Artur Mas deixa clar a Rajoy i al príncep que ha posat rumb a Europa

"L'autèntica unitat de mercat no l'hem de buscar en els mercats tradicionals, sinó a Europa", afirma. Rajoy es limita a ressaltar que "l'AVE vol abolir distàncies i unir territoris"

per NacióGirona, 8 de gener de 2013 a les 13:55 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 8 de gener de 2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, l'hereu de la corona espanyola Felip de Borbó, el president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, i la ministra de Foment, Ana Pastor, durant el viatge inaugural del TGV Barcelona-Figueres. Foto: Toni Albir.

El president de la Generalitat de Catalunya, Artur Mas, un gran amant de les metàfores marineres, ha participat avui en la inauguració de l'alta velocitat entre Barcelona i Figueres, acompanyant el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, i l'hereu de la monarquia borbònica, el príncep Felip. Però, tot i tractar-se d'un tema ferroviari, no ha desaprofitat l'oportunitat per llançar una dura andanada, si com a tal s'entén la descàrrega de tota l'artilleria d'una banda d'un vaixell.


"Catalunya mira a Europa, l'autèntica unitat de mercat no l'hem de buscar en els mercats tradicionals, sinó a Europa", ha afirmat. I, per si no hagués quedat prou clar, ha reblat: "L'autèntica dimensió de mercat, l'hem de buscar a nivell europeu." Insistint que el seu missatge no era reivindicatiu, sinó pedagògic, ha ressaltat la "vocació europea de Catalunya" i la minsa dotació en infraestructures públiques que té Catalunya en relació al seu PIB: "Som, de tots els territoris de l'Estat, els que tenim menys dotació d'infraestructura pública, tot i ser els que més contribuïm al PIB."

Mas, en castellà, també ha recordat que el primer tren espanyol es va construir a Cuba, ressaltant que "llavors, Cuba pertanyia a Espanya", i donant a entendre que d'altres territoris abans considerats espanyols s'han independitzat al llarg de la història. Tot seguit, Mas ha ressaltat que el segon tren espanyol, i el primer peninsular, fou el Barcelona-Mataró, el 1848, que el 1878 es va fer arribar fins a Portbou. "Ja llavors es pensava en Europa", ha puntualitzat.


Rajoy, descol·locat

El president de l'executiu espanyol, per contra, s'ha limitat a respondre a tot aquest discurs de forta càrrega política amb un mer llistat de les inversions realitzades a Catalunya, i referint-se al TGV Barcelona-Figueres com la part d'un gran corredor Màlaga-Figueres, de més de 1.000 quilòmetres, que uneix Sevilla, Madrid, Saragossa i Barcelona. "L'AVE busca abolir distàncies i unir territoris", ha exposat.


Rajoy ha reivindicat el TGV com "l'exemple dels èxits que podem aconseguir junts", i l'ha presentat com "el company de viatge de la modernitat del nostre país".

Tan sols al final del discurs, i tímidament, s'ha atrevit a traçar un paral·lelisme entre el fet que l'orografia de les comarques gironines no ha impedit fer arribar AVE a Girona i Figueres, insinuant que cap projecte polític no impedirà que Catalunya continuï formant part d'Espanya: "És l'exemple de que cap crisi no ens separarà", ha sentenciat.

 

Participació