Com votar per correu a les eleccions del 26 de juny

Els residents a l'estranger tenen fins al 28 de maig per sol·licitar la documentació necessària per excecir el dret al vot

Redacció
12 de maig del 2016
Actualitzat a les 17:10h
Imatge d'arxiu de les eleccions del 20-D
Imatge d'arxiu de les eleccions del 20-D | Sofia Cabanes

Ja s'ha iniciat el procediment per demanar el vot per correu per a les eleccions espanyoles del 26 de juny. Tant si es vol votar per correu des de l'Estat, com si es vol votar des de l'estranger, cal saber com fer-ho i estar atents als terminis:

Com votar per correu des de l'estat espanyol:

- Del 3 de maig al 16 de juny: sol·licitud del vot per correu. Els impresos de sol·licitud de vot per correu es troben a disposició dels electors a totes oficines de Correus. S'han d'omplir amb les dades personals i la direcció on es vol rebre la documentació i entregar en mà a qualsevol oficina postal. Cal mostrar el DNI, el permís de conduir, el passaport a fi que l'empleat pugui comprovar la seva identitat i signatura. 

Del 6 al 19 de juny: enviament a l'elector de la documentació. La delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral corresponent remetrà a l'elector la documentació necessària per emetre el vot. El lliurament es farà sempre personalment a l'interessat al seu domicili. En cas d'haver-hi dos intents fallits d'entregar-li la documentació, se li deixarà un avís per recollir les paperetes a l'oficina postal.

Del 6 al 22 de juny: enviament del vot. Una vegada rebuda la documentació, el votant ha de tornar a Correus per remetre el sobre oficial a la mesa electoral. El sobre ha de tenir el certificat d'inscripció al cens electoral i el sobre de votació amb la papereta. L'oficina de Correus tramitarà l'enviament com a correu certificat urgent de forma gratuïta.

Com votar des de l'estranger:

Els residents a l'estranger han de figurar a les llistes del Cens Electoral de Residents Ausents (CERA) a data 1 de març del 2016 per a poder votar en les eleccions a les Corts Generals del 26 de juny.

- Del 9 al 16 de maig: comprovació de les llistes del CERA. Les oficines consulars mantindran un servei de consulta i exposició de les llistes del CERA. També es podran consultar a la pàgina web de l'INE. En cas de no estar inclòs a les llistes, dins d'aquest termini es podran formular reclamacions de forma presencial a l'oficina consular i actualitzar les dades.

Fins al 28 de maig: sol·licitud del vot. El resident a l'estranger que desitgi votar ha de sol·licitar la documentació electoral a la delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral que li correspon. Haurà d'emplenar l'imprès que estarà disponible a la web del Ministeri d'Afers Estrangers i a les oficines consulars. L'imprès s'entrega amb una fotocòpia del passaport o del DNI o, si no és possible, de la certificació de nacionalitat o d'inscripció al Registre de Matrícula Consular expedida gratuïtament pel consolat d'Espanya al país de residència.

- Fins al 6 de juny: enviament de la documentació a l'elector. La delegació provincial de l'Oficina del Cens Electoral remetrà per correu la documentació electoral juntament amb un full informatiu. Aquest termini s'allargarà fins al 14 de juny si hi hagués alguna impugnació de candidatures.

Fins al 24 de juny: enviament del vot o votar al consolat. Una vegada rebuda la documentació, els residents a l'estranger podran votar per correu fins al 21 de juny o bé fer-ho presencialment a l'urna del consolat que li correspon entre els dies 22 i 24 de juny.



Els electors que es trobin temporalment a l'estranger (ERTA) i que prevegin romandre en aquesta situació fins al dia de la votació, podran exercir el seu dret a sufragi si segueixen aquest termini:

- Del 3 al 28 de maig: sol·licitud del vot. La sol·licitud es podrà recollir a les oficines consulars o a través del web del Ministeri d'Afers Exteriors i Cooperació. L'elector ha d'estar inscrit al Registre de Matrícula del Consolat com a no resident. Si no ho està, podrà fer-ho en el mateix moment en què reculli l'esmentada sol·licitud o en lliurar-la. La sol·licitud emplenada s'ha de presentar, personalment, a les oficines consulars o seccions consulars de les ambaixades.

- Del 31 de maig al 6 de juny: enviament de la documentació a l'elector. La Delegació Provincial de l'Oficina del Cens Electoral remet a l'elector al domicili a l'estranger indicat a la sol·licitud, per correu certificat, la documentació necessària perquè pugui emetre el seu vot.

- Fins al 22 de juny: enviament del vot. Un cop rebuda la documentació, els electors han d'enviar el seu vot a la mesa electoral per correu certificat i urgent.