Les travesseres urbanes de Besalú i la Jonquera suspenen l’auditoria de mobilitat del RACC

Les carreteres que travessen l’interior dels municipis representen el 10% de la xarxa viària de Catalunya i concentren el 20% dels accidents greus i mortals

Redacció
19 de març del 2018
Actualitzat a les 14:04h
L'entrada a Besalú per la N-260a es queda a les portes de l’aprovat amb 47 punts i 2 Estrelles RACC.
L'entrada a Besalú per la N-260a es queda a les portes de l’aprovat amb 47 punts i 2 Estrelles RACC. | Foto: Google Maps.
El RACC ha elaborat la 6a Auditoria RACC sobre la Qualitat de les Travesseres Urbanes, un estudi que realitza des de l’any 2011 i que ja ha analitzat 28 travesseres de tot Catalunya. L’edició d’enguany s’ha centrat en la demarcació de Girona i Besalú (Garrotxa) i la Jonquera n'obtenen la pitjor nota i la Bisbal d'Empordà la millor.

El RACC fa aquest estudi per avaluar si les vies que creuen els nuclis urbans compleixen correctament la seva doble funció urbana i interurbana, ja que donen servei tant a les persones que es desplacen per dins del municipi com als conductors que el travessen de pas.

L’auditoria analitza 4 factors:
  • la seguretat viària,
  • els serveis per a la mobilitat de vianants, ciclistes, transport públic i transport privat motoritzat,
  • la integració de la via a l’àmbit urbà i
  • la intensitat del trànsit de camions

Resultats generals de l'auditoria

Les 7 travesseres gironines analitzades en aquesta edició tenen un ampli marge de millora i cap d’elles assoleix una puntuació notable.

Les travesseres urbanes representen el 10% de la xarxa viària catalana i concentren el 20% dels accidents greus i mortals. A Catalunya, els d’accidents es van reduir un 25% en el període 2007- 2013, però a les travesseres la reducció només va ser del 12%. Tot i la seva accidentalitat, des que el RACC va començar (2011) a avaluar les travesseres urbanes, no hi ha hagut una millora substancial en el tractament d’aquestes vies i tampoc existeix una estadística pública que permeti fer-ne un seguiment específic de la sinistralitat.

El RACC destaca que hi ha una manca de recursos a l’hora de fer actuacions per millorar les travesseres i recomana que s’estableixin dotacions per facilitar la integració d’aquests trams de carretera en els municipis per on passen. Resultats generals de l'auditoria Les 7 travesseres urbanes analitzades a la demarcació de Girona presenten un ampli marge de millora. Dues han suspès l’auditoria i només han obtingut 2 Estrelles RACC sobre 5: La Jonquera i Besalú. De les 5 restants, cap arriba a una valoració notable.
  • La Seguretat Viària obté un aprovat però encara ha de millorar:
    • S’ha de reforçar la il·luminació
    • Millorar la seguretat en els girs a l’esquerra o no permetre aquest gir quan no hi ha espai per crear carrils de gir, ja que provoca situacions freqüents de risc
    • Augmentar la presència d’elements de moderació del trànsit (passos de vianants elevats, bandes rugoses, rotondes, semàfors,...).
    • No obstant, en aquest factor han obtingut bona nota dos paràmetres que estan relacionats amb el comportament dels usuaris: el compliment de la velocitat màxima de circulació (amb l’excepció de La Jonquera) per part dels conductors que circulen per la travessera i el correcte estacionament dels vehicles.
  • La Mobilitat té deficiències importants:
    • Voreres estretes o en mal estat
    • Pocs passos de vianants i sovint mal senyalitzats i mal mantinguts
    • Cobertura insuficient del transport públic i poca presència de carrils bici
    • En canvi, destaca positivament la senyalització d’orientació i l’accessibilitat a les parades de transport públic.
  • L’Adequació Urbana tampoc supera els mínims de qualitat exigits pel RACC:
    • Les travesseres estan poc integrades en l’entorn urbà, de manera que els conductors que circulen de pas les perceben com a carreteres i no com a carrers.
    • Com a resultat, no són prou segures, accessibles i còmodes pels usuaris locals, com els vianants i les bicicletes.
    • És necessari augmentar la presència d’arbrat i de mobiliari urbà.
  • El trànsit de vehicles pesants de pas s’hauria de canalitzar per altres vials, ja que la intensitat de pas de camions és excessiva en alguns casos, i genera inseguretat i soroll per a la resta d’usuaris.
Vegeu els resultats específics de cada travessera en aquest document de l'auditoria.

Vint-i-vuit travesseres analitzades

El RACC manté el ferm compromís amb la seguretat viària a Catalunya i analitza des de l’any 2011 l’estat de les travesseres urbanes per posar de manifest les necessitats de millora de les vies. Conscient de la importància d’aquestes infraestructures, que desenvolupen una doble funció  urbana (per als residents) i interurbana (per als vehicles de pas), el RACC ja ha avaluat 28 travesseres de les quatre demarcacions catalanes. Els resultats globals són els següents.