Peralada estrena una «Madama Butterfly» devastada per la bomba atòmica

Dilluns i dimecres es representa una òpera que mostra la força d'una tragèdia personal i col·lectiva i que té com a reclam una de les grans veus mundials, l'albanesa Ermonela Jaho

Passió i desolació, en una escena de la «Madama Butterfly» del Festival de Peralada
Passió i desolació, en una escena de la «Madama Butterfly» del Festival de Peralada | Festival de Peralada
Redacció
07 d'agost del 2017
Actualitzat a les 11:37h
La Madama Butterfly de Giacomo Puccini, un dels grans clàssics del repertori operístic, tindrà aquest dilluns i dimecres al Festival de Peralada una versió més "profunda, sincera i desoladora" amb direcció escènica de Joan Anton Rechi, amb un repartiment integrat per la soprano albanesa Ermonela Jaho –una de les millors veus del moment–, el baríton malagueny Carlos Álvarez, la mezzosoprano gironina Gemma Coma-Alabert i el tenor nord-americà Bryan Hymel.

La proposta, una coproducció del festival amb la Deutsche Oper Am Rhein, és una òpera en tres actes ambientada al Japó que mostra com Butterfly –una jove geisha– espera el retorn del seu enamorat nord-americà. A l'òpera, Rechi posa els personatges al límit reivindicant "la tragèdia i la inefabilitat de la destinació", en una mirada més des del lloc on va ser escrita –Itàlia– que no pas japonesa, amb elements de foc i sang i molt més emocional.


Una tragèdia des del consolat americà

El punt de partida és, com en l'original, la ciutat de Nagasaki, però Rechi transporta la història a la Segona Guerra Mundial i al setge que va viure la localitat nipona després de l'impacte devastador de la bomba atòmica. El decorat, però, no contempla cases típiques del país: la història transcorre en tres actes dins el consolat americà. El primer abans del llançament de la bomba i els dos següents un cop tot ja ha estat destruït.

L'aposta escènica treu l'obra de la tradicional llar japonesa i fuig del preciosisme estètic, despullant del tot Madama Butterfly i fent que esdevingui molt més vulnerable. El resultat és una obra situada que transmet la tragèdia personal de la protagonista i la tragèdia col·lectiva del seu poble amb l'explosió d'una bomba que impedeix qualsevol mena de reacció.

El repartiment de luxe

Un dels aspectes més destacats de la versió que arriba a Perlada és el repartiment d'artistes, tots d'un nivell excepcional. Més enllà de la gran protagonista, l'albanesa Ermonela Jaho, Madama Butterfly compta amb la mezzosoprano gironina Gemma Coma-Alabert en el paper de Suzuki, la sirventa, i amb el tenor americà Bryan Hymel, que interpreta el tinent de la marina dels EUA, B.F Pinkertone.

També cal destacar les figures del baríton Carlos Álvarez en el paper de cònsol i de la soprano Mercedes Gancedo, que interpreta la figura de Kate Pinkertone. Tot plegat, acompanyat per la música que de l'Euskaldiko Sinfonika Orkestra i amb la direcció musical de Dan Ettinger.
 

Una escena de la «Madama Butterfly» que es podrà veure al Festival de Peralada Foto: Festival de Peralada