L'empresariat gironí vol que el corredor mediterrani acceleri l'ample europeu fins a Portbou

Domènec Espadalé assegura que seria «un error» que l'Estat prioritzés les obres del corredor atlàntic

ACN / Redacció
19 d'octubre del 2011
El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, vol que l'empenta que ha donat Brussel·les al corredor mediterrani serveixi perquè l'Estat acceleri l'estesa de l'ample europeu a la via de tren convencional fins a Portbou.
El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, vol que l'empenta que ha donat Brussel·les al corredor mediterrani serveixi perquè l'Estat acceleri l'estesa de l'ample europeu a la via de tren convencional fins a Portbou. | Tania Tapia / ACN
El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, vol que l'empenta que ha donat Brussel·les al corredor mediterrani serveixi perquè l'Estat acceleri l'estesa de l'ample europeu a la via de tren convencional fins a Portbou. Foto: Tania Tapia / ACN

L'empresariat gironí vol que l'empenta que ha donat Brussel·les al corredor mediterrani serveixi perquè l'Estat acceleri l'estesa de l'ample europeu a la via convencional fins a Portbou (Alt Empordà). El president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, assegura que això permetrà connectar el territori amb Europa, perquè llavors les mercaderies pesades -que no podran circular per la via del TAV- també podran creuar la frontera. Espadalé s'ha mostrat satisfet de la decisió de la Comissió Europea i ha assegurat que seria "un error" que l'Estat prioritzés el corredor de l'atlàntic per damunt del mediterrani. El que cal, segons el president, és començar l'obra connectant Tarragona amb Castelló.

"Era de sentit comú, perquè tota la zona de Llevant concentra la meitat de la riquesa de l'Estat i el 60% de les seves exportacions". D'aquesta manera, el president de la Cambra de Comerç de Girona ha mostrat la seva satisfacció per la decisió de la Comissió Europea (CE) de declarar com a prioritari el corredor mediterrani.

"S'ha demostrat que, si anem tots junts, tant empresaris com polítics del territori, ho podem aconseguir", ha dit el president de la Cambra. Domènec Espadalé, però, tampoc ha amagat que cal matisar aquesta satisfacció.

I és que la CE, apart del mediterrani, també ha inclòs altres corredors com a prioritaris. Brussel·les ha optat per no mullar-se i, tot i rebutjar la travessia central dels Pirineus, ha avalat gairebé totes les propostes remeses per l'estat espanyol i també ha inclòs el corredor atlàntic dins el document.

Per a Espadalé, però, seria "un error" que el proper executiu estatal fes passar aquest corredor per davant del mediterrani. I a l'hora de prioritzar inversions, el president de la Cambra té clar per on cal començar: "Dins el corredor mediterrani, allò que s'ha de fer primer és la connexió de Catalunya amb València, perquè més avall de Tarragona la via es trenca", ha declarat.

A més, el president de la Cambra també és conscient que la decisió de la CE és només un primer pas, però que correspon a l'Estat fer la majoria dels deures i -sobretot- buscar recursos. "Hem de tenir en compte que Brussel·les només subvenciona un 10% de l'obra, cosa que suposa uns 5.000 MEUR, però el 90% restant ha de sortir de la inversió estatal", ha dit el president.

Espadalé també ha aplaudit que, finalment, l'eix ferroviari de mercaderies del mediterrani s'allargui fins a Algesires. "Això també ens interessa, perquè és una porta d'entrada al nord d'Àfrica; s'ha de tenir en compte que, ara, ja tenim 500 empreses catalanes establertes al Marroc i això ens obrirà intercanvis comercials de futur", ha dit el president de la Cambra.

Ample europeu fins a Portbou

Pel que fa a les comarques gironines, Espadalé ha admès que, en aquest territori, bona part dels treballs del futur corredor mediterrani ja s'han realitzat. De fet, aquest 2012 la via del TAV (per a passatgers i mercaderies) creuarà la demarcació, i part de la convencional (des de Girona fins a Vilamalla) ja està adaptada a l'ample europeu.

Tot i això, el president avança que cal aprofitar l'empenta de Brussel·les per accelerar l'estesa del tercer rail fins a Portbou i, des d'aquí, enllaçar amb França. A més d'absorbir part del trànsit de mercaderies que circularà per la via del TAV, Espadalé també assegura que la connexió de la via convencional amb ample UIC resoldrà un dèficit: el transport de mercaderies pesants.

"Actualment, càrregues d'aquesta tipologia, com acer o ferro, no poden transitar per les vies del TAV; si s'estén el tercer rail fins a Portbou, però, això se solucionarà", ha dit. El president també ha afegit que el corredor mediterrani ha de ser un revulsiu per al futur centre intermodal del Far-Vilamalla.

"L'activitat que s'hi faci repercutirà de ple a totes les comarques gironines, perquè la facilitat a l'hora de transportar qualsevol tipus de mercaderies permetrà la implantació d'empreses que vulguin connectar-se amb Europa", ha dit Espadalé. Per últim, el president de la Cambra de Comerç ha dit que el potencial del nou centre intermodal de Vilamalla es pot estendre al port de Palamós (Baix Empordà) i aconseguir que sigui un punt d'entrada i sortida de mercaderies a la demarcació.