Sant Hilari Sacalm ret homenatge a en Jaumet del Flabiol

Amb una ruta que inclourà la nova estatua dedicada a aquest personatge, símbol dels temps d’esplendor del municipi, i la seva relació amb l’aigua

En Jaume Traveries, Jaumet del Flabiol.
En Jaume Traveries, Jaumet del Flabiol. | Arxiu NG.
Redacció
19 de març del 2019
Actualitzat a les 11:23h
Dissabte 23 de març al matí el poble de Sant Hilari Sacalm retrà homenatge a aquest personatge tan peculiar, que resta sempre en la memòria de la gent. I ho farà tot recordant la persona d'en Jaumet, davant l’estàtua que el poble li ha dedicat, i fent un Tastet d’Aigües de la Font Vella amb anissos que és com es prenia en aquella època.

L'estàtua forma part, junt amb la realització d’uns murals al carrer Alcalde Narcís Corbera i Gordó i la remodelació de les oficines i jardins de Can Rovira i del carrer Hospital, de les accions que es fan en matèria urbanística en la implementació de la nova marca turística que es va presentar el passat 11 de gener. Una nova marca que fa referència a tot allò que ofereixen les Guilleries i la seva capital i que es desconeix. Això queda reflectit en un nou logotip, amb una nova imatge de la  guilla,  acompanyada del text lesGuilleriesKm0.cat que es concretaran en un seguit d’iniciatives que donaran a conèixer tot allò que ofereixen les Guilleries i, molt especialment, la seva capital, Sant Hilari Sacalm.

En Jaumet del Flabiol,  Jaume Traveries i Riera (Sant Hilari Sacalm1871-1955), va ser un personatge popular de la vila quan era un lloc emblemàtic d’estiueig per la fama de les seves aigües. En Jaumet era mut i diuen que una mica “mancat de llums”. El flabiol era la seva manera de comunicar-se i va trobar en la distribució de l’aigua de les fonts una manera de guanyar-se la vida. Recollia l’aigua de les fonts del Pic i Font Vella i les portava al poble per a oferir-les a vilatans i estiuejants que li donaven propines. Al principi portava càntirs a mà i, més tard, els estiuejants van fer una col·lecta per comprar-li un carro. Cap la dècada dels anys 20, quan en Jaumet ja tenia 40 anys, va començar a ser conegut com en Jaumet del Flabiol.

La seva figura, menuda i riallera, és mítica a Sant Hilari Sacalm i el seu nom va servir per batejar uns dolços, els Jaumets, fets d'avellana –creats per la pastisseria Fornés– i que encara es venen. Va ser protagonista d’una obra musical, Jaumet, la joguina de Sant Hilari, dirigida per Jaume Fàbregas i Eva Codinach, amb música d'Els Miserables i lletra de Toni Rossell, que es va estrenar l’any 2014. Jaume Fàbregas, actor i director amateur de teatre molt conegut a la vila, és, també, en Jaumet del Flabiol a la representació del Tastet d’Aigües, junt amb  Carme Martorell, que es fa actualment amb molt d’èxit i dissabte serà en un cop més en Jaumet per a apropar al públic aquest personatge.
 

En Jaume Traveries amb el seu flabiol. Foto: Arxiu NG.


Dissabte 23 de març al matí el poble de Sant Hilari Sacalm retrà homenatge a aquest personatge tan peculiar, que resta sempre en la memòria de la gent. I ho farà tot recordant la persona d'en Jaumet, davant l’estàtua que el poble li ha dedicat, i fent un Tastet d’Aigües de la Font Vella amb anissos que és com es prenia en aquella època.

L'estàtua forma part, junt amb la realització d’uns murals al carrer Alcalde Narcís Corbera i Gordó i la remodelació de les oficines i jardins de Can Rovira i del carrer Hospital, de les accions que es fan en matèria urbanística en la implementació de la nova marca turística que es va presentar el passat 11 de gener. Una nova marca que fa referència a tot allò que ofereixen les Guilleries i la seva capital i que es desconeix. Això queda reflectit en un nou logotip, amb una nova imatge de la  guilla,  acompanyada del text lesGuilleriesKm0.cat que es concretaran en un seguit d’iniciatives que donaran a conèixer tot allò que ofereixen les Guilleries i, molt especialment, la seva capital, Sant Hilari Sacalm.

La revitalització del nucli antic era un dels objectius del pla de mandat de l’equip de govern actual. Es veia la necessitat de fer un esforç col·lectiu per revitalitzar-lo i millorar tant la imatge com la informació històrica i patrimonial i la qualitat de vida de la gent que hi viu. Això ha estat possible ara gràcies al sanejament de l’economia de l’Ajuntament que ha permès dedicar 400.000 euros recaptats de la revisió de  l’IAE del sector de les aigües a aquest projecte.

L’objectiu de la posada en marxa de les accions que estan previstes per la implementació de la nova marca és millorar la situació econòmica del municipi a curt i, sobretot i molt especialment, a mitjà i llarg termini. Sigui quin sigui l’equip de govern que el porti a termini.