Marca Ciutat ha analitzat la presència de les ciutats a la xarxa

La presència a les xarxes socials d'Internet, com Facebook o Twitter, és la gran 'assignatura pendent' que tenen les ciutats a l'hora de crear imatge de marca. Aquest és un dels temes en el qual han coincidit diversos dels ponents que han participat a la darrera jornada del congrés Marca Ciutat a Roses.

ACN / Redacció
21 de juny del 2009
ACN, present a Marca Ciutat
ACN, present a Marca Ciutat

Tant els experts en tècniques de màrqueting i comunicació com els entesos en noves tecnologies indiquen que la presència en aquestes xarxes virtuals permetrà multiplicar el valor comunicatiu de la ciutat. Ara bé, també admeten que cal superar algunes mancances i límits. Entre els més destacats: controlar la informació i poder guardar-la per recuperar-la més endavant.

Durant la segona jornada del congrés Marca Ciutat, els ponents han abordat diversos aspectes sobre la importància de comunicar o d'utilitzar les noves tecnologies al servei del màrqueting. El director dels estudis de Ciències de la Informació i Comunicació de la UOC, Lluís Pastor, considera que cal tenir clar el concepte que 'comunicar és generar memòria'.

Per això, a l'hora d'aconseguir impulsar una imatge diferenciada d'una ciutat cal servir-se d'elements com el color, les metàfores o l'urbanisme. 'La lògica d'aquesta comunicació de marca es troba, per exemple, en recordar una ciutat pels seus edificis singulars, per vincular la bandera amb un determinat color o per crear metàfores com Ciutat de la Llum o Ciutat Eterna', ressalta.

'El que no ens queda registrat a la memòria passa inadvertit i aleshores no serveix per a res', ressalta Pastor. El director dels estudis de la UOC indica que en els darrers temps els ajuntaments i les administracions han fet un pas molt important a l'hora de crear marca. 'Les ciutats s'han convertit en un ens que sap que ha de ser comunicat, i això és un corrent nou i significatiu', indica.

Tot i això, per a Lluís Pastor hi ha encara una 'gran assignatura' pendent a l'hora de convertir una ciutat en un pol de referència i atracció: l'ús de les xarxes socials a Internet. 'La comunicació de la ciutat en un entorn virtual o en xarxes que en multipliquin el valor és una assignatura pendent; en aquests llocs encara es té una notorietat baixa', explica l'expert.

Per això, Lluís Pastor conclou que 'tenir una ciutat amiga al Facebook no hauria de ser una cosa estranya'. En la mateixa línia també s'expressa el membre de l'associació STIC.CAT, Josep Capmajó. 'El fet de fer arribar a les ciutats que per integrar-se en la vida diària de les persones cal estar presents en les xarxes socials és un dels reptes que cal afrontar', ressalta.

Ús conscient i raonable

'Les tecnologies emergents com les diferents xarxes socials ens ajudaran a aprendre com usar la informació i posicionar-la', concreta el membre d'STIC.CAT. Josep Capmajor explica que, de fet, ja hi ha alguns petits pobles que s'han començat a introduir a llocs com Facebook, i que ara ha arribat el torn de les grans ciutats.

Adverteix, però, que cal ser conscients que hi ha topalls i dificultats que s'han de tenir molt en compte. 'Em preocupa qui controlarà la figura virtual d'aquestes ciutats, quina serà la informació que en generarà i a qui es tindrà com a amics', explica. A més, Josep Capmajor també indica que cal superar encara un buit tecnològic: permetre que la informació que es genera a les xarxes socials es pugui guardar i recuperar-la més endavant.

Per la seva banda, l'assessor de comunicació política Antoni Gutiérrez-Rubí, explica que 'les xarxes socials permeten construir comunitats, i aquest concepte és central a l'hora de construir marca de ciutat'. Per això, l'assessor indica que cal que les administracions locals sàpiguen ser presents a la xarxa social, no només com a Ajuntaments sinó com a ciutat. 'Queda molt per a fer en aquest aspecte', conclou.

L'ACN crea marca

Durant la segona jornada del congrés, del qual l'ACN n'ha estat l'agència oficial, també s'ha posat sobre la taula la importància dels periodistes a l'hora de crear imatge de marca d'una ciutat. La subdirectora de l'agència, Anna Nogué, ha remarcat que cal que les ciutats tinguin en consideració els mitjans de comunicació a l'hora de donar-se a conèixer portes enfora. 'Hem de crear marca de ciutat a través dels mitjans, aprofitant les coses que passen al dia a dia i que tinguin interès', ha ressaltat Nogué. 

Durant la presentació de l'ACN, també s'ha insistit als assistents que s'ha de ser transparent a l'hora de comunicar notícies, siguin tan bones com dolentes, perquè sinó això pot anar en contra de la imatge de ciutat. A més, Anna Nogué ha indicat als assistents que cal aprofitar la imatge de marca de l'ACN per crear, de retruc, imatge de marca de les dif