La República catalana necessita una administració pública remodelada

Agustí Colomines i Meritxell Masó aborden "l'oportunitat" que suposa la independència per a establir una administració pública que generi confiança | Definida per una estructura horitzontal, teletreball i el mèrit professional

Agustí Colomines i Meritxell Masó
Agustí Colomines i Meritxell Masó | Josep M. Montaner
Redacció
21 d'agost del 2016
Actualitzat a les 20:57h

Meritxell Masó Foto: Josep M. Montaner

Com a "estructura d'estat" que és l'administració pública, la República catalana ha d'arribar amb un model replantejat. Així ho han manifestat el director de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya, Agustí Colomines, i la secretària d'Administració i Funció Pública de la Generalitat, Meritxell Masó, en el marc de la 48a Universitat Catalana d'Estiu (UCE) de Prada.

Amb les seves intervencions, Colomines i Masó han contribuït a traçar en quin sentit hauria de redefinir-se l'administració pública aprofitant el procés de canvi que viu Catalunya. I és que, per Colomines, la seva estructura "està feta des d'un patró jerarquitzat" que complica la transversalitat, fet que ha corroborat Masó.

Consens i confiança
 

Agustí Colomines Foto: Josep M. Montaner

Ambdós ponents han coincidit també la necessitat d'aconseguir "generar confiança i credibilitat" en l'administració pública per al nou Estat. "Hem de trobar el consens necessari per a trobar el model que s'adapti a la realitat, amb funcionaris polivalents i transversals, i mantingui els nivells de qualitat", ha detallat Masó.

Un possible nou model inclouria una estructura "horitzontal" i el "teletreball", així com un sistema que detecti els funcionaris que "no fan bé la seva feina". Per a aconseguir-ho, és important evitar els "errors del passat" i avaluar la formació amb oposicions del "segle XXI" només possibles "amb nous pressupostos".

Igual d'important serà pel nou sistema la col·laboració público-privada, reivindicada per Masó: "No tot ho ha de fer l'administració". A més, tots dos han incidit en la conveniència d'aconseguir augmentar la valoració del Servei Públic per part dels usuaris, així com de "l'orgull de pertinença" a aquest per part dels treballadors.