5.000 alumnes comparteixen l'Agenda escolar de la Garrotxa

Redacció
04 de desembre del 2009
576_12597672121
576_12597672121 | Joan Guirado
4.967 alumnes de la Garrotxa comparteixen aquest curs l’Agenda escolar que s’elabora a iniciativa del Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa del Departament de Medi Ambient i Habitatge. En concret, 27 centres (21 de primària i 6 de secundària), han repartit aquest any l’Agenda de la Garrotxa.

L'Agenda es va editar per primera vegada el curs 2005-06 amb l’objectiu de tenir un contacte més directe amb els centres docents. En aquests cinc cursos s’han repartit un total de 21.291 agendes entre els alumnes de primària (9.806) i secundària (11.485). A més, s’ha comptat amb la col·laboració d’una mitjana de 18 centres educatius de primària i 6 de secundària.

L’Agenda escolar de la Garrotxa és una iniciativa del Parc Natural de la Zona Volcànica que s’impulsa de manera coordinada amb els centres docents de la comarca, l’Institut Municipal d’Educació d’Olot (Ajuntament d’Olot) i el Consorci de Medi Ambient i Salut Pública (SIGMA), i que neix amb l’objectiu que els escolars tinguin una agenda específica de la comarca. Tal com s'ha fet en cursos anteriors, s'han elaborat dues agendes, una adreçada als alumnes de primària i una altra per a secundària que han estat editades conjuntament pel Parc Natural i el Consell Comarcal de la Garrotxa, amb la col·laboració de Fecsa-Endesa i Obra Social Fundació La Caixa. També hi ha participat Òmnium Cultural de la Garrotxa, que ha facilitat l'assessorament lingüístic i l’Escola d’Art d’Olot que s'ha fet càrrec de les il·lustracions.

L’Agenda, a més de complir les funcions habituals i necessàries per al seu treball a l’escola, incorpora informació ambiental local i global: es pretén que els alumnes s’impliquin en la resolució de problemàtiques ambientals locals i que les relacionin amb les que afecten globalment el planeta.

S’ha de destacar que l’Agenda és sobretot el resultat d’un procés permanent de participació, tant dels docents com dels escolars, que va arrencar l’any 2004 amb l’establiment del seu disseny, estructura i continguts. D’aleshores ençà, les diferents comissions de docents i alumnes, amb la coordinació tècnica dels serveis pedagògics del Parc, han treballat, en el transcurs del curs escolar, per establir les temàtiques i els continguts pedagògics de l’agenda del curs següent, així com per incorporar-hi aportacions i idees que permetin millorar la seva utilitat com a eina de treball.
A més, cal tenir en compte que els treballs elaborats pels estudiants també han estat llegits pels seus companys, per altres centres educatius i per les diferents famílies que, per mitjà dels fills en edat escolar, han tingut accés a l’Agenda. Per tant, l’efecte de les agendes és multiplicador.

Els orígens de l'Agenda escolar

L’Agenda escolar és el tercer projecte impulsat pel Parc Natural de la Zona Volcànica de la Garrotxa per apropar-se als centres educatius. El curs 1996-97 va aparèixer una primera oferta educativa destinada a la població escolar local. Van ser dos crèdits de síntesi que, en l’actualitat, s’han traduït en 30 propostes de tallers, xerrades, entre altres iniciatives.

La idea d’elaborar una agenda comarcal escolar es remunta a l’any 1999. Però en aquell moment, es va considerar que no es donaven les condicions idònies per portarla a terme. Per contra, es va convocar un concurs de dibuix: “Una postal per al Parc Natural”. Un total de 3.495 alumnes entre cicle inicial, mitjà i superior van participar en les cinc edicions del concurs, que pretenia fomentar els valors artístics lligats al coneixement del territori.

La bona resposta del concurs de dibuix (que va començar amb 503 alumnes el curs 1999-2000 i va arribar als 1.027 el 2003-04) va fer que es considerés oportú recuperar el projecte de l’Agenda escolar.

El projecte, dissenyat inicialment per un període de 5 anys, ha arribat al seu final en la presentació de l’Agenda 2009-2010. Aquest projecte ha permès acostar l’educació ambiental per a la sostenibilitat als alumnes de primària i secundària de la Garrotxa.

Ha estat un projecte liderat inicialment pel Parc Natural dins les accions d’educació ambiental per a la població local, però que ha tingut tanta acceptació en el món educatiu comarcal que els centres docents se l’han fet propi. És per això que amb una clara voluntat de continuïtat s’ha iniciat un procés de replantejament dels suports que ha de rebre aquest material educatiu perquè, amb l’esforç de tots (escoles, instituts i administracions) es pugui garantir el manteniment futur d’aquest projecte que ha esdevingut un referent en l’àmbit comarcal.

Ara, el Parc, tot mantenint la vinculació amb el projecte de l’Agenda engega un nou projecte “Escola i entorn”, en el qual es posarà especial èmfasi en l’aprenentatge-acció (eix principal de l’educació per a la sostenibilitat), cosa que donarà lloc a noves experiències pràctiques a l’alumnat que poden ser recollides i divulgades a l’Agenda escolar.

|La presentació de l'Agenda es va fer al Consell Comarcal|