Més amiant a la carretera de Barcelona de Girona

L'Ajuntament de Girona no retirarà l'asfalt existent a tota la trama urbana de la carretera de Barcelona

Redacció
17 d'agost del 2009
Asfaltatges carretera de Barcelona
Asfaltatges carretera de Barcelona | ACN


L'Ajuntament de Girona no retirarà l'asfalt existent a tota la trama urbana de la carretera de Barcelona, perquè s'han detectat més partícules d'amiant entre l'Hipercor i el Mas Gri. Inicialment, en aquest darrer tram s'havia de treure tota la capa asfàltica fins a arribar al llambordí que hi ha a sota, però com que s'han trobat noves partícules, el consistori ha decidit "curar-se en salut", segons explica la tinenta d'alcalde de Mobilitat Isabel Salamaña. Per això, a partir d'aquesta passada nit, s'han començat a recobrir aquests més de dos quilòmetres amb quatre centímetres nous d'asfalt. Salamaña reconeix que això suposarà que, en alguns punts, la carretera se situï per sobre de la vorera.

Les obres de reasfaltatge de la carretera de Barcelona han començat aquesta nit i es preveu que s'allarguin fins dissabte. Inicialment, l'Ajuntament preveia rebaixar tota la capa asfàltica al llarg de tota aquesta via urbana fins a arribar al llambordí que hi ha a sota

Durant els treballs previs a l'obra, però, els tècnics van detectar amiant al tram comprès entre l'Hipercor i la ronda Ferran Puig. En total, la concentració que hi havia a l'asfalt era del 2,28%. Per evitar possibles riscos -perquè si l'amiant es trenca es converteix en tòxic-, l'Ajuntament va decidir no retirar l'asfalt existent en aquest tram i només posar-hi una nova capa de rodadura.

Pel que fa a la zona compresa entre l'Hipercor i el Mas Gri, la intenció era portar a terme les obres com s'havien previst en un principi. Ara però, segons ha indicat Salamaña, en alguns punts d'aquest tram també s'han localitzat "residus" d'amiant. "Tot i que no està clar que hi hagi presència d'aquest producte a tota la zona, la prudència ha fet que aquí també ens curem en salut", ha declarat la tinenta d'alcalde.

Per això, l'Ajuntament ha decidit no tocar ni un centímetre de la capa d'asfalt actual de la carretera de Barcelona i posar-hi una nova capa des de la ronda Ferran Puig fins al Mas Gri. "De moment, posarem quatre centímetres nous d'asfalt, fet que ens permetrà deixar la carretera en condicions decents i dissimular-ne els bonys", ha explicat la tinenta d'alcalde.

Tot i endreçar la carretera de Barcelona, el cert és que a les cruïlles hi hauran petits desnivells i, en alguns punts la nova capa de rodadura se situarà per sobre de la vorera. "Haurem d'estudiar quins problemes crea per a la mobilitat i veure també si hi ha punts on l'aigua de pluja hi queda embassada per solucionar-ho", ha indicat la tinenta d'alcalde.

Obres de nit
Les obres de reasfaltatge de la carretera de Barcelona van començar ahir pels voltants de les onze de la nit a l'alçada de l'Hipercor en direcció al Mas Gri. Les executen la UTE formada per les empreses Rubau i Amsa i es preveu que durin fins dissabte. L'horari de treball serà des de les nou de la nit fins a les sis de la matinada.

Segons explica el tècnic d'Amsa Marc Echave, "els treballs no afectaran la mobilitat" perquè només es redueix l'amplada de la calçada. "El que fem és asfaltar primer un costat de la carretera i després l'altre, de manera que els cotxes poden continuar passant", indica.

Projecte per retirar l'amiant
En paral•lel a l'inici de les obres, l'Ajuntament de Girona ja ha demanat a una empresa especialista que estudiï de quina manera es pot retirar l'amiant de l'asfalt. "Sabem que això s'ha fet en altres països com els Estats Units, el Canadà o França, però no tenim experiències a l'Estat", indica Salamaña. Un cop es tingui el projecte sobre la taula, el consistori decidirà quina és la millor opció.

"Si és molt complex fer la retirada, potser s'hauran d'aixecar les voreres", ha indicat la tinenta d'alcalde. En qualsevol cas, Isabel Salamaña ha concretat que el projecte es preveu "a llarg termini" i que es demanaran tant ajudes a l'Estat com a la Generalitat.