El Govern estudia la connexió de l'Aeroport de Girona amb el TAV

Recoder assegura que la viabilitat està «abolutament garantida», l'empresariat gironí aplaudeix l'anunci i Joaquim Nadal ironitza sobre la necessitat de la connexió si abans «s'ha enfonsat el trànsit aeri»

ACN / Redacció
27 d'abril del 2011
Interior del túnel del TAV al Pertús
Interior del túnel del TAV al Pertús | Rafa Garrido / ACN

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha anunciat que el Govern estudia la connexió de l'Aeroport de Girona amb la Línia d'Alta Velocitat com una "bona opció" per "millorar les oportunitats" de les instal·lacions de Vilobí d'Onyar, tot i que ha garantit que la "viabilitat" d'aquesta infraestructura està "absolutament garantida". Recoder ha explicat que ha encarregat un estudi sobre aquesta connexió a la direcció general de Transports i Mobilitat del seu Departament. El conseller ha fet aquest anunci durant la Comissió parlamentària de Territori i Sostenibilitat, on se li ha preguntat sobre la situació de l'Aeroport de Girona després de la retirada parcial de Ryanair.

Recoder ha afegit que, en matèria aeroportuària, la política de la Generalitat és la reclamació del traspàs dels aeroports de Girona, Reus i Igualada, tal i com contempla l'Estatut. Sobre Alguarie, el conseller ha assenyalat que la Generalitat ja ha reclamat a l'Estat l'obertura d'aquest aeroport als vols exteriors a l'espai Schengen i ha recordat que aquesta decisió està "en mans" del govern de Madrid. Així mateix, ha explicat que la Generalitat està contactant diverses aerolínies perquè obrin noves rutes amb aquestes intal·lacions lleidetanes.

L'empresariat gironí aplaudeix l'anunci de Recoder i li recorda que el baixador del TAV és "una reivindicació històrica"

L'exconseller Joaquim Nadal ironitza sobre la necessitat de la connexió si abans s'ha "enfonsat el transit aeri"

Primeres reaccions a l'anunci fet pel conseller Lluís Recoder d'encarregar un projecte per estudiar la connexió del TAV amb l'aeroport de Girona. L'empresariat gironí aplaudeix les paraules del conseller i li recorda que el baixador ha estat "una reivindicació històrica". El president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, interpreta l'encàrrec del projecte com un gest del Govern per no deixar perdre l'empenta de l'aeroport i afavorir la diversificació de companyies. Un entusiasme que contrasta amb la ironia amb què l'exconseller del ram, Joaquim Nadal, valora l'anunci. En una entrada al Twitter, Nadal es pregunta de què servirà un baixador a l'aeroport si abans s'haurà "enfonsat el trànsit aeri".

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha ressuscitat aquest dimecres un antic projecte impulsat pel Govern de Jordi Pujol que apostava per situar l'estació del TAV a l'aeroport de Girona i no a la capital. Finalment, l'Estat va decidir fer l'estació intermodal soterrada a Girona i el projecte del baixador de l'aeroport va quedar en segon pla. Ara, però, Recoder ha anunciat que el Govern ha encarregat un projecte per estudiar-ne la viabilitat.

A priori, el conseller ha defensat que seria una infraestructura que no representa una dificultat especial -l'aeroport està aproximadament a un quilòmetre del traçat del TAV- i també n'ha dit que el cost no seria "excepcional". Uns arguments que des de la Cambra de Comerç de Girona defensen al 100% ja que s'havien erigit des de l'arribada de l'alta velocitat a la demarcació com a defensors de l'estació a l'aeroport. Una postura que, segons recorda el president, van haver d'abandonar quan l'Estat va decidir fer l'estació a Girona.

El president de la Cambra de Comerç de Girona ha dit que "ara és el moment" de fer l'anunci del baixador de l'aeroport perquè les vies ja estan construïdes i es pot planificar bé la nova infraestructura. "No podia ser més oportú fer-ho ara", ha manifestat després de conèixer la notícia. "Nosaltres sempre hem dit que és importantíssim que l'aeroport tingui estació", ha recordat.

A més, Espadalé ha assenyalat que aquest baixador serviria per millorar les connexions de l'aeroport gironí tant amb Barcelona (el desplaçament per TAV seria d'uns 30 minuts) com també amb la Catalunya del Nord. Actualment, després de la marxa de Ryanair de l'aeroport de Marsella, són nombrosos els passatgers francesos que escullen Girona per volar. Per això, el president de la cambra assegura que aquesta mesura impulsada pel Govern està pensada per donar una nova empenta a l'aeroport.

Si la nova estació s'acaba fent, la cambra reconeix que serà un al·licient més per a les companyies que es plantegin volar des de Vilobí d'Onyar perquè tindran millors connexions, no només per carretera sinó per ferrocarril. A més, el president també ha indicat que així es podran atraure noves companyies i diversificar les que fins ara operen des de Girona.

Un estudi encarregat a la Universitat de Girona determinava que un 6% dels passatgers usaven l'aeroport com a 'hub', és a dir, per a fer-hi escala. Per això, Espadalé ha defensat que aquesta estació és un argument més per a les companyies que, en un futur, es plantegin connectar els aeroports de Girona i Barcelona i, fins i tot, que les instal·lacions de Vilobí d'Onyar rebin vols intercontinentals.

De què li servirà?

L'entusiasme amb què el president de la Cambra rebia l'anunci de Recoder contrasta, però, amb el recel amb què l'ha valorat l'exconseller del PTOP Joaquim Nadal. De fet, el baixador de l'alta velocitat a l'aeroport de Girona havia estat un antic projecte del govern de CiU encapçalat per Jordi Pujol, i un dels afers que més discrepàncies va comportar amb els socialistes.

En una piulada a la xarxa social Twitter, Nadal diu que el titular de Territori i Sostenibilitat, encarregant l'estudi sobre el baixador del TAV, "no ressuscita res". L'exconseller del PTOP diu que l'opció de fer aquest baixador a l'aeroport ja es recull en planificacions anteriors. Foment sempre ha dit, però, que l'Estat no farà aquesta infraestructura si no se'n demostra la necessitat.

Per acabar, l'exconseller ironitza sobre la funcionalitat que tindrà el baixador per a les instal·lacions de Vilobí d'Onyar davant la reducció de vols anunciada per Ryanair. "De què li servirà si abans ha enfonsat el trànsit aeri a l'aeroport?", conclou la piulada de Nadal.