El Parlament insta el Govern a licitar enguany la conversió a tres carrils de la C-66 entre Banyoles i Besalú

La proposta, que el PSC ha portat a la Comissió de Territori, ha rebut l'aval de tots els grups menys el de Catalunya En Comú-Podem

La C-66 a l'alçada del terme municipal de Porqueres.
La C-66 a l'alçada del terme municipal de Porqueres. | Google Maps.
Redacció
02 d'octubre del 2018
Actualitzat a les 9:59h
El Parlament ha instat el Govern a licitar aquest any la conversió a tres carrils de la C-66 entre Banyoles i Besalú (Garrotxa), i a prioritzar-ne el desdoblament –és a dir, la conversió en autovia- tan bon punt "el context pressupostari ho permeti". La proposta, que el PSC ha portat a la Comissió de Territori aquest dimecres, 26 de setembre, ha rebut l'aval de tots els grups menys el de Catalunya En Comú-Podem (CatECP).

El desdoblament d'aquest tram de la C-66, entre l'inici de la variant de Banyoles i els enllaços amb l'A-26 a Besalú és un dels projectes que la crisi va obligar a deixar en un calaix. Es calcula que l'obra, que no té data, costarà 202 milions d'euros (MEUR).

El PSC, però, no vol que els treballs de millora que s'han començat a fer a part d'aquest tram serveixin "d'excusa" per "abandonar" el desdoblament. Per això, els socialistes han presentat una proposta de resolució davant la Comissió de Territori del Parlament, que s'ha portat a debat aquest passat dimecres.

El diputat Jordi Terrades ha subratllat que, al marge d'aquestes millores, "no té sentit planificar una carretera que forma part de la xarxa bàsica sense transformar-la en autovia". Si no es fes així, Terrades ha subratllat que es tornarien "a repetir errors del passat que hem vist en d'altres carreteres". I explícitament ha esmentat l'Eix Transversal (que en un principi es va fer d'un carril per banda i després es va haver de desdoblar).

"Sense menystenir les obres de millora, cal tenir clar que l'objectiu prioritari per a la C-66 és no abandonar el projecte de desdoblament", ha dit Terrades. A la comissió parlamentària, la proposta del PSC ha tirat endavant. En part, gràcies a les esmenes que s'han transaccionat amb els grups del Govern (ERC i JxCat).

El redactat final insta el Govern a licitar aquest 2018 la conversió a tres carrils de la C-66 entre Banyoles i Besalú (actualment, a gran part d'aquest tram només n'hi ha dos). Pel què fa al desdoblament, la proposició diu que es "prioritzarà" de manera "que les obres puguin ser programades quan el context pressupostari ho permeti".

El diputat d'ERC Marc Sanglas ha subratllat que l'acord de transacció permet que el Govern "pugui continuar" fent les obres de millora en aquest tram de la C-66, deixant per a més endavant "els projectes de més envergadura" (en referència al desdoblament).

Quatre rotondes

Actualment, la Generalitat està invertint 6,1 MEUR per construir quatre rotondes i millorar algunes interseccions al tram comprès entre el final de la variant de Banyoles i Besalú. Més endavant, se'n preveuen invertir 6,5 més per fer incrementar la seguretat viària al tram anterior, comprès entre Cornellà del Terri i Serinyà.

Tant Sanglas com el diputat de JxCat Narcís Clara han lamentat, però, que els "incompliments" per part de l'Estat facin que no es pugui tirar endavant el desdoblament. "El ja famós dèficit fiscal ara és de 16.000 MEUR, als quals cada dia se n'hi sumen 45 més; per tant, estem parlant que en tan sols quatre o cinc dies, disposaríem de la quantitat necessària per dur a terme el desdoblament", ha dit Clara.

La proposició del PSC ha tirat endavant per àmplia majoria. En concret, per divuit vots (que són els que sumen socialistes, ERC, JxCat i Cs). Només hi ha votat en contra el diputat dels comuns, David Cid, que ha dit que el desdoblament de la C-66 "és un error" i ha recordat que la carretera passa molt propera a dos paratges singulars: el Clot d'Espolla i les coves prehistòriques de Serinyà.