La proposta de l'Eix Transversal Ferroviari afecta 150 ha de conreu a Lleida

L'actual proposta que estableix el Pla Director Urbanístic de l'Eix Transversal Ferroviari que ha d'unir Lleida amb Girona en una línia d'alta velocitat per transportar bàsicament mercaderies afecta 150 hectàrees de conreu de l'Horta de Lleida.

ACN / Redacció
25 de juny del 2009
L´Eix passaria pel mig de les dues cases, destruint conreus de l´Horta.
L´Eix passaria pel mig de les dues cases, destruint conreus de l´Horta. | Laura Cortés / ACN

Aquesta reserva de sòl ha creat malestar entre els pagesos ja que encara no s'ha establert com s'indemnitzarà els afectats i per tant, cap agricultor vol invertir en millores a la seva finca ja que corre el risc de perdre la inversió. Aquest Pla aturarà, doncs, el creixement de l'activitat en aquestes parcel·les ja que poden passar trenta anys fins que el projecte sigui una realitat. Els afectats proposen un traçat alternatiu que no destruiria aquests conreus.

El traçat d'aquest Eix Transversal Ferroviari pretén unir el nou aeroport de Lleida-Alguaire amb Girona a través de Lleida, Mollerussa, Tàrrega, Cervera, Igualada, Manresa i Vic.

L'advocat dels afectats de l'Horta de Lleida, Josep Francesc Marí, ha explicat que en cap cas es discuteix l'execució de l'obra ja que considera que 's'ha de fer'. El que sí denuncia és que 'travessi' més d'un centenar d'hectàrees de conreu de l'Horta de Lleida així com altres camps de cultiu d'un total de 22 municipis de la demarcació de Lleida.

L'alternativa, diu, que a més assegura que estava contemplada pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, tot i que ha estat desestimada, és que el traçat d'aquest Eix segueixi la línia fèrria que uneix Lleida amb Barcelona passant per Manresa i que, en arribar a Lleida, passi entre els polígons industrials de El Segre i El Camí dels Frares. D'aquesta manera a El Pla de la Vilanoveta hi hauria l'estació de mercaderies i des d'aquí se seguiria pel nord de la ciutat de Lleida fins arribar a l'aeroport d'Alguaire. Per Marí aquest traçat seria l'idoni ja que evitaria travessar per les finques del sud de Lleida i alerta a l'administració que 'rectifiqui' per 'no cometre els mateixos errors del passat'.

Per la seva banda, el president de l'Associació de veïns de les partides de l'Horta de Lleida Copa d'Or i Sot de Fontanet, Francesc Rosselló, ha lamentat que cap administració va avisar els veïns afectats que el projecte de traçat de l'Eix Transversal Ferroviari els travessava les finques. Va ser, explica, ell mateix que 'xafardejant' per internet el Butlletí Oficial de la Generalitat va descobrir el document del Pla Director Urbanístic dos dies abans que acabés el període per presentar al·legacions. Rosselló lamenta que l'Ajuntament de Lleida no els hagi informat en cap moment i que a hores d'ara no hagi donat encara cap tipus d'informació ni resposta a les al·legacions que els afectats van presentar a la Generalitat i que van rebotar als seus ajuntaments. A més, afegeix, estan encara a l'espera que l'alcalde Àngel Ros els rebi, tal com li van demanar per escrit.

Un dels afectats de l'Horta, l'Antonio Mesalles, explica que, en el seu cas, el traçat li travessa completament la finca i que, per tant, es troba amb diversos problemes. Per una banda, quan el facin fora de les seves terres, dubta que l'administració li aboni els diners que ha invertit en construir, fa pocs mesos, una bassa per recollir aigua i per l'altra, es veu hipotecat en no poder fer cap més reforma ni inversió per no perdre precisament els diners. Mesalles explica que el pagès ha de renovar i adequar els seus conreus segons el que demana el mercat però que, ara per ara, no farà res 'en espera que es concreti alguna cosa'. Un altre dels problemes és que a infraestructura pot trigar fins a trenta anys a construir-se.