Els gironins puntuen amb un 7,5 l'oferta de restauració, la nota més alta de tot Catalunya

És una de les conclusions de l’«Estudi de la Restauració a Catalunya. Hàbits de comportament i tendències» | A diferència del conjunt del país, l’esmorzar entre setmana és l’àpat que més fan els gironins fora de casa (66,6%), seguit del sopar en festiu (el 60,5%)

 La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, i Jordi Aymerich, de la consultora Hamilton, durant la presentació de l'estudi.
La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, i Jordi Aymerich, de la consultora Hamilton, durant la presentació de l'estudi. | Gencat.
Redacció
18 d'abril del 2018
Actualitzat a les 8:23h
La directora general de Comerç, Muntsa Vilalta, ha presentat avui a Girona l’Estudi de la Restauració a Catalunya. Hàbits de comportament i tendències, que ha impulsat el Departament a través de la Direcció General de Comerç amb l’objectiu de fer una radiografia de la demanda i de les preferències dels consumidors en l’oferta de restauració  a Catalunya i també a nivell territorial, per tal de proporcionar eines de coneixement i enfortir la competitivitat del sector. A la presentació, Vilalta ha estat acompanyada del responsable de l’estudi, Jordi Aymerich, de la consultora Hamilton.
 
L’informe analitza aspectes com els motius de consum, els atributs que es valoren a l’hora de triar tipus d’oferta (establiment, take away o delivery), les preferències en oferta gastronòmica, la despesa mitjana per moment de consum, i aprofundeix en el paper de les noves tecnologies i valoracions sobre l’oferta.
 
L’informe ha obtingut la informació de base mitjançant enquesta online realitzada al novembre de 2017 a una mostra de 937 residents a Catalunya, d’entre 18 a 75 anys, que mengen fora com a mínim una vegada a la setmana. La distribució de la mostra s’ha treballat de forma ponderada per edat i zona geogràfica. L’estudi analitza 6 moments de consum segons àpats: esmorzar entre setmana; esmorzar cap de setmana; dinar entre setmana; dinar en cap de setmana; sopar entre setmana; sopar en cap de setmana. Les dades han permès sostreure la informació segons 3 segments d’edats: boomers (1946-1964), generació X (1965-1980) i millennials (1981-2000).
 
En el marc de la presentació, a la que han assistit representants d'entitats i associacions del sector, Vilalta ha destacat que"aquest estudi representa una primera fase, que ens permet conèixer sobre el terreny, l'estat de la restauració a Cataluynya, amb les particularitats de la demanda per territori, que ha d'ajudar a fer una reflexió i elaborar un full de ruta conjuntament amb el sector". "Sens dubte, aportarà un valuós coneixement als professionals de la restauració gironina", ha assenyalat.
 
Així mateix, la directora general de Comerç ha volgut remarcar la importància de la restauració, que "forma part d'una oferta integral de ciutat i de país". En aquest sentit, ha assenyalat que "no podem entendre el comerç, la cultura, o el turisme com a comportamients separats, i en aquest context, la restauració és un motor de captació de demanda comercial".
 
Els catalans mengen fora 3,5 cop per setmana i donen 7,3 l’oferta de restauració
 
Una de les principals conclusions de l’estudi és que els catalans mengen fora 3,5 vegades a la setmana. En relació a la despesa, un 27,1% de la població l’ha augmentat, mentre que el 60,3% l’ha mantingut respecte els sis mesos anteriors. En aquest sentit, el servei on més ha crescut la despesa ha estat el restaurant (31%), seguit del delivery (23,6%), i el take away (14,2%). D’altra banda, els catalans puntuen amb un 7,3 l’oferta de restauració i un 59,9% assegura que és superior a la d’altres països que han visitat. Els principals àpats que els catalans fan fora de casa són el sopar en cap de setmana (57,1%) i l’esmorzar entre setmana (55%). Per contra, prefereixen quedar-se a casa per sopar en dies laborables—només surt el 17,4%— i l’esmorzar en cap de setmana, que el fan fora de casa únicament el 19,6 %.
 
El tiquet mitjà més elevat es genera en sopar en cap de setmana, on els generació X i els millennials gasten uns 22,1€ de mitjana. Els boomers prefereixen l’opció de dinar en cap de setmana per fer una despesa més elevada, de 21,9€ de mitjana. D’altra banda, la meitat dels catalans (49,5%) tria restaurant per les recomanacions d’amics o familiars i el 35,2% busca a internet a l’hora d’escollir establiment de restauració.
 
 
Els gironins són els catalans que millor puntuen l’oferta de restauració -un 7,5- i els qui més gasten en l’esmorzar en festiu, gairebé 8 €
 
Pel que fa a l’anàlisi dels hàbits de consum a la demarcació, l’estudi assenyala que  els gironins puntuen amb un 7,5 l’oferta de restauració, la nota més alta de tot Catalunya. D’aquests, el 57,4% li dóna una nota d’entre 8 i 10, i el 32,8% entre 6 i 7.  Pel que fa al delivery, li donen una nota de 6, i al take away, un 6,2.  En ambdós tipus de servei, gairebé la meitat dels enquestats han donat una puntuació d’entre 6 i 7.
 
Així mateix, a diferència del conjunt de Catalunya –on el sopar en cap de setmana és l’àpat més freqüent, amb el 57,1%- a les comarques gironines l’àpat que més s’acostuma a fer fora és l’esmorzar entre setmana: 2 de cada 3 gironins esmorzen fora de casa en dia laborable, seguit del sopar en festiu, que fan fora de casa el 60,5% de la població a la demarcació. Per contra, els gironins prefereixen quedar-se a casa per sopar en dies laborables i esmorzar en cap de setmana: només el 23,8% surt a esmorzar en festiu, i el 29,7% de la població sopa fora entre setmana.
 
Pel que fa al tiquet mitjà més elevat, els gironins es deixen més diners en el sopar en cap de setmana en establiment, 22,3€ de mitjana. Pel que fa a la despesa, també destaquen els 7,98€ en els esmorzars en festiu, el tiquet mitjà més elevat de tot Catalunya en aquest moment de consum.
 
Moments de consum a Girona
 
1. Esmorzar entre setmana: El 66,6% esmorza fora entre setmana perquè li agrada, per comoditat o per motius socials i es gasta 3,71€
 
El 66,6% dels consumidors de les comarques gironines esmorza fora entre setmana.  A diferència del conjunt de Catalunya –on és un moment de consum no social i motivat per raons logístiques i laborals- els gironins surten a esmorzar entre setmana perquè els agrada (32%), per aprofitar per esmorzar amb amics (31%), o perquè no els ve de gust preparar-se l’esmorzar a casa (28,9%). Pel que fa a les preferències en l’oferta gastronòmica, la població del territori escull, en un 72%, les cafeteries i els bars tradicionals per esmorzar fora de casa, seguit a distància pels bars, cafeteries i restaurants moderns (35%), els fast-food (19,3%) i la masia (9,2%). El tiquet mitjà és de 3,71€, una despesa superior a la mitjana catalana, de 3,46%.
 
 
2. Esmorzar cap de setmana: Un 23,8% esmorza fora en festiu i es gasta 7,98€ de mitjana, el tiquet més elevat de tot Catalunya
 
A la demarcació de Girona, un 23,8% de la població esmorza fora en cap de setmana, i ho fa per motius socials o per plaer: el 42,8% aprofita per esmorzar amb la parella, el 41,1% ho fa perquè lo agrada, i el 36,4% esmorza amb la família. En relació a l’oferta gastronòmica, les cafeteries, bars tradicionals i fleques (63,2%) són els locals preferits per esmorzar en festiu, seguits dels locals moderns (37,3%), les masies (un 24,6%) i els fast-food (10,1%). El tiquet mitjà s’enfila als 7,98€, la despesa més alta a tot Catalunya en aquest moment de consum. (El tiquet mitjà a Catalunya en l’esmorzar en festiu és de 6,9€)
 
 
3. Dinar entre setmana: El 37,5% dina fora per feina, manca de temps i logística i es gasta 11,4€ de tiquet mitjà
 
Pel que fa al segon àpat analitzat, el dinar, a les comarques gironines, el 37,5% de la població menja fora entre setmana principalment per motius logístics o de feina. Un 34,4% per esdeveniments laborals, un 28,1% apunta que no té temps per anar a dinar a casa, i un 24,9% no té temps per cuinar el dinar. Pel que fa a la tipologia de servei escollit pels consumidors que dinen fora, de cada 10 àpats: 3,7 cops el fan en establiment; 1 cop escull el take away, i 0,8 es decanten pel delivery. La resta (4,4 cops/10), dina a casa o bé s’emporta el menjar al lloc de treball. 
 
Pel que fa a l’oferta culinària, l’establiment més utilitzat és el bar/restaurant tradicional (69,7%), el fast-food (50,3%), el restaurant de tapes (48,6%), i el restaurant casolà artesà (42,9%). De tiquet mitjà es gasten 11,4€, tot i que en establiment ascendeix als 13,7€. En el delivery es fa una despesa mitjana de 10,4€ i de 10,1€ en el take away.
 
 
4. Dinar cap de setmana: El 55,3% dina fora en festiu, el percentatge més elevat de tot Catalunya, i es gasta 15,1€ de mitjana
 
A la demarcació de Girona, el 55,3% de la població dina fora en cap de setmana, aquest percentatge és el més alt de tot Catalunya en aquest moment de consum. Un 34,6% ho fa perquè li agrada, el 31,3% aprofita per dinar amb la família, i el 30,4% amb la parella. Dels que dinen fora durant el cap de setmana, 5,9 cops de cada 10 trien l’establiment de restauració, 1,1 de cada 10 cops opten pel take away, 0,4 cops aposten pel delivery, i 2,6 cops es queden a casa.
 
En relació a l’oferta gastronòmica, escullen com a primera opció el bar/restaurant tradicional (amb el 72,4%), seguit del restaurant artesà-casolà (69%), el bar de tapes (62,6%) i el fast-food (55,3%). El tiquet mitjà és de 15,1€, i la despesa en establiment puja als 20,5€, mentre que el take away és de 12,3€ i el delivery 12,5€.
 
 
5. Sopar entre setmana: 3 de cada 10 gironins surten a sopar entre setmana, els que més ho fan de tot Catalunya
 
Al conjunt de Catalunya, l’estudi indica que el sopar fora entre setmana és l’hàbit menys freqüent entre els consumidors (només el 17% surt a sopar entre setmana). No obstant això, els gironins fugen d’aquest patró, ja que el 29,7% sopa fora de casa en dia laborable, perquè no lo ve de gust cuinar (el 47,1%), perquè li agrada (35,4%), i per aprofitar per sopar amb la parella (31,6%). En relació a les preferències en la tipologia de servei, sobre 10 vegades, 3,3 van a un establiment, 0,6 opten pel take away, 0,7 cop de cada 10 aposten pel delivery, i 5,4 cops sopen a casa.
 
En preferències gastronòmiques, destaca en aquest moment de consum el fast-food (66,2%), seguit del bar/restaurants de tapes ( 50%), el de cuina italiana (44,9%), i el bar restaurant tradicional (44,6%). Pel que fa al tiquet mitjà, entre setmana és de 16,5€: en establiment, es realitza una despesa de 21,2€; al take away, de 13,1€; i al delivery, 15,2€ de mitjana.
 
 
6. Sopar cap de setmana:  Un 60,5% sopa fora per motius socials o per plaer, i es gasta 15,6€
 
Un 60,5% dels gironins sopa fora en cap de setmana: un 51,5% aprofita per sopar amb la parella, un 35,8% amb amics, i el 35,7% perquè li agrada. Els consumidors de  Girona que sopen fora de casa; 6,5 de cada 10 cops escullen l’establiment, el take away 1,3 vegades, 0,6 el delivery, i 1,5 vegades sobre 10 prefereix quedar-se a casa.   
 
Pel que fa a les preferències en l’oferta gastronòmica, escullen com a primeres opcions el bar/restaurant de tapes i el restaurant tradicional (amb un 72,3% i 72,2%, respectivament), seguit del fast-food, amb 65,8%, i del restaurant artesà-casolà, amb 57,5%. El tiquet mitjà és de 15,6€, tot i que amb diferències notables segons el tipus de servei: el del take away és de 12,3€, a domicili 12,3€, i en establiment de restauració s’enfila fins als 22,3€, la despesa més elevada de tots els moments de consum a Girona.
 
Ús de les TIC: la meitat dels catalans tria pel ‘boca-orella’ i el 35,2% per internet
 
El 49,5% dels catalans segueix les recomanacions d’amics, familiars o coneguts per triar restaurant. El 35,5% decideix anar-hi perquè hi passa per davant, i el 35,3% perquè ho té a prop de casa. El 35,2% busca informació per internet, xifra que puja fins al 48,7% en els millennials. En la generació X, el 40,8% consulta per internet, i només el 18,8% dels boomers utilitza les TIC.
 
Les aplicacions-webs-xarxes més utilitzades són Trip Advisor (51,6%), seguit de El Tenedor (44%), Google Maps (39,8%), Facebook  (27,9%), Restaurantes.com (26%) i Instagram (17,8%). S’aprecien diferències en funció de l’edat: els boomers sobretot consulten Trip Advisor (el 64,1%), i El Tenedor (56,5%) mentre que les generacions més joves diversifiquen més en les eines de consulta.
 
Els catalans utilitzen internet per mirar la carta o menú (37,4%), descobrir nous establiments (36%), consultar opinions (35,5%), aconseguir descomptes (32,3%) i reservar taula (el 23,9%). Pel que fa al dispositiu utilitzat, el mòbil guanya la partida: el 70,9% consulta i opina a través del seu mòbil, i el 42,4% utilitza normalment l’ordinador. Resulten significatives les diferències per edat: els boomers recorren a l’ordinador majoritàriament (70,5%) i el mòbil (42,6%). Per contra la generació X utilitza el mòbil en un 75,8% i l’ordinador en un 39%. Aquesta tendència s’emfatitza en els millennials, que en un 79,5% es decanten pel mòbil i en un 32,5% per l’ordinador.