Un estudi demostra que la distribució d'alumnes immigrants funciona

Sis municipis amb forta immigració han pogut reduir els guetos i millorar el nivell educatiu de tot l'alumnat.

ACN
09 de febrer del 2013
Un estudi de la Fundació Jaume Bofill proposa que els ajuntaments, però també la Conselleria d'Ensenyament, incideixin més en la distribució dels alumnes immigrants, per tal d'equilibrar la seva presència en les escoles i millorar el nivell educatiu de tot l'alumnat, inclòs el nadiu. L'informe considera que es poden fer polítiques públiques per reduir la concentració, com s'ha fet a Olot, Girona, Mataró, Manlleu, Terrassa i Valls.

Segons el director de l'estudi, el sociòleg Xavier Bonal, la segregació escolar sempre és superior a la urbana. Per això, mesures com fer que les zones escolars no coincideixin exactament amb els barris més desafavorits pot facilitar la mescla d'alumnat. Al sector públic hi ha gairebé tres vegades més proporció d'immigrants, un 19%, davant del 7% a la concertada.

Diversos estudis internacionals evidencien que la segregació escolar perjudica els resultats de tot el sistema educatiu, però especialment els alumnes immigrants. A Catalunya, la taxa de graduació a l'ESO és onze punts superior a l'escola concertada i privada, i es veu com la taxa baixa quanta més segregació hi ha. La diferència entre alumnat nadiu i no nadiu a Catalunya és de 82 punts a les proves PISA, 40 punts més que la mitjana de l'OCDE i 30 punts per sobre de la mitjana de la Unió Europea dels 15.

Per tot això, l'estudi proposa diverses mesures per reduir la segregació i intentar evitar els guetos. Entre les mesures, destaquen la informació a les famílies, la creació de zones escolars heterogènies, la detecció precoç dels alumnes amb necessitats especials i l'ampliació de places per aquests estudiants. També es pot finançar el transport i menjador escolar perquè aquests alumnes es desplacin fora de la seva zona escolar, i intentar evitar la reproducció a Secundària dels centres segregats de Primària.

Una altra proposta, iniciada als Estats Units als anys 60 és crear centres “imant”, dirigits a excel·lir en matèries com llengües, ciències, matemàtiques o arts. Això permet atreure estudiants d'altres zones.

Per últim, l'estudi critica que Ensenyament no faci polítiques dirigides en la mateixa direcció i considera que no s'estan aplicant tots els aspectes previstos al Pacte Nacional per l'Educació i a la Llei d'Educació. També critica que les retallades pressupostàries perjudica el procés de redistribució de la població escolar immigrant, que s'havia reduït, però que en els últims anys ha tornat a augmentar.