L’Hospital de Palamós realitza gairebé 1.300 mediacions durant el 2018

Es fan mediacions i acollides individuals als pacients que ho necessiten amb l’objectiu de facilitar la comunicació entre usuaris i professionals de la salut

Redacció
15 de juliol del 2019
L'Hospital de Palamós ofereix el servei de mediació des de l'any 2007
L'Hospital de Palamós ofereix el servei de mediació des de l'any 2007 | Hospital de Palamós
El Servei de Mediació de l'Hospital de Palamós va realitzar durant el 2018 gairebé 1.300 mediacions. L'Hospital disposa d'aquest servei des de fa 13 anys, i des del 2007, aquest es presta en el marc del conveni que té la Fundació Hospital de Palamós i el Consell Comarcal del Baix Empordà.

En tots aquests anys s'han realitzat més de 12.000 mediacions, un servei que té per objectiu facilitar la comunicació i les relacions assistencials entre els professionals de salut i les persones usuàries. Està dirigit a aquells pacients que són nouvinguts, i per tant, no comparteixen la llengua ni la cultura, que poden tenir problemes idiomàtics o bé desconeixen el funcionament del sistema de salut català o el funcionament de l'hospital.

Concretament durant el 2018, es van fer un total de 1.293 mediacions, un 6% més que les que es van fer l'any anterior, quan se'n van realitzar 1.215. Això suposa que en el decurs d'un mes es fan al voltant de 110 mediacions en l'àmbit hospitalari.

L'usuari tipus que rep una mediació és dona (73%) d'origen marroquí (97%) i en idioma amazigh (68%), d'entre 25 i 64 anys (64%) i la mediació es realitza en l'àmbit d'hospitalització (76%) i a l'especialitat de ginecologia i obstetrícia (55%). Altres dades rellevants és que un 32% de les mediacions es fan en àrab i un 14% es fan a nens entre 0 i 12 anys. Per serveis, també destaquen les mediacions prestades al servei de medicina interna (14%) i al servei de pediatria (13%).

Com es presta una mediació?

La tasca de la mediadora de salut es centra en dos eixos d'intervenció: la intervenció personalitzada mitjançant mediacions individuals entre els professionals sanitaris i els pacients, i l'acollida individual als pacients nouvinguts. També és un servei que treballa coordinadament amb el servei de treball social i amb el servei d'admissions per als tràmits administratius.

Actualment el servei pot atendre a usuaris de cultura magribina i bereber i parla els idiomes català, castellà, francès, àrab i amazigh.