«Els concessionaris cauran com autèntiques fitxes de dòmino»

La patronal del sector espantada per la patacada del 31% en la venda de cotxes, que ja acumula 4 mesos de baixada

Quico Sallés
02 de novembre del 2010
una imatge d'un concessionari en ple Pla 2000E
una imatge d'un concessionari en ple Pla 2000E
Una imatge d'un concessionari en ple Pla 2000E

Les matriculacions de vehicles a Catalunya el mes d'octubre va sumar 10.957 unitats, cosa que suposa una caiguda del 31% en relació amb el mateix mes del 2009, segons l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (Anfac) i Ganvam. Aquesta caiguda significa acumular quatre mesos consecutius de disminució de les vendes. Les matriculacions acumulades entre gener i octubre van arribar a 125.131 unitats, l'11,7% més que durant el mateix període del 2009. A l'estat espanyol, les vendes de l'octubre van sumar 61.366 unitats, amb una caiguda del 37,6% en relació amb el mateix mes del 2009. En l'acumulat de l'any, les vendes van ser de 848.555 unitats, el 9,4% més que el període del 2009.

Les patronals del sector de l'automòbil adverteixen que la comercialització segueix amb la mateixa tendència negativa i torna a acumular vendes en negatiu per quart mes consecutiu. El volum de les vendes que està registrant el mercat reflecteix un "desplom" del mercat a nivell de fa quinze anys. El president de l'Associació Nacional de Venedors de Vehicles a Motor (GANVAM), Juan Antonio Sánchez Torres, ha afirmat avui que aquesta patacada de les vendes d'automòbils, provocarà que els concessionaris puguin caure com "autèntiques fitxes de dòmino" en aquests últims mesos.


Les xifres acumulades mostren encara un increment del 9,4% en el conjunt de l'Estat i de l'11,7% a Catalunya, tot i que aquest índex percentual es va reduint a un ritme "considerable" a mida que passen els mesos, no obstant els efectes positius que va tenir sobre les vendes el desplegament del Pla 2000E a la primera part de l'any.

Per al 2011, les patronals mantenen una previsió de matriculació de vehicles per sota de les 900.000 unitats, cosa que suposarà que, per tercer any consecutiu, el mercat espanyol es situarà a nivells dels anys 90. Aquestes previsions, en relació amb les vendes registrades el 2007, suposen que les fàbriques instal·lades a l'estat espanyol hauran deixat de vendre al mercat espanyol més d'1,3 milions de turismes durant els anys 2008, 2009 i 2010.

Reajustar el sector a 900.000 unitats l'any

"Després d'assolir el sostre d'1,6 milions de vehicles venuts l'any 2007, el sector haurà de reajustar-se de cara als propers anys a unes vendes de l'entorn de 900.000 unitats". Així de clar és Miquel Donnay, president del Gremi de venedors de vehicles de motor de Catalunya, que explica amb les xifres al davant que en tant sols tres anys, el sector ha hagut de retornar de forma violenta a nivells de fa 15 anys.

Les seves previsions no són massa esperançadores. Sent "realistes", afegeix, el sector tancarà els darrers mesos de l'any amb noves pèrdues de vendes per sobre del 30% que molt probablement faran situar l'acumulat de l'any, ara en un 11,7% positiu, en termes negatius.

Donnay calcula que enguany es perdran els 150.000 vehicles de més que es van vendre el 2009 durant els sis mesos que va estar en vigor el pla d'ajudes estatal 2000E. Un pla que va tenir el seu efecte directe en el balanç de vendes i que ara, recull també, juntament amb l'augment de l'IVA, les seves conseqüències. "Per la crisi, la gent segueix pensant que no és un bon moment per comprar-se un cotxe i ajornen la decisió", explica Donnay.

Així en només tres anys, després d'assolir vendes rècords el 2007, el sector haurà d'ajustar-se a un mercat que ha baixat més d'un 40% en les seves vendes i situar-se en un nou mercat a l'entorn dels 900.000 vehicles l'any. Es tracta, no obstant, d'una davallada molt forta en poc temps, que segons Donnay, comportarà inevitablement nous ajustos de plantilles a les empreses automobilístiques i proveïdores del sector així com noves puntes d'atur.

Si el govern espanyol no decideix posar en marxa un nou pla de xoc per a les empreses d'automoció i mentre l'economia mundial no es recuperi, el sector s'haurà d'enfrontar els propers anys a aquest nou panorama, assegura. Un nou panorama, afegeix el president de concessionaris, que comportarà també nous ajustos en els establiments de vendes i les seves prestacions, així com en els tallers mecànics en general.

Una nova normativa europea obre el mercat als tallers independents

En aquest sentit, explica el president del Gremi, la Unió Europea acaba, precisament, d'aprovar una nova normativa que afecta el sector i que posa un clar exemple a la "reestructuració" que està vivint i viurà el sector. El nou reglament aixeca les restriccions que hi havia fins ara per als tallers mecànics oficials en els vehicles nous amb garantia. A partir d'ara, el comprador podrà dur el seu vehicle nou a revisar a qualsevol taller mecànic oficial, vinculat al concessionari, o a un d'independent sense perdre la garantia. De manera que s'allibera el mercat als petits tallers eliminant l'exclusivitat als concessionaris.