Torelló tindrà una segona estació de tren el 2013

L'equipament, on hi confluiran vehicles particulars i autobusos, donarà servei als usuaris de la Garrotxa.

per Redacció VIC , 19 de febrer de 2010 a les 11:48 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 19 de febrer de 2010 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Terrenys on està prevista la construcció de la nova estació

El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, estima que l'any 2013 podria ser una realitat la segona estació ferroviària de Torelló que servirà per donar servei a la Garrotxa. Pendent que abans de l'estiu es disposi d'un primer avantprojecte, la futura estació de la línia Barcelona estarà situada en uns terrenys propers del polígon de Mas Les Vinyes “a no més de 500 metres de l'Eix Vic-Olot”.

L'estació intermodal tindrà un cost estimat d'uns 9 MEUR. Nadal s'ha reunit aquest divendres amb els alcaldes de Torelló, Miquel Franch i Lluís Sacrest per parlar del projecte que es deslliga del desdoblament fins a Torelló de la línia Barcelona-Puigcerdà.

El secretari de Mobilitat diu que el projecte cal deslligar-lo del desdoblament perquè aquesta estació és necessària “ara i no d'aquí a 10 anys”. En aquest sentit, dóna per fet que entrarà en servei abans que el tram entre Vic i Ripoll de la línia estigui desdoblat perquè admet que el desdoblament fins a Vic, del que ADIF ha fet l'estudi informatiu, serà una obra de cinc o sis anys perquè entre les seves complexitats hi ha la construcció d'un túnel d'entre 4,5 quilometres.

L'avantprojecte, que estarà enllestit aquest 2010, contempla una estació intermodal on hi confluiran els trens de la línia, els cotxes dels passatgers del tren (especialment els procedents de la Garrotxa) i els autobusos, especialment pel servei regular des de la Garrotxa. El projecte contempla un aparcament de més de 200 places destinades a aquest parc mòbil de vehicles.

Les converses i treballs determinen, segons el secretari de Mobilitat, que el projecte és “viable” en aspectes com l'econòmic, la ubicació o el benefici social. ”Té tot el sentit del món”, assegura Nadal, que diu que més enllà del servei que donarà a la Garrotxa servirà ,”en primer lloc”, a Torelló que passaria a tenir dues estacions.

Els terrenys on s'ha de construir l'estació són titularitat de l'Ajuntament de Torelló de manera que “demà mateix es podrien cedir”. El secretari de Mobilitat ha dit que si no es disposés de tot el pressupost per fer l'estació aquesta obra es podria fer en diverses fases.

Torelló i Olot defensen el projecte

L'alcalde d'Olot i l'alcalde de Torelló, Lluís Sacrest i Miquel Franch respectivament, han insistit molt en la necessitat d'aquesta segona estació. Lluís Sacrest assegura que d'aquesta manera la capital garrotxina podrà arribar a disposar d'un servei de tren pròxim perquè és de les "poques" capitals de comarca que no disposa d'aquest tipus de transport públic.

L'estació quedaria a uns 20 minuts de la Garrotxa i seria la comunicació per tren més ràpida, especialment amb Barcelona. Sacrest diu que el projecte, que ja havien comentat fa anys amb l'alcalde de Torelló, s'accelerarà per dos factors: l'obertura de l'Eix que ha tingut “més validesa del que pensàvem” i el traspàs de la xarxa ferroviària a la Generalitat. Al passat mes de gener, el ple d'Olot ja va demanar, amb una moció, accelerar el projecte.

Miquel Franch, per la seva part, insisteix que la nova estació no té “res a veure” amb els desdoblament fins a Vic. L'objectiu inicial passa perquè sense desdoblar la línia puguin arribar fins a Torelló les mateixes freqüències que actualment arriben fins a Vic. “Entre 24 i 26 d'anada i 24 i 26 de tornada a més que Manlleu i Torelló es puguin beneficiar de la tarifa integrada. La nova estació ha de servir perquè la comarca torni a agafar el fil del metro comarcal”.

---------------------------------------------------------------------------

(Nota de Premsa de l'Ajuntament de Torelló)
La nova estació de tren de Torelló serà una realitat a primers de 2013

A principis de 2013, la nova estació de tren de Torelló ja podria estar operativa. Aquest és el calendari que ha anunciat el secretari de la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, en la roda de premsa que s’ha celebrat aquest dijous a la tarda a Torelló, després de la reunió que ha mantingut amb els alcaldes de Torelló i Olot.  

Manel Nadal ha confirmat la intenció de la Generalitat de tirar endavant el projecte de la nova estació de tren de Torelló. En aquest sentit ha afirmat que “aquesta estació és necessària, avui, ara”, per la qual cosa, després del primer estudi de què es disposa, la Generalitat encarregarà un avantprojecte que estarà llest “aquesta primavera”.

El secretari de Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques ha explicat que el desdoblament de la línia fèrria anirà al seu ritme, de manera que es desvincula el projecte de l’estació del desdoblament. Nadal creu que la futura estació serà “en primer lloc, una estació per Torelló, però també servirà per cobrir les necessitats de la Garrotxa”. Ha explicat que l’estació es completarà amb un aparcament amb 230/240 places i, per tant, “tindrà caràcter intermodal”, ja que hi confluiran turismes, autobusos i trens. 

Manel Nadal ha assegurat que els estudis confirmen que el projecte “és viable des del punt de vista econòmic, social i d’ubicació” i que el cost aproximat pot estar entorn dels 9 milions d’euros. A l’hora de fixar un calendari, ha pronosticat que, després de la tramitació, les obres es podrien licitar a finals de 2011, les obres començar a principis de 2013 i ha fixat com a “objectiu desitjable” entrar en funcionament a primers de 2013. 

En aquest sentit, l’alcalde d’Olot, Lluís Sacrest, s’ha abonat al calendari d’obres “dels tres anys” i s’ha mostrat convençut que “Olot i Torelló estan molt a prop i amb un autobús llançadera entre els dos municipis, podem tenir un servei públic extraordinari per la Garrotxa, eficaç i sostenible”. La segona estació de Torelló –l’altra es mantindrà en funcionament- s’ubicarà en terrenys municipals situats a l’entrada sud del municipi, a uns 500 metres de la sortida de l’Eix Torelló-Vall d’en Bas. 

Miquel Franch, per la seva banda, ha insistit en desvincular el desdoblament del projecte de l’estació per tal que una cosa no estigui supeditada a l’altra. En aquest sentit, s’ha mostrat partidari que arribin fins a Torelló trens amb les mateixes freqüències que a Vic, encara que sigui amb una sola línia, recuperant la idea del metro comarcal. Així, el tren tindria, fins a Torelló, unes freqüències de 24/26 viatges al dia d’anada i tornada, amb l’afegit de poder disposar també de tarifes integrades. 

En relació amb el metro comarcal, Manel Nadal ha dit que la Generalitat té la voluntat d’impulsar el projecte: “estudiarem la possibilitat d’allargar trens que ara moren a Vic, tot i que augmentar les freqüències actuals no és possible sense el desdoblament de la línia”. 

Els dos alcaldes s’han mostrat molt satisfets perquè “s’ha donat el tret de sortida” al projecte de la nova estació de Torelló.

El secretari de Mobilitat, Manel Nadal, amb els alcaldes de Torelló i d'Olot, Miquel Franch i Lluís Sacrest

 

Participació