Canvis al pas del TGV per la Devesa

La comissió de Patrimoni creu que la proposta d'Adif era molt "agressiva" amb l'entorn, ja que preveia talar una trentena d'arbres i construir-hi sortides d'emergència i altres volums.

per ACN / Redacció, 12 de desembre de 2009 a les 16:33 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 12 de desembre de 2009 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Modificat el projecte de construcció i pas del TGV per la Devesa de Girona per minimitzar l'impacte al jardí històric. La comissió de Patrimoni creu que la proposta d'Adif era 'molt més agressiva' amb l'entorn perquè preveia talar una trentena d'arbres i construir volums per a la sortida d'emergència i de ventilació i per a l'estació de bombament. Per aquest motiu, Patrimoni amb Adif i l'Ajuntament de Girona ha modificat el projecte per assegurar que es preserva el jardí històric. 'Aconseguim que tingui l'impacte mínim en el nostre patrimoni', ha afirmat el director de Cultura a Girona, Miquel Sitjar, que afirma que han aconseguit conjuminar l'interès general amb la conservació del patrimoni.

El recorregut del TGV per sota la Devesa passa a suficients metres de profunditat per no afectar els arbres del jardí històric però el pas del tren obliga a construir al seu voltant algunes estructures. Minimitzar l'impacte durant la construcció del TGV i, alhora, que la infraestructura quedi integrada en l'entorn han estat els eixos que han guiat la modificació d'aquest projecte inicial. 'El projecte no era assumible per la comissió', ha explicat Sitjar que afegeix que la proposta inicial d'Adif no tenia en compte els elements patrimonials de l'entorn.

'És una empresa ferroviària i el seu objectiu és trobar la línia més curta i fer la feina el més senzilla possible', ha justificat Sitjar que explica que la responsabilitat d'Adif no passa per tenir en compte aquests elements perquè aquesta és la funció de la comissió de Patrimoni. Per això, amb l'estudi a la mà, han fet canvis per minimitzar l'impacte de les obres.

Miquel Sitjar ha explicat que aquesta nova proposta 'conjumina l'interès general de tenir un tren que connecti Girona i Catalunya amb Europa i amb el món i la voluntat que tingui un impacte mínim en el nostre patrimoni'. El pas del TGV per la Devesa obliga a construir una sortida d'emergència i de ventilació i una estació de bombament d'aire. Per a aquestes estructures l'Adif preveia construir una garita a l'exterior. 'Tenia massa impacte visual', ha explicat Sitjar que detalla que l'opció que han triat finalment és culminar les estructures amb tapes reixades arran de terra.

A més, durant la construcció del TGV també preveien talar una trentena d'arbres de la Devesa. Sitjar ha explicat que han buscat la manera de reduir el nombre d'arbres que hauran de desaparèixer i, al final, en seran menys d'una desena. En aquest sentit, també tenen el compromís de l'empresa de replantar la majoria d'arbres que hagin de talar.

Sitjar ha explicat que ha estat un procés d'anàlisi i negociació entre totes les parts implicades que ha acabat amb un projecte 'perfectament assumible' sobre la taula. Segons el director dels serveis territorials de Cultura, la comissió ha entès que per qüestions geològiques el TGV només pot passar per sota la Devesa i, al mateix temps, Adif ha entès que ha de fer les obres tenint 'especial cura' amb l'entorn perquè es tracta d'un jardí històric protegit.

Malgrat aquesta 'entesa' que detalla Sitjar, Patrimoni ha fet alguns suggeriments per a la construcció del TGV. Així, la comissió ha proposat a Adif una ruta alternativa per al pas de camions per evitar que passin pel bell mig de la Devesa i minimitzar així la pressió durant les obres. 'És una proposta, han de veure si és factible o no', ha conclòs Sitjar.

Renyen l'Ajuntament de Sant Miquel de Fluvià

La comissió de Patrimoni ha amonestat l'Ajuntament de Sant Miquel de Fluvià (Alt Empordà) per haver instal·lat una antena al campanar de l'església. Miquel Sitjar ha detallat que no han demanat permís per fer-ho i que se n'han assabentat a través d'una denúncia. 'L'Ajuntament s'ha excedit en les seves funcions', ha afirmat Sitjar que explica que s'han saltat el tràmit legal.

Miquel Sitjar ha recordat que el campanar, segons la llei, no és el lloc per a situar-hi una antena, en aquest cas per a cobertura Wi-Fi. Per això, reclamen al consistori que la retirin del lloc on l'han instal·lat i busquin un nou emplaçament per a l'antena. Sitjar ha explicat que si queda demostrat que no hi ha cap altra ubicació possible llavors hauran de fer la proposta a Patrimoni per a instal·lar-la al campanar. 'Això és l'excepció, no la norma', ha assegurat el titular de Cultura a Girona.

Fortins al Castell de la Trinitat

L'ordre del dia de la comissió de Patrimoni del mes de desembre també incloïa el projecte de consolidació i ordenació del Castell de la Trinitat de Roses (Alt Empordà). És una proposta per a fer 'un rentat de cara' al castell i fer-lo visitable per obrir-lo al públic. Finalment ha quedat pendent per a una pròxima comissió perquè han trobat uns fortins i han demanat que s'estudiïn per saber de quan daten i readaptin el projecte.

 

Arxivat a:
Societat, Devesa, tav, TGV
Participació