El PSC de Figueres vol augmentar un 40% els visitants a la ciutat

El partit inclou al programa la creació de l'Insitut de Cultura, Promoció i Comerç per treballar en aquests tres àmbits de forma coordinada

ACN / Redacció
17 de maig del 2011
 Josep Maria Vergés, membre de la candidatura del PSC i president de l'Associació de Marxants de les comarques gironines, i Ciro Llueca, número 4 de la llista del PSC de Figueres, davant l'entrada del Museu Dalí.
Josep Maria Vergés, membre de la candidatura del PSC i president de l'Associació de Marxants de les comarques gironines, i Ciro Llueca, número 4 de la llista del PSC de Figueres, davant l'entrada del Museu Dalí. | Lourdes Casademont / ACN
Josep Maria Vergés, membre de la candidatura del PSC i president de l'Associació de Marxants de les comarques gironines, i Ciro Llueca, número 4 de la llista del PSC de Figueres, davant l'entrada del Museu Dalí. Foto: Lourdes Casademont / ACN

El PSC de Figueres s'ha proposat augmentar un 40% el nombre de turistes que visitin la ciutat en els pròxims 4 anys amb l'aposta per un model de ciutat de turisme cultural urbà. Segons ha explicat el número 4, Ciro Llueca, la ciutat té "tots els ingredients" per "reivindicar-se" com a un "referent europeu". Per aconseguir-ho, veuen indispensable treballar de forma conjunta amb tres àrees estratègiques representades en un nou ens, l'Institut de Cultura, Promoció i Comerç. Per altra banda, proposen ampliar l'obertura de comerços al migdia i evitar així que els turistes vagin a fer les compres a altres indrets, així com potenciar el transport públic de pobles veïns perquè vinguin a comprar a la ciutat.

"El turisme cultural urbà resisteix amb fortalesa a la crisi", segons paraules del número 4 de la llista del PSC a Figueres, Ciro Llueca, que defensa que la ciutat de Figueres té "tots els ingredients" per convertir-se en un "referent europeu". El que va ser regidor de Cultura quan el PSC estava al tripartit liderat per l'alcalde Santi Vila (CiU), ha assenyalat que aquest 2010 ja hi ha hagut un canvi de tendència amb un augment del 14 % dels visitants europeus que han vingut a la Costa Brava - el 2008 i 2009 i va haver una "devallada consecutiva" del turisme d'un 6%-, fet que demostra que el turisme europeu "ja ha superat la crisi".

Segons Llueca, "tenim una situació geoestratègica immillorable; un patrimoni cultural ric; fires i mercats amb una llarga tradició i un comerç fort i actiu" i sobretot, una "bandera Dalí" que aquest pròxim mandat es veurà complementat amb l'obertura de la casa natal de l'artista. La clau, segons el PSC, està en vincular tres àmbits que consideren "essencials" per l'economia dels figuerencs amb la creació de l'Institut de Cultura, Promoció i Comerç, des d'on proposen treballar de forma coordinada.

L'objectiu que s'han marcat és el d'augmentar un 40% els nombre de visitants en els pròxims 4 anys, a partir d'actuacions que passen per la "dinamitzacó" del comerç i la seva vinculació a la cultura. En aquest sentit, veuen necessari "canviar la cara" al mercat, fent-lo "més professional" i que recuperi el "paper dinamitzador" que havia tingut.

Una altra de les prioritats serà incremantar el nombre de comerços que obrin al migdia. "No pot ser que els visitants que surten del museu (Museu Dalí) a la una es trobin amb la meitat de les persianes avall; llavors es queixen que van a les franquícies", afirma Josep Maria Vergés, membre de la candidatura del PSC i president de l'Associació de Marxants de les comarques gironines. Així mateix, també veuen necessari "potenciar" el transport públic dels pobles veïns perquè vinguin a comprar "a la capital de l'Empordà". Vergés reconeix que aques tema dels horaris comercials serà un "debat llarg i feixuc" però que cal afrontar per tal que "el comerç visqui de cara al museu i la gent que ens visita".

La ciutat també ha de projectar millor el seu programa cultural, segons el PSC. LLueca ha posat d'exemple la celebració del Dia Internacional dels Museus a Figueres, tot dient que "molts no sabien que a la ciutat aquell dia es van fer actes molt potents que tenien una capacitat d'atracció evident" perquè no es va informar "enlloc".