar l’especialització i les pimes del sector, motiu pel qual s’ha ampliat el nombre de contractes respecte d’anys anteriors (fins ara eren 30 i enguany són 52) i s’han introduït aquests contractes més especialitzats.
 
L’objectiu és desenvolupar una política de conservació de la xarxa viària que vagi més enllà de les tasques de manteniment i reposició tradicionals, i integrar-la en un procés més dinàmic, de modernització i millora continuada. Aquesta política també s’insereix en la tasca de transformació i digitalització de la gestió de les carreteres que està duent a terme el Departament.

 

Participació