Codelearn, el mètode manresà que ensenya infants i joves a comunicar-se amb les màquines

L'empresa, fundada l'any 2015, compta amb setze centres a Catalunya; un dels quals a Banyoles, i ben aviat n'obrirà un a Milà

Alumnes de l'acadèmia Codelearn durant una classe.
Alumnes de l'acadèmia Codelearn durant una classe. | Cristian Ros-Codelearn.
05 de juny del 2018
Actualitzat a les 12:18h
Si per la gran majoria de la societat llegir i escriure és una condició sine qua non per anar per la vida, amb l'avenç constant de les noves tecnologies també s'està convertint en imprescindible saber com funcionen les màquines. Aquesta reflexió és la que van fer els manresans Bernat Foj i Ramon Salvadó quan van decidir crear la que s'ha convertit en l'acadèmia de programació i pensament computacional més gran de l'Estat, Codelearn.

Tots dos, que es defineixen com insiders de la indústria informàtica, van obrir, l'any 2013, el seu primer centre Codelearn al carrer Sant Fruitós de Manresa. Afirmant que "el món actual presenta reptes molt importants per als infants i els joves i és la nostra responsabilitat dotar-los dels coneixements i habilitats claus perquè puguin tenir èxit en un present i un futur cada vegada més competitiu i tecnificat", els dos emprenedors van idear un mètode docent adreçat a persones d'entre 7 i 18 anys, perquè, al seu entendre, "el pensament computacional i la programació són l'habilitat del segle XXI i probablement una de les millors maneres d'invertir en l'educació dels nostres fills i filles".

L'experiència a la capital del Bages va ser tan positiva que van decidir portar el seu mètode a altres punts del territori. Actualment, hi ha disset centres Codelearn a Catalunya (Banyoles, Castellar del Vallès, Castelldefels, El Prat de Llobregat, Gavà, Lleida, Molins de Rei, Premià de Mar, Ripollet, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Feliu de Llobregat, Terrassa i tres a Barcelona); un a Madrid, i se n'està a punt d'obrir un a Milà.

"A diferència del que pensa molta gent, programar, per a un nen o nena no és gens complicat", exposen, tot posant de manifest que "potenciar el pensament computacional és molt beneficiós per aquest col·lectiu perquè permet reforçar les habilitats intel·lectuals a través de l'ús d'abstraccions". De fet, el concepte "abstracció" no només és usat en el món informàtic, sinó que camps com la psicologia i la filosofia també l'empren. Es tracta d'una eina o procés que se centra en el problema immediat, oblidant els detalls innecessaris.

Un mètode diferent a les classes d'informàtica convencionals

Codelearn és una extraescolar semipresencial. Això vol dir que els alumnes també poden treballar des de casa a través d'una plataforma online. En aquest sentit, les classes que s'ofereixen estan concebudes per fer un seguiment personalitzat de l'alumne/a: "cadascú avança en el programa segons el seu ritme. D’aquesta manera, els nens i nenes a qui els costi menys tindran sempre un repte al seu nivell i els que tinguin més dificultats podran anar més a poc a poc sense por de quedar-se enrere", exposen des del centre.

Pel que fa al mètode docent, des de Codelearn deixen clar que "no ensenyem el mateix que les classes d'informàtica que es fan a l'escola", i ho exemplifiquen exposant que "una cosa és saber conduir i l'altra tenir les eines per construir un cotxe".

"En les classes d'informàtica habituals, els infants només aprenen mecànicament a fer un seguit de tasques i a utilitzar programes que pocs anys després queden desfasats", diuen, tot afegint que "nosaltres, a través de la programació i el pensament computacional estimulem habilitats com la creativitat o la capacitat de resoldre problemes, que, un cop desenvolupades, perduren per sempre". És per això que afirmen que "l'aprenentatge que oferim és a llarg termini, perquè igual que passa quan s'aprèn a tocar un instrument, el pensament computacional s'adquireix a base d'anys de pràctica".

Karel Challenge

Amb la voluntat de seguir potenciant les habilitats informàtiques i de fer-les més atractives per als seus usuaris, l'equip de Codelearn va crear, l'any passat, el Karel Challenge, un concurs de programació en el qual, mitjançant un e-sport (un joc online) els participants han de superar obstacles i aconseguir objectes a través del Karel, un robot virtual que actua com a avatar.

La competició, que inclou dues categories, premia els participants que assoleixin, més ràpidament, els objectius que es demanen. El jurat també valora l'estratègia que facin servir així com també que apliquin correctament els conceptes apresos.

La segona edició del Karel Challenge va tenir lloc aquest dissabte, 2 de juny a la UPC de Barcelona. Van prendre-hi part més de 1.500 participants. D'entre els deu millors classificats s'hi troben els bagencs Elías Amaach, Aran Roig i Manel Abizanda. 

Campaments d'estiu

A banda de les extraescolars en període lectiu, Codelearn també ofereix campus estivals durant l'època de vacances. En el cas de Manresa, se'n durà a terme un per aprendre a crear videojocs (del 25 al 29 de juny o del 23 al 27 de juliol); un per aprendre a construir la maqueta d'una casa domotitzada (del 2 al 6 de juliol); una per aprofundir en el Minecraft (del 9 al 13 de juliol); un per introduir-se en el món del hacking (del 16 al 20 de juliol), i un per conèixer els principis bàsics d'electrònica per poder manipular la plataforma Arduino (del 3 al 7 de setembre).

A banda, també s'oferiran cursos intensius de cinc dies del mètode Codelearn i uns campaments d'una setmana (del 15 al 21 de juliol) en una masia de Fogars de la Selva. Durant l'estada, a banda de les activitats tecnològiques, els joves també practicaran esport, anglès, faran activitats de lleure i aniran a la platja.