El TGV s'emporta més del 60% de les inversions de l'Estat a les comarques gironines

Les obres de la línia d'alta velocitat s'emportaran el 60% (uns 400 milions d'euros) de les inversions de l'Estat a les comarques gironines per al 2010. També s'invertiran 21 milions d'euros per impulsar el desdoblament de la N-II.

per ACN / Redacció , 30 de setembre de 2009 a les 10:01 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 30 de setembre de 2009 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

En total, el govern espanyol invertirà prop de 400 milions d'euros (MEUR) pels treballs a la línia del TGV, la qual cosa representa més d'un 60% de la inversió global.

Segons recullen els pressupostos de l'Estat per a l'any vinent, les comarques gironines rebran una partida global de 642,58 MEUR. Això representa, segons dades facilitades pel PSC, un increment del 12% respecte aquest any 2009. Apart de l'alta velocitat, les partides més elevades es concentren en la inversió viària (93 MEUR), entre les quals destaquen les obres de la futura autovia A-2.

Els pressupostos generals de l'Estat a les comarques gironines preveuen per l'any que ve una inversió total de 642.588.230 euros. Això suposa un increment de l'11,95% respecte el document de pressupostos per aquest 2009.

Això representa que, per cada gironí, l'Estat inverteix 860,41 euros (un 10% més que l'any passat). De totes maneres, la major part d'aquest pastís se l'emportarà –com ja és habitual en els darrers anys- l'obra del TGV. I és que, segons consta als documents estatals, mitjançant l'entitat pública Adif, el govern espanyol destinarà 398 MEUR als treballs que han de permetre fer arribar l'alta velocitat a la frontera francesa. La inversió en el TGV té una continuïtat anual fins a l'any 2013.

D'altra banda, una de les altres partides destacades dins el document és la que fa referència a l'aeroport de Girona-Costa Brava. Mitjançant Aena, l'estat espanyol hi invertirà 22,098 MEUR al llarg de l'any que ve. El nou edifici d'aparcaments situat al costat de la terminal és el que s'endurà més diners (en concret, 10,9 MEUR).

Impuls al desdoblament de la N-II

Pel que fa al pressupost d'inversions dels diferents ministeris, el de Foment és el que destinarà més recursos a la demarcació. En total, s'invertiran 90,9 MEUR. Tot i això, aquesta partida ministerial es veu retallada respecte els pressupostos de l'any passat en un 13%.

La infraestructura a la qual Foment destinarà més recursos durant el 2010 serà el desdoblament de la N-II per convertir-la en l'A-2. En total, el global d'aquesta inversió ascendeix a gairebé uns 21 MEUR, concentrats en els 11,4 quilòmetres que s'estenen entre Maçanet de la Selva i Caldes de Malavella.

Tot i això, l'Alt Empordà segueix patint dèficit de finançament, perquè per gairebé 39 quilòmetres de carretera –entre Medinyà i Pont de Molins- només s'hi inverteixen 618.760 euros. Finalment, entre les partides del Ministeri de Foment també cal destacar la inversió de 2 MEUR per al futur pont sobre el riu Ter a Girona (que al 2011 es preveuen augmentar fins als 19,6 MEUR).

Medi Ambient i Cultura

Des del Ministeri de Medi Ambient s'ha previst una inversió de 7,27 MEUR a la demarcació (un 18,49% més), gairebé una tercera part dels quals es destinen a controlar la regressió de la costa al litoral gironí. D'altra banda, entre les inversions que preveu el Ministeri d'Habitatge destaquen la rehabilitació de la casa natal de Dalí a Figueres (700.000 euros el 2010, que es duplicaran el 2011) i la rehabilitació del convent de Sant Domènec de Girona (949.000 euros).

Per últim, el Ministeri de Cultura invertirà 3,2 MEUR per a la Biblioteca i l'Arxiu Històric de Girona, 500.000 euros per a la restauració de la catedral de Girona i 16.000 euros per al futur Museu Thyssen de Sant Feliu de Guíxols.

 

Participació