Girona inaugura la nova estació d'autobusos, la primera subterrània de Catalunya

Les noves instal·lacions entraran en funcionament el dimarts vinent | En una superfície de més de 14.000 metres quadrats, hi ha 27 andanes i 11 taquilles de venda de bitllets

El conseller Josep Rull, el president Carles Puigdemont i l'alcaldessa Marta Madrenas durant la inauguració de la nova estació d'autobusos
El conseller Josep Rull, el president Carles Puigdemont i l'alcaldessa Marta Madrenas durant la inauguració de la nova estació d'autobusos | ACN
Maria Garcia
05 de maig del 2017
Actualitzat a les 14:57h
Després de vuit anys amb una de provisional, avui s'ha inaugurat l'estació d'autobusos definitiva. Està situada a la planta -1, ocupa de 14.657 metres quadrats i s'hi accedeix pel mateix vestíbul que ara es baixa a buscar el tren d'alta velocitat. Té dues sales d'espera, 27 andanes i 11 taquilles per la venda de bitllets, que permetran fer vint moviments de busos simultanis. Les obres, executades per la Generalitat, han costat prop de vuit milions d'euros. El president, Carles Puigdemont, el conseller de Territori, Josep Rull i l'alcaldessa de Girona, Marta Madrenas han inaugurat les noves instal·lacions, i han recordat a Adif que encara queda feina a fer. "Confiem que les bones paraules que vam escoltar a Madrid ara es converteixin en fets i Adif desmantelli la plaça Espanya, perquè és vital per la ciutat" ha reclamat Madrenas. L'ajuntament ha organitzat demà una jornada de portes obertes (de 10h a 14h) i dimarts els usuaris ja podran baixar a la nova estació a agafar els autobusos.
 
Al 2008, amb l'inici de les obres per portar l'alta velocitat a Girona, l'antiga estació d'autobusos es va desmantellar i Adif en va construir una de provisional a la plaça Espanya. Els càlculs de l'administrador ferroviari era que la provisional funcionés durant un màxim de cinc anys, però el cert és que s'hi ha estat vuit. 

I és que les obres de la nova estació d'autobusos -pagades i executades per la Generalitat- han patit una sèrie de retards provocats, principalment, per desavinences amb Adif, que és el propietari de l'espai que ocupen les noves instal·lacions. Aquest matí, després de cinc anys des de l'inici de les obres, per fi s'ha inaugurat la primera estació d'autobusos soterrada de Catalunya. 

Acompanyats per una comitiva amb les principals personalitats de la ciutat, Puigdemont, Rull i Madrenas han visitat la nova infraestructura, que ocupa una superfície de 14.657 metres quadrats. En total, hi ha 24 andanes pels serveis regulars i tres per al funcionament de l'estació, deu taquilles per als operadors i una per l'Autoritat territorial de la mobilitat de l'àrea de Girona; a més d’un vestíbul i una sala d’espera. 
 
El dimarts entrarà en funcionament i després Adif desmantellarà la plaça Espanya, on fins ara paraven els autobusos. L'alcaldessa Marta Madrenas ha reclamat a l'administrador ferroviari celeritat per recuperar al més aviat possible un espai vital per la ciutat. “Esperem trobar en Adif la mateixa lleialtat institucional que hem tingut amb la Generalitat” ha dit de manera contundent.
 

L'alcaldessa de Girona Marta Madrenas i el president Carles Puigdemont, durant la visita a les noves instal·lacions Foto: ACN


El president Carles Puigdemont ha celebrat que per fi “culmina un anhel de molts gironins i de moltes administracions” i ha agraït l’esforç que ha fet la Generalitat “que ha gratat tots els calaixos per poder invertir” en una obra que “era molt necessària”. “És una estació que no està feta amb visió provinciana, sinó que s’ha fet pensant en una Girona que té un protagonisme en el conjunt del país”.
 
Per la seva banda, el conseller de Territori i sostenibilitat, Josep Rull ha destacat que es tracta d’una estació “capdavantera, moderna i avançada que respon a la idea de fer un gran hub”. I es que la nova infraestructura connecta amb el tren convencional i l’alta velocitat, i es preveu que cada any passin 1.700.000 viatgers i que es facin 165.000 operacions.
 
Els dubtes dels veïns
 
L’Associació de veïns de Sant Narcís celebra que per fi s’inauguri la nova estació però temen per les conseqüències acústiques i mediambientals que comprotaran pel barri. I és que els autobusos entren i surten per una sola rampa situada al passeig d’Olot, i encara no estan clares les rutes que seguiran els operadors per accedir-hi.
 
“A partir de dimarts veurem com funciona realment, però ens temem que ens veurem afectats per la polució i pels sorolls dels autocars” ha assenyalat el president de l’Associació, Xavier Reyner, que també ha expressat altres dubtes. “No sabem per on passaran els vehicles, si per l’avinguda Sant Narcís, pel carrer Oviedo o per Josep Maria Gironella, i no sabem com afectarà tant de trànsit d'autobusos al barri”.
 
Segons el regidor de mobilitat, Joan Alcalà, l’ajuntament ha fet un estudi i de moment obriran un carril bus al passeig d’Olot perquè els vehicles puguin accedir a l’estació pels dos costats del carrer; i durant les les primeres setmanes estudiaran si calen fer canvis en la circulació. “Els operadors triaran les rutes per accedir a la nova estació, i si s’ha de canviar algun semàfor o s’ha d’obrir algun altre carril bus, ho farem” assegura Alcalà. 

També quedarà pendent el projecte per reformar la plaça Europa, on fins ara estava l'estació provisonal. És un terreny que té tres propietaris -Adif, l'ajuntament i un particular- i s'haurà de decidir quin ús es dóna a aquest espai. Sense oblidar la llosa del Parc Central, que no recuperarà el seu aspecte, almenys, fins a finals d'any.