Vuit empresaris de Caldes i Santa Coloma demanden Endesa

Asseguren que no han rebut la indemnització per les nevades del 2010, valorada en més de 40.000 euros

Redacció
16 d'octubre del 2012
Vuit empresaris de Santa Coloma de Farners i Caldes de Malavella (Selva) han demandat Endesa perquè encara no han cobrat les indemnitzacions per la nevada de març del 2010. Els empresaris, del sector de la restauració i l'alimentació, reclamen a l'elèctrica 41.481,48 euros per les pèrdues sofertes durant la nevada del 8 de març, ja que van tardar de dos a sis dies a recuperar la normalitat als seus negocis. Segons el despatx d'advocats que representa els empresaris, Frade Gobeo, s'han mantingut negociacions "infructuoses" amb la companyia durant dos anys però com que els empresaris no han cobrat han decidit interposar una demanda judicial.
 
Després de la gran nevada, Endesa va decidir indemnitzar els clients que van quedar sense llum amb imports d'entre 60-80 euros per a dia a partir de les primeres 24 hores. Ara bé, aquells clients que no estaven d'acord amb aquests imports -especialment empreses i negocis de restauració- van recórrer a un peritatge extern per quantificar els danys. Segons ha explicat l'advocat de les vuit empreses demandants, Carles Deutú, Endesa pretén indemnitzar aquests clients que han optat pel peritatge a partir de les 48 hores, és a dir, excloent els dos primers dies que no van tenir subministrament. 
 
Segons l'advocat, la companyia ho fa per evitar haver de pagar les pèrdues de producte fresc o congelat. "Nosaltres tenim de client un pastisser que va perdre totes les mones que tenia preparades per Setmana Santa i no se'n volen fer càrrec", ha posat com a exemple Deutú. Per això, a la demanda fan constar que si a la resta de clients els paga indemnitzacions a partir de les primeres 24 hores, també ho ha d'aplicar en aquests casos.
 
Deutú ha explicat que s'han mantingut les negociacions amb la companyia i que els han demostrat el "dany real" que la pèrdua del subministrament va causar als empresaris. No obstant això, com que no hi ha hagut acord i Endesa no accepta les quantitats que reclamen, s'han vist "forçats" a interposar la demanda. "Estem disposats a arribar fins al final", ha anunciat l'advocat, que ha fet constar a la demanda que la companyia té "l'obligació legal" de garantir el servei a través d'alguna alternativa - com ara bé generadors- passades les primeres 24 hores, període durant el qual es considera que la caiguda del servei és per causa major. 
 
La companyia es defensa
 
Fonts d'Endesa, han remarcat que el 100% de les reclamacions que van tramitar abonats que van quedar sense servei han estat ateses i gestionades i que queda un "petit nombre" sense tancar. En aquests casos, però, la companyia insisteix que no s'ha fet el pagament de les indemnitzacions o bé perquè el client no ha aportat tota la documentació o perquè la que ha fet arribar és errònia o incompleta. 
 
"Que hi hagi reclamacions que encara no estan tancades no és per desídia de la companyia sinó per falta de documentació", han remarcat aquestes fonts. La companyia manté que per als clients que van recórrer a peritatge extern s'establia que les indemnitzacions es calcularien a partir de les 48 hores de la caiguda del servei.