Ple de Girona

L'Ajuntament de Girona aprova donar suport als afectats per l'estafa d'iDental

Es durà a terme un acompanyament mitjançant l'àrea de Serveis Socials i l'OMIC per a totes les persones concernides

per Xavier Borràs, 8 d'octubre de 2018 a les 18:25 |
Diversos afectats per l'estafa d'iDental han assistit al ple de l'Ajuntament de Girona. | @CUPGirona.
El ple de l'Ajuntament de Girona que se celebra aquest dilluns, 8 d'octubre, s'ha iniciat amb una declaració institucional de tots els grups municipals en suport de les persones afectades per l'empresa iDental a Girona (i arreu de l'Estat), que han assistit al plenari gràcies a la moció que havia presentat Comissions Obreres.

La batlessa Marta Madrenas s'ha encarregat de donar compte d'alguns dels detalls de "l'estafa i massacre sanitària més gran mai feta a l'estat espanyol en les darreres dècades, un autèntic escàndol de salut bucodental i de consum que afecta pel cap baix 100.000 persones segons les estimacions de l'associació d'afectats". A Catalunya, entre les clíniques de Tarragona, Barcelona i Girona en són al voltant de 1.000 persones afectades.


El modus operandi d'aquestes clíniques, actualment sota investigació de l'Audiència Nacional, consistia en fer una publicitat molt agressiva a través dels mitjans de comunicació dirigint-se a persones vulnerables amb baixos recursos econòmics a les quals, en ser ateses a les clíniques, se'ls presentava un pressupost del tractament inflat assegurant que entre el 60% i el 90% del cost seria cobert per una suposada subvenció. En la mencionada publicitat també es feia esment de la col·laboració amb diverses ONG com la Creu Roja o Càritas. Tan bon punt el tractament era acceptat pel pacient, el feien firmar amb una entitat financera un crèdit vinculat.

La llista de males praxis en aquests tractaments denunciades pels pacients d'iDental és ben llarga: des de pacients que deixaven de ser atesos i als quals ni es contestava el telèfon, intervencions que s'allargaven fins les 3 de la matinada per no haver fet una previsió del temps necessari, nul seguiment dels historials i pacients que van arribar a ser atesos per fins a 20 odontòlegs diferents, no esterilització del material quirúrgic, etc., fins els casos en els quals els tractaments s'han quedat a mitges o fins i tot sense començar en tancar les clíniques malgrat que els pacients han hagut de seguir pagant els crèdits.

En vistes d'aquesta extrema situació, diversos persones afectades van constituir l'associació Adafi, l'Associació Nacional d'Afectats per iDental, gratuïta, solidària i sense ànim de lucre, amb la finalitat d'assessorar els ex-pacients d'iDental i defensar els seus drets de forma col·lectiva. Actualment, compta amb més de 10.000 membres i tenen representació a Girona, on hi tenen comptabilitzats gairebé 400 casos arreu de la demarcació.

L'associació ha fet un recull de les males pràctiques i dels casos d'afectacions en la salut dels pacients, dels quals hi ha casos de pèrdua de sensibilitat per lesionar nervis dentaris, pèrdua de peces sanes i tractaments d'implantologia mal diagnosticats i executats, pèrdua d'audició, casos de pacients que es van empassar material quirúrgic, perforacions del si maxil·lar i problemes de sinusitis, casos d'hepatitis B i C i de VIH i altres casos d'infeccions d'extrema gravetat que han suposat l'hospitalització dels pacients.


Més enllà del procés judicial ja engegat, l'associació reivindica diverses mesures per fer front a la urgència de la situació. En primer lloc, exigeixen responsabilitat patrimonial a l'Estat i que es decreti una situació d'emergència sanitària mitjançant Reial Decret de l'article 91 de la llei de Sanitat. En segon lloc, reclamen que, en virtut de la Llei de Contractes de Crèdit al Consum 16/2011 de 24 de juny, se'ls reconegui el dret a deixar de pagar les quotes dels préstecs que van subscriure amb entitats financeres per a finançar aquest tractaments. En tercer lloc, demanen que la salut bucodental en la seva totalitat sigui part de la cartera de serveis sanitaris i es portin a terme tots els tipus de tractaments per part de la sanitat pública. En quart lloc, sol·liciten que es reguli la publicitat sanitària, les pràctiques comercials de salut i el consum de les clíniques dentals. En cinquè lloc, reclamen una centralització de les administracions competents en la matèria, per tal que afectats per casos similars sàpiguen on adreçar-se per tal de posar reclamacions o denúncies. Per últim, demanen a les institucions públiques que es doni cobertura i es busquin solucions a la problemàtica dels afectats per iDental.

Per tots aquests motius proposem al Ple de l'Ajuntament de Girona, a més de fer pública la solidaritat i el seu suport a les persones afectades per l'estafa d'iDental a Girona i arreu de l'Estat Espanyol, durà a terme un acompanyament mitjançant l'àrea de Serveis Socials i l'OMIC a totes les persones afectades a Girona, instarà al Congrés dels Diputats a decretar la situació d'emergència sanitària prevista a l'article 91 de la llei de Sanitat, igualment al Parlament de Catalunya perquè apliqui la Llei de contractes de crèdit al consum 16/2011 per tal que les entitats financeres paralitzin el pagament de les quotes dels tractaments aturats, i, finalment, instar al CatSalut a ampliar en la seva cartera de serveis públics els tractaments de salut bucodental.

 

Participació