Lluís Sala té «la seguretat» que l'aeroport tornarà a créixer

El director de l'aeroport de Girona augura bons resultats en les negociacions entre el Govern i Ryanair

ACN / Redacció
04 de novembre del 2011
El director de l'Aeroport de Girona, Lluís Sala, al seu despatx, aquest divendres
El director de l'Aeroport de Girona, Lluís Sala, al seu despatx, aquest divendres | Tania Tapia / ACN
El director de l'Aeroport de Girona, Lluís Sala, al seu despatx, aquest divendres Foto: Tania Tapia / ACN

El director de l'Aeroport de Girona, Lluís Sala, ha reconegut que aquesta és la temporada d'hivern més dura que afronten des de l'arribada de Ryanair però diu tenir "la seguretat" que l'aeroport tornarà a créixer. Sala ho basa en dos arguments. Per una banda, assegura que Ryanair té la intenció de quedar-se a Girona perquè l'aeroport reuneix les condicions que vol per operar -escales i accessos ràpids- i que les negociacions amb el Govern acabaran bé. Per altra banda, remarca que l'estiu passat es van incorporar cinc companyies noves i que, actualment, ja es mantenen converses amb deu més. Per tant, Sala afirma que hi ha un "canvi de tendència imparable" cap a la diversificació.

Des del passat cap de setmana, Ryanair ofereix 23 destinacions des de Girona, la meitat de les que oferia fa just un any, i ha reduït de sis a tres els avions que fan nit a l'Aeroport de Girona. Des que la companyia i les entitats que formen l'AGi -Govern, Diputació i Cambra- van trencar llaços, Ryanair ha anat fent realitat les amenaces de reduir la presència a Girona.

Aquest fet ha fet caure significativament el nombre de passatgers. Per això, el director de l'Aeroport, Lluís Sala, reconeix que l'hivern serà "complicat" però ha manifestat que a partir de l'estiu la situació "remuntarà". El director de l'aeroport no participa de les negociacions entre la companyia i les institucions però ha posat de manifest que hi ha "voluntat d'entesa" i s'ha mostrat convençut que hi haurà un final feliç.

De fet, Sala argumenta que Ryanair "està a gust" a Girona perquè és un aeroport que reuneix "totes les condicions" que posa la companyia per operar. "Quan Ryanair es vol establir en un altre aeroport de l'Estat demana el que té a Girona", ha detallat Sala. Aquestes condicions són, bàsicament, poder operar amb rapidesa (escales de 25 minuts com les que té a Girona), que els passatgers accedeixin i baixin ràpid dels avions, tenir l'aeroport obert les 24 hores i, a més, en el cas de Girona, comptar amb un dispositiu com l'ILS que permet aterratges en cas de boira.

Segons Sala, aquestes condicions fan que l'aeroport sigui atractiu tant per a les companyies com per als passatgers. En aquest sentit, ha recordat que Aena ha establert contactes amb deu companyies de mercats del nord i l'est d'Europa (i també al Kazakhstan) que podrien començar a volar des de Girona la primavera vinent.

El Govern no pagarà Ryanair el que queda d'any

D'altra banda, fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat han confirmat que la Generalitat no pagarà les ajudes a Ryanair ni els mesos de novembre ni desembre perquè està incomplint el conveni vigent fins a finals del 2011 amb la retallada de vols i avions amb base a Girona que ha aplicat.

Les mateixes fonts han apuntat que les negociacions amb la companyia -que el secretari de Transports i Mobilitat, Ricard Font, va donar per "congelades a l'estiu- s'han "intensificat" en els darrers dos mesos.

Canvi de tendència "imparable"

L'estiu passat, es van incorporar cinc noves companyies que durant l'estiu van oferir connexions amb Belgrad, Moscú, Kiev, Katowice, Varsòvia i Poznan, entre d'altres. El director de l'aeroport ha assegurat que l'augment de les companyies que operen a l'estiu a Girona és una tendència "imparable" que, segons augura, anirà a més aquest estiu. Per això, ha remarcat que la diversificació de companyies és "el camí a seguir".

"Ens hem de consolidar com el segon aeroport de Catalunya i ser complementari al del Prat, del qual ens hem de diferenciar", ha manifestat el director que ha argumentat que Girona té un producte diferent al de Barcelona. En aquest sentit, ha assenyalat la capacitat de fer escales curtes, les taxes més econòmiques (un 30% més barates que el Prat) i la facilitat d'accés com a beneficis que valoren les companyies a l'hora d'escollir un aeroport per operar. També ha manifestat que l'abaixador del TAV que la Generalitat projecta a l'aeroport ajudaria "a sumar".

D'altra banda, Sala ha dit que no es pot criticar Aena pel fet que Ryanair hagi decidit operar des del Prat perquè la normativa internacional exigeix un lliure accés de qualsevol companyia a l'aeroport que vulgui. "És lliure mercat i no es pot limitar", ha afirmat.

Sala també ha afirmat que Spanair continua tenint els 'slots' (reserva d'una franja horària per poder operar) per fer el vol Girona-Madrid però que no n'ha fet ús aquesta temporada d'hivern. Pel que fa al mercat domèstic -Girona actualment només té una connexió amb Palma de Mallorca- ha afirmat que és una època complicada per trobar companyies que ofereixin vols a punts de l'Estat per la gran competència que hi ha. També ha apuntat que el preu del combustible ha augment un 40% en un any i això ha dificultat l'expansió de moltes companyies espanyoles.

Inversions fins el 2015, possible revisió

El director de les instal·lacions ha recordat que en els darrers deu anys Aena ha invertit 142 MEUR a Girona i que el compromís amb l'aeroport "és ferm". Per exemple, ha dit que Aena manté obert l'aeroport 24 hores i que no ha prescindit de personal, fet que Sala interpreta com un gest de "compromís d'Aena amb Girona".

D'altra banda, ha detallat que la previsió fins a 2015 és que s'inverteixin 30 MEUR en la una nova torre de control més moderna que l'actual i també en l'ampliació de la pista i algunes modificacions per adaptar-se a la normativa europea de navegació. Sala ha dit que el context econòmic i també l'evolució de passatgers que tingui l'aeroport poden fer "revisar" el calendari d'obres però, segons afirma, en cap cas deixar de fer-les.