Ute Lemper i Mario Gas, al Temporada Alta

La versàtil i sofisticada cantant Ute Lemper i el director i actor Mario Gas estrenen al Festival Temporada Alta un peculiar viatge a través de la poesia musicada de Charles Bukowski.

ACN / Redacció
24 de novembre del 2009
La cantant Ute Lemper i el director i actor Mario Gas porten a Temporada un peculiar diàleg al voltant de la poesia musicada de Charles BUkowski
La cantant Ute Lemper i el director i actor Mario Gas porten a Temporada un peculiar diàleg al voltant de la poesia musicada de Charles BUkowski | Xavier Pi / ACN

Junts per primera vegada dalt d'un escenari, l'alemana i l'argentí oferiran un espectacle a dues veus que tindrà com a eix central els versos descarnats i crus del realisme brut de Bukowski. A l'hora de musicar-los, Lemper no ha tocat ni una sola coma dels versos, conscient –com ella mateixa explica- que vol reflexar 'la nuesa de les paraules, el mirall de l'ànima de Bukowski' que s'amaga darrere la seva obra. L'espectacle, que estarà subtitulat en castellà, es podrà veure aquest dimecres al Teatre Municipal de Girona.

Des de la seva sofisticació, la cantant i diva Ute Lemper no amaga l'atractiu que li desperta l'obra de Charles Bukowski. La seva va ser una poesia descarnada, on l'autor hi va imprimir la duresa del seu caràcter per descriure temes com la vida ordinària dels americans humils, o l'alcohol, les drogues i el sexe reduïts al seu comú denominador.

'Bukowski va ser, durant molt de temps, un ningú; era un poeta, però també un vagabund, era una persona amb una vida normal que va aconseguir trascendir la realitat', el defineix Lemper. 'Quan es llegeix la seva obra, però, un s'adona que més enllà de la brutalitat i l'aspresa de les paraules, hi ha molt més', admet la cantant alemana.

'A l'hora d'enfrontar-te amb la poesia de Bukowski has d'anar traient-li les capes per poder arribar a l'essència, i aleshores t'adones que la seva obra és bonica i trista alhora', ressalta la diva, elogiada internacionalment per interpretacions com les Berlín Cabaret Songs, l'obra de Kurt Weill o la 'chanson' francesa.

L'espectacle que ara Lemper i Mario Gas porten a Girona parteix de l'essència de Charles Bukowski i –per primer cop- planteja 'una vetllada conceptual musicada' dalt de l'escenari per imprimir al públic la realitat crua que s'escapa dels versos de Bukowski. Partint d'una selecció d'una trentena de poemes, la cantant i el director ofereixen un recital a dues veus al voltant de la personalitat de Bukowski.

A l'hora de posar música als versos, Ute Lemper admet que ha volgut respectar els poemes originals. 'No tinc dret a alterar-los', precisa la diva alemana. A l'hora de muntar aquest peculiar viatge, el tàndem Lemper-Gas l'ha dividit en dues parts, clarament diferenciades.

La primera es planteja com un recital a través de temes firmats per autors i formacions com Bertold Brecht, Kurt Weill, Jacques Brel i Blue Angel, que porten implícita 'l'essència de Bukowski'. La segona, que dóna títol a l'espectacle, entra de ple en l'obra d'aquest poeta 'urbà i fantàstic, enfrontat al poder des de la marginalitat', com el defineix l'argentí Mario Gas.

Nuesa interpretativa

Mario Gas defineix 'The Bukowski Project' –nom amb què s'ha batejat l'espectacle- com un diàleg escènic 'nu i basat amb la interpretació vocal'. El director argentí no amaga la fascinació que sent a l'hora de treballar colze a colze amb Lemper per primera vegada i, per això, en destaca 'la seva personalitat inqüestionable i la manera que té de crear estil'.

'Participar en aquesta aventura en directe és apassionant, i permet donar a conèixer la part més profunda de l'obra de Bukowski, accedir a l'interior dels seus poemes', indica l'argentí. I afegeix: 'Els seus versos són plenament contemporanis avui dia, perquè parlen sobre gent que només vol viure i ser feliç'.

L'espectacle 'The Bukowski Project' s'estrena per primer cop en el marc de Temporada Alta, però Mario Gas ja ha avançat que té intenció de portar-lo a Madrid (si pot ser, al Teatro Español que dirigeix) i a altres indrets de l'Estat. La cantant alemana també precisa que la seva voluntat és que aquest peculiar viatge també es pugui veure a llocs com Nova York, Itàlia o Alemanya, amb actors autòctons de cada lloc que l'acompanyin dalt de l'escenari.