La Girocleta, a punt

El 25 de setembre arrencarà el servei públic de bicicletes de Girona. Ser-ne usuari costarà 30 euros l'any, i es podran utilitzar dues hores seguides.

ACN / Redacció
08 de setembre del 2009
Isabel Salamaña, tinenta d'alcalde de Mobilitat i Coordinació Territorial, amb una de les bicicletes del servei Girocleta
Isabel Salamaña, tinenta d'alcalde de Mobilitat i Coordinació Territorial, amb una de les bicicletes del servei Girocleta | ACN

El servei públic de bicicletes de Girona, batejat pels ciutadans com la Girocleta, està quasi a punt per començar a pedalar. El 25 de setembre arrencarà aquest nou servei pensat, bàsicament, per a persones que arriben a la ciutat amb transport públic o cotxe privat. Les obres a les deu estacions de bicicletes ja han començat i els usuaris, a partir del 15 de setembre, es podran donar d'alta a través del web. Donar-se d'alta costarà 30 euros l'any i els usuaris podran fer-la servir un màxim de dues hores seguides. Les bicicletes llueixen els colors identificatius de la ciutat: verd, vermell i groc. Incorporen una cistella, canvi de marxa, seient regulable i són lleugeres i de fàcil conducció.

El servei arrenca amb 160 bicicletes i 200 places d'aparcament, distribuïdes en deu estacions arreu de la ciutat. Aquestes estaran situades a la Biblioteca Antònia Adroher (Germans Sàbat), l'avinguda Ramon Folch, plaça Catalunya, a la Renfe, al Pont del Dimoni (Santa Eugènia), Emili Grahit, plaça Pere Calders i la biblioteca Ernest Lluch (a la zona Migdia).

La regidora de Mobilitat i Coordinació Territorial, Isabel Salamaña, ha avançat que 'no poden satisfer tothom posant una estació al costat de casa'. Per això, la regidora defensa que aquest servei està més pensat per gent de fora de Girona que venen a treballar o comprar. 'Els gironins han de fer servir més la bicicleta privada, perquè tenen on deixar-la', ha defensat Salamaña.

L'ajuntament, per tant, ha pensat aquest servei com un mode de transport públic més per a les persones que arriben a Girona des d'altres pobles i ciutats amb tren, autobús o cotxe privat i poden agafar la Girocleta per arribar al seu destí final. 'A banda de fer una campanya per promocionar la Girocleta també volem aprofitar per impulsar l'ús de la bicicleta privada', ha explicat la regidora.

D'altra banda, Salamaña també ha explicat que 'la ciutat és la que és' i que hi ha llocs on no es poden segregar les bicicletes dels altres vehicles perquè no hi ha espai per construir els carrils bici. Per això, ha defensat que la ciutat afavorirà la circulació de cotxes i bicicletes per la calçada a través de 'zones 30', és a dir, on la velocitat màxima és 30 quilòmetres per hora.

Salamaña ha recalcat que no es tracta d'un servei que el puguin utilitzar 'usuaris puntuals' o 'els turistes' sinó que la gent s'haurà de donar d'alta durant un any per poder obtenir la targeta amb la qual funcionarà el servei.

Aquest tràmit es farà a través del web de la Girocleta (a partir del 15 de setembre) i s'haurà de pagar la quota de servei amb targeta de crèdit. El preu d'aquesta tarifa anual és de 30 euros i dóna dret a la utilització del servei, sense cap més càrrec, durant mitja hora. Si l'usuari excedeix aquest temps, haurà de pagar 0,50 euros per cada mitja hora més. Això és perquè es vol que l'ús de la Girocleta sigui per moments puntuals i no continus. A més, si es passa de les dues hores, els ciclistes hauran d'abonar una quantitat de tres euros més per hora. L'Ajuntament de Girona també ha previst una penalització de 150 euros per no retornar la bicicleta després de 24 hores.

Les bicicletes es podran agafar a partir de les 6.30 del matí, entre setmana, i a les vuit del matí els caps de setmana i festius. A les 22.30 ja no es podran agafar més bicicletes. Salamaña ha explicat que el funcionament és molt senzill i que els usuaris només necessiten la seva targeta d'abonat per apropar-la a un lector digital situat a cada aparcament que obre el candau per deixar lliure la bicicleta. El servei està obert a totes les persones majors de 16 anys.